سامان‌دهی بازار در گرو تشکیل وزارت بازرگانی است

خانه ملت نوشت: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه دیپلماسی خارجی و پیمان‌های دفاعی و امنیتی است.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار، گفت: ساماندهی بازار به اراده خاصی نیاز دارد و تحقق این امر در گرو به کارگیری سیستمی ویژه است.

ادغام وزارت صنعت و بازرگانی در ایران ماحصلی نداشت

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت، افزود: اگرچه براساس منطق و در شرایط طبیعی وزارت صنعت و بازرگانی باید یکپارچه و به عنوان یک وزارتخانه اداره شود اما در ایران علیرغم ادغام این دو وزارتخانه نتایج مورد نظر به دست نیامد.

ساماندهی بازار در گرو تشکیل وزارت بازرگانی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تغییر ساختار یکی از ضروری ترین الزامات است، اظهار کرد: برای ساماندهی بازار باید وزارتخانه بازرگانی تشکیل شود یا معاونت جدیدی تحت نظر رئیس جمهور به وجود آید.

ضرورت اداره حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی در قالب معاونت اجرایی رئیس جمهور

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت خارجی و ساماندهی بازار با مشکلات متعددی روبه‌رو است، اظهار کرد: برای حل این مشکلات دو راهکار وجود دارد؛ نخست آنکه حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی در قالب معاونت اجرایی رئیس جمهور اداره شود، دوم آنکه وزارت بازرگانی احیا شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی و صنعت در کشورهای مانند گرجستان که پهناور نیست، توسط یک دستگاه اجرایی می‌تواند حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی را سامان دهد و رسیدگی به تمام امور کار به راحتی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا نیز به دلیل استفاده از بستر تجارت بین‌الملل وزارت صنعت و بازرگانی در یک واحد اداره می شود.

باستانی تصریح کرد: تجارت دو بُعد دارد؛ تجارت خارجی و تجارت داخلی. موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه است؛ دیپلماسی خارجی و پیمان‌های دفاعی و امنیتی. هر کشوری که به دنبال تقویت بازرگانی خارجی است باید روابط دیپلماسی با سایر کشورها را توسعه دهد.

ژاپن از ظرفیتwto  و شبکه‌های مالی بین‌المللی برای گسترش تجارت بین المللی استفاده می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ژاپن از ظرفیتwto  ، شبکه‌های مالی بین‌المللی و سوئیفت برای گسترش تجارت بین المللی استفاده می کند، گفت: شرایط صنعت و بازرگانی ایران همانند دو کشور مذکور نیست؛ در واقع ایران همانند کشورهای بزرگی مانند آمریکا و ژاپن نمی‌تواند از بستر تجارت بین‌المللی استفاده کند از سوی دیگر حوزه صنعت و بازرگانی آن بزرگ بوده و قابلیت اداره به صورت یک واحد ندارد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    0 0
    نه عزیز من منفعت افرادی می طلبد که وزارت بازرگانی ایجاد شود اولا مجلس رای به ادغام داد پس یا قبلا اشتباه کرد یا حالا اشتباه می کند ثانیا ما پولی برای واردات ندارد پس چرا به دنبال وزارت بازرگانی هستید ثالثا در سال تولید ملی چرا در فکر ضربه هستید
  • سعید IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    0 0
    مشکل اقتصادی کشور با ادغام وانفکاک حل نمی شود ،