بحران سودان/ اتحادیه آفریقا عضویت سودان را تعلیق کرد

به دنبال خشونت‌ها در سودان که به کشته‌شدن ده‌ها معترض در این کشور انجامید، اتحادیه آفریقا عضویت این کشور را به تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از بی بی سی، مقامات سودان کشته شدن ۴۶ نفر را در جریان حمله نیروهای امنیتی به اعتراضات طرفداران دموکراسی در اوایل هفته جاری تایید کرده‌اند.

ظاهرا این اولین بار است که مقامات سودان رسما کشته شدن تعدادی را تایید می‌کنند، هرچند که آمار مورد تایید بسیار کمتر از میزانی است که پزشکان نزدیک به فعالان گفته‌اند.

کمیته پزشکان سودان گفته‌اند که بیش از یکصد نفر در جریان اعتراضات اخیر در خارطوم، پایتخت کشته شدند و انتظار می‌رود که اجساد بیشتری پیدا شود.

روز گذشته ( چهارشنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد) فعالان مخالف در سودان اعلام کردند که اجساد ۴۰ معترض را از رود نیل بیرون آورده‌اند.

پزشکان نزدیک به این فعالان هم گفته بودند که این اجساد ظاهرا جزو ۱۰۰ نفری هستند که در سرکوب‌های چند روز اخیر در خارطوم، پایتخت سودان کشته شدند.

گزارش‌ها مسئولیت این قتل‌ها را متوجه یک گروه شبه‌نظامی می‌داند.

گفتگوهای هفته جاری بین مخالفان و دولت نظامی انتقالی به دلیل عدم توافق بر سر طرحی در مورد بازگشت قوانین غیر نظامی به کشور با شکست روبرو شد.

از زمان برکناری عمر بشیر، رئیس جمهور سابق سودان در ماه آوریل تاکنون "شورای انتقالی نظامی" زمام امور در این کشور را در دست دارد.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی دو روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شورا تصمیم گرفته که "مذاکره با اتحاد آزادی و تغییر را متوقف کند و از هر آنچه پیشتر با این اتحاد به توافق رسیده، کناره‌گیری کند".

او همچنین گفت در ۹ ماه آینده انتخاباتی "با نظارت محلی و بین‎المللی" برگزار خواهد شد.

عمر بشیر در سال ۱۹۸۹ در یک کودتای نظامی به قدرت رسید و تا ماه آوریل بر سر کار بود

در پی چند ماه تظاهرات اعتراضی، در روز ۱۱ آوریل ارتش سودان برکناری عمر بشیر، رئیس جمهوری سابق، را پس از نزدیک به سی سال زمامداری اعلام کرد و گفت که یک شورای انتقالی نظامی زمام امور را در دست گرفته است.

در پی اعلام تشکیل این شورای انتقالی نظامی، گروه‌های مخالف با ادامه تظاهرات و تحصن خواستار استقرار دموکراسی و تشکیل یک دولت غیرنظامی شدند.

عمر بشیر در سال ۱۹۸۹ در یک کودتای نظامی به قدرت رسید و هدف خود را حکومت بر اساس قوانین اسلامی اعلام کرد. در سال‌های بعد، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی متعددی در سودان برگزار شد که در تمامی آنها، عمر بشیر و نامزدهای مورد تایید او به قدرت رسیدند.

در طول زمامداری عمر بشیر، سودان درگیر جنگ داخلی از جمله در سودان جنوبی و دارفور بود که هزاران کشته و زیان‌های مالی گسترده‌ای در پی داشت. جنگ در جنوب سرانجام با جدایی بخشی از خاک سودان و تشکیل کشور مستقل سودان جنوبی خاتمه یافت.

در سال ۲۰۰۸، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی عمر بشیر را به ارتکاب نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی در جنگ دارفور متهم و حکم بین‌المللی بازداشت او را صادر کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =