۱ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳

در هفته های اخیر خبرهایی درباره برگزاری تجمعات ضد ایرانی در افغانستان منتشر شد که پیگیری خبرگزاری مهر منجر به شناسایی عامل آمریکایی اسرائیلی برگزاری این تجمعات شد.

به گزارش مهر، برگزاری تجمعات ضد ایرانی در شهرهای مختلف افغانستان، به کوشش فردی به نام "نجیب الله کابلی" انجام می شود.

نجیب الله کابلی کیست؟

نجیب الله کابلی متولد 1350 کابل است وی از نمایندگان سابق پارلمان و مسئول شبکه  تلویزیونی "امروز" در کابل  است. این شبکه در روز عاشورا اقدام به پخش موسیقی غربی کرده بود که بنا به درخواست نمایندگان پارلمان مدتی تعطیل شد اما از چند روز قبل مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.

.

اخیرا برخی چهره های افغانستان از روابط ویژه کابلی با مقامات ناتو و آمریکایی خبر داده اند. به گفته منابع امنیتی افغانستان، کابلی در ازای دریافت چندهزار دلار برای هر تظاهرات اقدام به جمع کردن افرادی برای توهین به مقامات ایران می کند.

اقدامات شبکه تلویزیونی "امروز" افغانستان

برنامه‌های این شبکه تلویزیونی شامل پخش موسیقی، فیلمهای خارجی و کلیپهای هندی می ‌شود. برنامه های تلویزیون امروز بر خلاف شعائر اسلامی است. برنامه های این شبکه در ابتدا ۵ ساعت بود که اکنون ۲۴ ساعته ‌است. شبکه امروز تنها شبکه تلویزیونی افغانستان بود که ویدئو کلیپهای خود را بدون سانسور پخش می ‌کرد. این در حالی است سایر شبکه‌ ها سانسور شدیدی بر تصاویر نیمه برهنه این ویدئو کلیپها اعمال می ‌کنند.

برخی کارشناسان رسانه ‌ای بر این باورند که این تلویزیون وابسته به آمریکا بوده و حامی مالی آن را سفارت این کشور در کابل می ‌دانند.

این تلویزیون در برنامه ‌هایی به بیان مطالبی درباره  بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداخت که از سوی برخی از علمای دینی و شیعه افغانستان توهین تلقی شد.

.

این تلویزیون برای مدتی در حالت تعلیق به سر می ‌برد و اجازه پخش برنامه‌های آن با فرمان مستقیم "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان به وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی افغانستان لغو شده بود که پس از کشمکشهایی دوباره اجازه آن گرفته شد.

حامد کرزای پس از اعلام مسدود کردن این تلویزیون، آن را متهم به خیانت ملی کرد و با اشاره به آزادی بیانی که در رسانه‌ های افغانستان وجود دارد و قابل قیاس با کشورهای منطقه نیست، این عمل را سوءاستفاده از این آزادی بیان اعلام کرد.

نجیب الله کابلی  گفته که تصمیم رئیس جمهور صرفا به خاطر "فشار بزرگان اهل تشیع" اتخاذ شده است. و در همین رابطه سخنگوی ریاست جمهوری به شبکه بی ‌بی ‌سی اعلام کرده بود که انتقاد اصلی در مورد این تلویزیون به پخش برنامه ای ارتباط دارد که در آن به اهل تشیع اهانت صورت گرفته است.

اما  "سید محسن حجت" عالم شیعه افغان، پس از پخش برنامه‌های جنجال برانگیز تلویزیون امروز، به طور مستقیم در یک سخنرانی در بین هوادارانش، این تلویزیون را سخنگوی اسرائیل در افغانستان نامید و خواهان دستگیری نجیب الله کابلی از سوی دولت افغانستان شد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =