واکنش روسیه به تأخیر ایجاد شده در اجرایی شدن اینستکس

ایسنا نوشت: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با طرح این انتقاد که اینستکس تا کنون در راستای هدف ایجاد آن پیش نرفته و سرعتی در روند اجرایی آن وجود نداشته است اقدامات متقابل ایران به این وضعیت را در چارچوب برجام تلقی کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر شیزوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره توضیح داد: سازوکار ایجاد شده است اما تا کنون سرعتی در روند آن وجود نداشته است. تنها چیزی که اکنون می‌تواند به آن ببالد این است که بالاخره یک سری معامله در قالب آن انجام شده است. اما این معامله‌ها مربوط به محصولات غذایی هستند که در همین حال هم مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

شیزوف در ادامه گفت: بنابراین دور زدن تحریم‌ها را میسر نمی‌کند. خوب است بپرسیم که اگر قرار بود این سازوکار برای کالاهایی ایجاد شود که مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند، پس آیا دیگر احتیاجی به آن هست؟ همکاران اروپایی من مدام می‌گویند که این تازه اول راه است.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین به واکنش ایران به این وضعیت اشاره کرده و گفت: ایرانی‌ها قبلاً تفهیم کرده‌اند که ممکن است برخی اقداماتی داشته باشند و این موضوع را در اولین سالروز خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام عمل مشترک [برجام] بیان کردند. اما این اقدامات متقابل تا کنون در چارچوب قانون بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، همزمان با گذشت یک سال از زمان خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان، ایران اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش در این توافق را متوقف کند و اروپا ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق اقدامی مؤثر و عملی انجام دهد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران، اینستکس، سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای تجارت قانونی مستقل از دلار بار ایران و به رهبری سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه ایجاد شد که تا کنون به طور کامل اجرایی نشده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    0 0
    این مقام روس مأمور آمریکایی هست داره تبلیغ میکنه که مواد غذایی جزو تحریم ها نیست