روحانی به اروپایی‌ها:از بین رفتن‌برجام به‌نفع جهان‌نیست/فرصت‌کوتاه است

سفرای جدید فرانسه، لهستان، تاجیکستان و چین ضمن تقدیم استوارنامه های خود به رئیس جمهوری با او درباره روابط دوستانه خود با ایران تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی روز دیپلماتیک شلوغی را در پاستور پشت سر گذاشت. سفرای جدید فرانسه، لهستان، تاجیکستان و چین برای تقدیم استوارنامه های خود به رئیس جمهوری ایران با او دیدار و درباره همکاری کشورهای متبوعشان با ایران گفتگو و رایزنی کردند.

در این دیدار همچنین احمد نادری، محمد خوش هیکل آزاد و حسین مشعلچی زاده نیز سفرای جدید ایران در یونان، اندونزی و الجزایر حضور داشتند که پیش از عزیمت به محل ماموریت خود در دیدار با رئیس جمهوری، گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه های مختلف ارائه دادند و بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

مشروح صحبت های رئیس جمهوری با سفیران را در جدول زیر بخوانید.

نام/ عنوان

سخنان رئیس جمهور و سفرای خارجی

فیلیپ تی یبو/سفیر  فرانسه

روحانی:

* شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد  در کنار دیگر اعضای برجام، و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند.

*بی تردید از بین رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.

*برخی موضوعات از جمله واردات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری، تجارت مواد غذایی و یا قطعات برخی کارخانه ها که بر نیازمندی ها و اشتغال مردم اثر می گذارند، فرای مساله برجام و حتی روابط دوجانبه هستند و ایجاد محدودیت و ممنوعیت در این قبیل کالاها از سوی آمریکا کاملا غیرانسانی بوده و نشان از جنگ اقتصادی گسترده ای است که آمریکا علیه تک تک آحاد مردم ایران آغاز کرده است.

سفیر فرانسه:

* تهران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده و فرانسه می کوشد این توافق را که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، حفظ کند. پاریس برای رایزنی با ایران درباره ثبات و امنیت منطقه آماگی دارد.

نظام‌الدین زاهدی/ سفیر تاجیکستان

روحانی:

*جمهوری اسلامی ایران از همکاری با دولت تاجیکستان در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و بین المللی استقبال می کند و این روابط را به نفع دو ملت و منطقه می داند.

*با توسعه کریدورهای ارتباطی و بویژه حمل و نقل ریلی، زمینه توسعه روابط گسترده تر اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت. جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری ها بین دو کشور در بخش های کشاورزی، انرژی، هنری، فرهنگی، دانشگاهی و فن آوری استقبال می کند.

سفیر تاجیکستان:

*تحکیم و توسعه مناسبات بین ایران و تاجیکستان اهمیت اساسی دارد و سفر شما به تاجیکستان فصل نوینی از مناسبات فی مابین دو کشور دوست و برادر است.

ماچی‌فائو کوفسکی/‌سفیر لهستان

روحانی:

* اراده ما تداوم روابط خوب در همه زمینه ها با کشور دوست لهستان است.

*در مقاطع بسیار حساس تاریخی، ایران همواره علاقه خود را به مردم لهستان نشان داده است، دو ملت در طول قرنها روابط نزدیک و صمیمانه ای داشته اند و علاقمند هستیم این روابط در همه زمینه ها توسعه یابد.

 سفیر لهستان:

 *روابط دیرینه تهران ورشو که نزدیک به ۵۰۰ سال ادامه داشته  همواره خوب و براساس احترام متقابل و دوستی بوده است.

 روابط دو جانبه ما در حافظه تاریخ ثبت شده و کمک ایرانیان به پناهندگان جنگی لهستان هیچ گاه فراموش شدنی نیست.

چانگ هوآ/ سفیر  چین

روحانی:

* حفظ استقلال دو کشور مهم است. یکجانبه گرایی مورد مخالفت هر دو کشور و مسیری نادرست و خطرناک برای منطقه و جامعه بین المللی است.

*ایران علاقه مند به حفظ برجام است و نقش چین در این باره بسیار مهم است و پکن می تواند کمک شایان توجهی برای اجرای تعهدات طرفین برجام کند.

*در شرایط کنونی، اجرای سهل تر توافقات بین دوکشور اهمیت اساسی دارد. ایران و چین در کنار هم می توانند برای مبارزه کامل و ریشه کنی تروریسم در منطقه و آسیا همکاری کنند.

سفیر چین:

* چین بدنبال تعمیق روابط راهبردی خود با ایران است. توسعه و همکاری هر چه بیشتر دو کشور در حوزه های فرهنگی، تجاری، انرژی و حمل و نقل سیاست چین است و  با اجرای توافقات، اعتماد سیاسی و همکاری بین دو کشور افزایش می یابد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1270919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =