راه‌حل یک نماینده مجلس برای سقوط قیمت خودرو/ چرا بازار خودرو ملتهب شد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینه‌های منجربه قیمت تمام‌شده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب به‌منظور حفظ ارزش پول از جمله دلایل گرانی خودرو و التهاب در بازار بوده است.

سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: علت واقعی افزایش قیمت خودرو، نوسانات ارزی است و دلیل دیگر به این مساله برمی‌گردد که هزینه‌های تمام‌شده قیمت خودرو در ایران به‌صورت غیرمنطقی بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب افزود: باید تولید خودرو در کشور افزایش یابد تا هزینه نیروی انسانی سرشکن شده و قیمت‌ها سیر نزولی به‌خود بگیرد.

مقدسی ادامه داد: راه‌حل دیگر، کوتاه‌کردن دست دلالانی است که با استفاده از فضای مجازی به جو روانی دامن می‌زنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص کسری قطعات و خودروهای ناقص کف کارخانه‌ها و اتهام دپو در خودروسازی‌ها گفت: شائبه دپو و انبار در خودروسازی‌ها منطقی نیست. قبلا بعضی از قطعات در ایران تولید نمی‌شد و این امر باعث می‌شد خودروسازان نتوانند به‌موقع به تعهدات خود عمل کنند.

وی درخصوص راه حل مشکل عدم تامین قطعه گفت: باید فورا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده و درخصوص تجهیزاتی که قبلا از خارج از کشور تهیه می‌شد، به فوریت برای تولید در ایران قرارداد بسته شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: قراردادهایی نیز بسته شده و مواردی در چند ماه آینده تامین خواهد شد. شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تولید قطعاتی هستند که خودروها به‌دلیل عدم تامین این قطعات در پارکینگ مانده‌اند. هنر ما باید این باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیج کنیم و تهدید تحریمی را به یک فرصت مناسب اقتصادی تبدیل کرده و نیازها را در داخل تولید و رفع کنیم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    12 0
    تا خودروسازها نگن چجوری پراید 2 هزار دلاری واسشون 20 هزار دلار تموم میشه هیچی حل نمیشه!
  • مهدی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    11 0
    اقای مقدسی مشکل ما اینه که اولا دولت داره دخالت میکنه دوما اینکه قیمت خودرو هیچ قاعده و قانونی نداره تا برسه به دلالی وقتی اقای وزیر قیمت رو میزاره بر مبنای حاشیه بازار یعنی هیچ ارزشی برای مشتری قائل نیست و چون دولت سهامدار تولید کننده هست هر قیمتی که دوست داره باید بفروشه این درحالیه که خود سایپا اعلام کرد پراید 37 میلیونی مشتری با مالیات ارزش افزوده کمتر از 20 میلیون تومان در سایپا تمام میشود