۱۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

تلخ‌ترین طنز قرن حاضر

محمدپارسا نجفی
تلخ‌ترین طنز قرن حاضر

در وارونه‌نگاری رسانه‌های جریان سلطه چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟

رسانه های بسیاری بر مردم جهان تاثیر می گذارند که هر یک تنها بخشی از ماجراها را روایت می کنند. زمانی که شهرهای ویران شده، کودکان گرسنه و مجروح ، بیماران سرگردان صحنه های کشتار و آدم های قحطی زده در رسانه دیده می شود و عبارت جنگ شورشیان حوثی و دولت یمن در ادامه ملاحظه می شود چه مفاهیمی بر فکر انسان متبادر می شود؟ غیر از اینکه گروهی شورشی عامل این همه بدبختی است و طبعا دولت مورد اشاره هم بر حسب وظیفه ذاتی در حال نبرد با آنهاست؟

با کمی تحقیق خواهیم دانست که یمن دولت مستقر ندارد و آخرین رئیس جمهور آن پنج سال قبل استعفا کرد، دولتش منحل شد و کشورش را در مشکلات رها کرده و  زندگی جدیدی در ریاض عربستان آغاز کرد. از طرف دیگر رسانه های فرامرزی جریان سلطه، انصارالله را عامل اشغال صنعا معرفی می کنند اماحقیقت چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

کدام مردم شهر خودشان را اشغال می کنند
صنعا پایتخت یمن است و انصارالله هم یمنی است و اعضای آن قرن هاست که مانند اجدادشان در شمال یمن از صعده تا صنعا و تعز تا حجه زندگی می کنند. طبعا مردم یک کشور نمی توانند پایتخت خود را اشغال کنند. همچنین منصور هادی که غرب و جهان عرب از آن به عنوان رئیس دولت یمن یاد می کنند زمانی که از اداره زندگی مردم عاجز شد و اعتراض ها و تظاهرات گسرتش یافت، استعفا کرد و ابتدا صنعا را رها کرد سپس کلا کشورش را فراموش کرد. در آن زمان بود که مردم گرد انصارالله که شعار های جذاب و عملکرد شفافی داشت جمع شدند تا خلا قدرت به صورت موقت هم که شده جبران شود. مردمی که مخاطب پرس تی وی بودند از ابتدا در جریان حقایق قرار داشتند و تنها کسی را می توان فریفت که از حقایق محروم باشد و پاسخی برای ابهام هایی مانند سوال زیر نداشته باشند.

چه کسی شهرهای این کشور را ویران کرده و کدام دولت با انصارالله به رهبری عبدالملک حوثی می جنگند؟
پاسخ دولت سعودی عربستان است که از انحلال دولت یمن استفاده کرده و با حمله به یمن تلاش کرد به آرزوی خود که اشغال خاک این همسایه است دست یابد. این دولت اشغالگر با ثروت انباشه خود، رسانه ها را چنان تطمیع کرد که گویی انصارالله یمن، پایتخت عربستان را تصرف کرده است.
حتی یک انتخابات هم در عربستان برگزار نشده ولی پادشاهی سعودی در نهایت تعجب، ادعا می کند برای حمایت از دموکراسی و حکومت قانون، به یمن حمله کرده و آن را با خاک یکسان کرده است. این تلخ ترین طنز قرن حاضر است و مسخره تر از این نمی توان شنید.

حمایت دیکتاتور از دموکراسی
فقط وارونه نگاری رسانه های جریان سلطه است که می تواند تجاوز دولت سعودی به یک کشور مستقل و کشتار مردم بی دفاع آن را حمایت از دموکراسی توجیه کند. بدتر آنکه نیروهای مردمی که با همراهی ارتش وفادار به میهن خود در برابر عربستان سعودی ایستاده اند را تروریست و شورشی و .... معرفی می کنند اما کدام دولت و کدام نیرو؟

بیشتر نیروهایی که از طرف عربستان به یمن گسیل شده اند مزدورانی از پاکستان، مصر، اردن، سودان و حتی از کشورهای آمریکای لاتین هستند که از ارتش عربستان حقوق می گیرند. برای خلبانان دولت سعودی مهم نیست چه کسی زیر بمباران آنها آسیب می بیند و بیش از صد هزار زن و کودک یمنی در اثر این وحشیگری کشته و معلول شده اند اما در رسانه ها کوچگترین اشاره ای به این وضعیت نمی شود به راستی مظلومیتی مشابه آنچه بر یمنی ها می گذرد نمی توان در قرن حاضر دید.

علاوه بر اینکه سعودی  از سال ۱۳۹۴ یمن را از دریا، آسمان و همه مرزهای زمینی محاصره کرده است تا جایی که یک قوطی کنسرو هم نمی توان به این کشور فرستاد حال تصور کنید عنوان دولت یمن چه واژه خنده داری است برای منصور هادی که به مانند مترسکی برای تجاوز سعودی به یمن در رسانه های غربی و عربی منتشر می شود.

در مقابل این تجاوز هولناک انصارالله یمن قرار دارد که توانسته در مقابل تجاوز عربستان سعودی و متحدان غربی با محوریت دولت سعودی مقاومت کند و تاکنون هم مانع اشغال استان های یمن شمالی شده است. انصارالله نام گروهی از مردم است که برای مقاومت در برابر تجاوز نظامی دولت سعودی و امارات عربی خود خاک خود می جنگند و اعضای آن مردم عادی هستند. نمونه آن را در مقاومت جانانه مردم شافعی مذهب شهر الحدیده یمن می بینید که زیر پرچم انصارالله از از خانه های خود دفاع در برابر حملات زمینی، هوایی و دریایی سعودی و متحدان غربی اش دفاع می کند. این همراهی اهل سنت از گروهی که زیدی ها آن را رهبری می کند در مقاومت مقابل عربستان وهابی نشان می دهد چه کسی در دل مردم یمن جای دارد و چه حکومتی جنایتکار است.

در چنین شرایطی سوال مهمی وجود دارد اینکه، مردم جهان چگونه می توانند حقایق را از این همه دروغ پراکنی به دست آورند؟ و پاسخ این است که اگر رسانه های حقیقت طلب نباشند و حقایق بیان شده روزانه در این آنها منعکس نشود در عمل دنیای بیرون اطلاعات چندانی از واقعیت ماجرای یمن درک نخواهد کرد.

۳۱۰۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =