ایران از میانجی‌گران چه انتظاراتی باید داشته باشد؟/ کاربران خبرآنلاین پاسخ دادند

کاربران خبرآنلاین با شرکت در نظرخواهی انتظارات خود را از میانجیگران کاهش تنش میان ایران و آمریکا بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این هفته یکی از شلوغترین هفته های دیپلماسی کشور است. آمد و رفت های دیپلماتیک پیغام و پس پیغام های رهبران و بازیگران مهم جهان گویای یک شرایط عادی نیست. 

این روزها مقامات کشورمان دست در دست یکدیگر برای حل مشکل رایزنی های دیپلماتیک و سیاسی را آغاز کرده اند. همزمان با سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران، قطر و عراق اعلام کردند که هرکدام هیات ها و نمایندگانی به واشنگتن و تهران اعزام کرده اند. این در حالی است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز امروز به تهران می آید. او که یک سیاستمدار کهنه کار ژاپنی است تا کنون چهره بسیار مثبت و حائز اهمیتی در نظام بین االملل از لحاظ اقتصادی داشته است. این کشور عضویت جی 20 و جی 7 را دارا است به این معنا که یکی از کشورهای صنعنی بسیار مهم به حساب می آید. سفر آبه دراین شرایط اقتصادی و سیاسی ایران پیام مهمی برای غرب داشت. از منظر دیگر آبه متحد استراتژیک و ژئوپلوتیک آمریکا محسوب می شود و از طرفی او یکی از مشتریان مهم نفتی ایران است. از این منظر او می تواند یک میانجیگر مهم و معقول به حساب بیاید.

خبرگزاری خبرآنلاین طی یک نظر سنجی از مخاطبان خود خواست که انتظارات کشورمان را از میانجیگران بیان کنند؛ که با استقبال خوب کاربران مواجه شد.

عمده مخاطبان انتظارات خود را رفع تحریم ها اعلام کرده اند و خواستار مذاکره ای شده اند که ایران در بتواند پس از آن وارد بازارهای جهانی شود و یا به تعبیر دیگر با دنیا دوست شود!

نظرات برخی کاربران را از نظر می گذرانید:

کاربری با نام مهربانی نوشت: رفع تحریمهای اقتصادی مالی همکاری تویوتا و میتسوبیشی با ایرانخودرو و سایبا در ازای تصویب اف ای تی اف همکاری گرم غرب و اعراب با ایران

مخاطبی دیگر نوشت: ما که به تعهداتمون عمل کردیم میانجی ها برن با آمریکا صحبت کنن که اونم به تعهداتش عمل کنه...به همین راحتی

رامین نوشت: از میانجی انتظاری نیست از مسئولین داخلی انتظار واقع بینی ، وتغییر سیاست هایی داریم که برای کشور هزینه ساز است

شمس تبریزی نوشت: شما میگویید مردم انزوای بین المللی را نمی‌خواهند. واقعیت اینه که ما منزوی نیستیم. دلیل میارم. اگر آمریکا کره و ژاپن و بقیه را تهدید نکنه آنها باز هم مایل به داشتن مبادلات بانکی یا نفتی با ما نیستن؟ کره و ژاپن را به عنوان مثال گفتم. آنها از ترس آمریکا نمیتوانند این مبادلات را داشته باشند وگرنه خود شخصا به نتیجه نرسیده اند که ایران به درد رابطه نمیخوره و باید باهاش ارتباط نداشته باشیم. چنین وضعیتی را نمیگویند انزوای بین المللی. انزوای بین المللی یعنی اینکه کسی رابطه با ما را دوست نداشته باشه نه اینکه از ترس آمریکا نتواند ارتباط برقرار کنه. حرف مردم چیست؟ اینکه به هر قیمتی شده با آمریکا کنار بیاییم؟ خب در این صورت میشویم مثل بقیه که به فرمان آمریکا مجبور به قطع رابطه میشن. مردم بردگی کردن را دوست دارن؟

حسن نوشت: خواست آمریکا(ترامپ) از ایران فقط و فقط انتخاباتی است پس به محض نشستن بر سر میز به هدف می‌رسد اما خواست ایران از آمریکا فقط و فقط اقتصادی است پس باید قبل از نشستن بر سر میز 200 میلیارد(نصف اخاذی ترامپ از منطقه با کارت بازی ایران) از طریق شینزو آبه تحویل ایران گردد تا طرفین از مذاکرات مرتفع گردند.

شمس تبریزی در پاسخ به حسن نوشت: 200 میلیارد زیاده. سنگ گنده هم علامت نزدنه. همون دارایی های بلوکه شده را تمام و کمال آزاد کنن برای قدم اول کافیه. بگذریم که در جریان مذاکرات هسته ای هم آزاد نکردن. حداکثر 50 میلیارد دستمان اومده. تازه اونم مطمئن نیستم. حرفش را که زدن. نمیدانم عمل کردن یا نه. بانک مرکزی هم که تا جایی که می‌دانم گزارشی نداد.

کاربری بی نام عنوان کرد: چطور قدرت های بزرگ برای داشتن بهترین رابطه با کشور ترکیه در رقابت با هم هستند و حاضرند بالاترین فناوری های خود را در اختیار مردم و دولت ترکیه قرار دهند روس ها اس ۴۰۰آمریکایی ها اف ۳۵ و پاتریوت را پیشنهاد می کنند ولی حتی حاضر نیستند هواپیمای مسافربری به ایران بدهند؟

مخاطب بی نام نوشت: میانجیگران باید بدانند اینجا ایرانه و به حد کافی از همه طرف وعده و وعید شنیدیم پس بهتره دست از حقه بازی بردارند و راست و حسینی هرچه دارند رو عینا بگن تا نظام بدرستی تصمیم بگیره و گرنه این همه تلاش میشه پرکاه و پوچ

کاربری با نام حسنعلی نوشت: به نظرم ورود ژاپن خیلی معناداره که امریکا برای اولین بار به یک کشور غیر عربی ماموریت داده تا با تهران گفتگو و رایزنی کنه و پیام ترامپ رو برسونه به نظر میاد مامورین ابه به تهران خیلی مهم و تاثیرگذاره حالا بشنید و ببینید.

کاربری دیگر نوشت: طرح راه حل های برد-برد. همین. در ضمن در طراحی های خود باید به دستاورد 40 ساله ایران که همان کسب استقلال سیاسی هست هم احترام گذاشته شود. ما حاضر نیستیم 40 سال از عمرمان و خون جوانانمان را زیرپا بگذاریم

شما می توانید مشروح نظرات مخاطبان خبرآنلاین را در اینجا بخوانید.

310 50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 0
    تقابل ایران و آمریکا بر سر تقابل منافع است دستیابی به منافع یکی باعث از بین رفتن منافع طرف مقابل در منطقه است . میانجی گری حکم یک مسکن موقتی دارد در این مقطع ولی روابط ایران و آمریکا باز به سمت تقابل پیش خواهد رفت. زیرا نه جمهوری اسلامی و نه آمریکا میدان را برای دیگری خالی نخواهد کرد. در هر صورت تلاش ژاپنی ها شاسته تقدیر و احترام میباشد.
  • تقی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    9 0
    شرکتهای ژاپنی در سال 1397از فروش کالاهای صادراتی خود به ایران خودداری کرده اند حال نخست وزیر ژاپن چکار خواهد کرد من نمیدانم تصمیم گیرنده در ایران قوه مجریه نیست
  • محمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 0
    اینکه به مقامات ما حفظ منافع ملی و اولویت دادن رفاه مردم خودشون رو آموزش بدهند.اگر حذف یا سانسور نمیکنید خیلی خیلی چیز ها هست
  • ایمان IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    11 0
    راستش ما خیلی وقته دیگه هیچ انتظاری از هیچ کسی نداریم.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    میانجیگری برای فردی که سرتا سر وجودش کینه و عداوت ودشمنی است اب درهاون کوبیدن است . این کار فقط وقت بیهوده را تلف میکند وهرکس که بخواهد میانجی باشد را ضایع میکند . مثلا وزیر خارجه المان امده ایران ووزیر خارجه ایران بجای بیان درخواستها و تلاش برای رفع موانع با تندی وعصبانیت مواضع کینه توزانه قبلی را در مقابل اصحاب رسانه فریاد میزند . خوب همه دنیا هزاران بار این حرفها را شنیده اندوچون قبول ندارند اینهمه مشکل برای ملت درست شده . تکرار این ادعا ها و عقاید چه گره ای را قرار است باز کند ؟ کلا متخصص فرصت سوزی هستیم . ابه هم میرود و چیزی تغییر نمیکند وگره ای از مشکلات ملت باز نخواهد شد تا جائی که مجبور به جام زهر ونرمش و..... بشویم و یقینا دست پائین تری در ان زمان خواهیم داشت .
    • ایراندوست IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
      0 0
      اولین شرط برای میانجیگری اینست که میانجی کاملا بیطرف باشد . ژاپن و المان هردو پادوهای امریکا هستند. اینها امدند به ما بگویند که دلیل پیشرفتشان اینست که تسلیم امریکا شدند.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    0 0
    وقتش رسيده كه خيلي از موارد كلان دركشور به رفراندوم گذاشته بشه .