مقصر اصلی گرانی خودرو معرفی شد/ احتکار خودرو توسط خودروسازان حقیقت دارد؟

یک نماینده مجلس گفت: عوامل بسیاری از جمله افزایش نرخ ارز، عدم تامین قطعات به دنبال تحریم، تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای، ایجاد موج از جانب دلالان و نقدینگی بالا در جامعه، از جمله دلایل گرانی خودرو هستند، اما با بررسی دقیق، احتمالا مشخص می‌شود که اصلی ترین دلیل گرانی خودرو افزایش نرخ ارز است.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درخصوص دلایل گرانی خودرو افزود: نابه‌سامانی‌های اقتصادی جامعه ازجمله دلایل گرانی خودرو است، اما با بررسی دقیق، احتمالا متوجه خواهیم شد که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو افزایش نرخ ارز بوده است. همچنین عوامل روانی کاذب یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: عدم تامین قطعات پس از تحریم‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه همگی محدودیت‌هایی هستند که در افزایش قیمت خودرو موثر هستند.

تجری ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو این است که امروز خودرو به عنوان کالایی لوکس و سرمایه‌ای تلقی می‌شود و این مساله نیز موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

نماینده مردم قصر شیرین و سر پل ذهاب تصریح کرد: هجوم نقدینگی به سمت بازار و و حضور دلالان در بازار نیز در ایجاد موج گرانی موثر بوده است؛ به طوری که اگر حتی یک شوک کوچک وارد شود، دلالان آن را تبدیل به یک موج عظیم در بازار می‌کنند و بدین ترتیب قیمت‌ها افزایش می‌یابد و بر اقتصاد خانواده‌ها و اقتصاد کل کشور تاثیر می‌گذارد.

تجری در خصوص کسری قطعات و خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه احتکار و انبار خودرو در خودروسازی‌ها گفت: وجود خودروهای ناقص به دلیل عدم تامین قطعه ناشی از تحریم است و مساله احتکار و انبار درست و منطقی نیست؛ چراکه احتکار نه معقول است و نه به صرفه اقتصادی، بنابراین موضوعیت ندارد اما بهتر بود با توجه به تجربه تحریم در گذشته، این مساله بهتر مدیریت می‌شد و از قبل تدابیر لازم در مورد قطعات مورد نیاز اندیشیده می‌شد  تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1269774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =