افزایش بروکراسی و محدودیت صادرات آثار هنری با یک سیاست نادرست

همه مسئولان و کارشناسان سپهر اقتصاد بر این باور متحداند که توسعه صادرات غیرنفتی، مسیر اصلی کاهش وابستگی به درآمدهای ارزی فروش نفت خام و تنها راه توسعه درون‌زای ایران است.

توانایی تیم جنگ طلب دولت ترامپ در زمینگیر کردن توسعه اقتصادی و  تبادلات تجاری ایران از آنجایی حاصل می شود که عده ای ندانم به کار در حاکمیت و دولت، به بهانه ی واهی کنترل و نظارت حداکثری و نداشتن اعتماد به مردم، مجال مناسبی به فعالان بخش خصوصی و مدنی در مراودات بین المللی نمی دهند.

سوگمندانه در ماه های اخیر و به رغم سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دولت، شنیده ها حاکی از این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخلاف سیاست تسهیل و توسعه صادرات، از گمرک خواسته است تا خروج آثار هنری را به مجوز اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  محدود کند. اقدامی که موجب افزایش بروکراسی و نتیجتا محدودیت در صادرات آثار هنری شده  و گردشگران و مسافران خارجی را از خرید آثارهنری با محدودیت جدی مواجه خواهد ساخت. حال آنکه در قوانین موضوعه موجود، صرفا خروج آثار هنری و اشیای عتیقه تاریخی(بیش از یکصد سال) نیازمند دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

توسعه حیات و بقای جوامع امروزین در دستیابی به بازار جهانی است و این ضرورت تلاش برای تسهیل صادرات و رونق کالا، خدمات و از جمله آثار هنری که جزو ارزش افزوده خلاقیت و اشتغال پاک به شمار می رود را دو چندان می کند.

این در حالی است که هم اینک به واسطه ی تحریم های یک جانبه دولت آمریکا، امکان همکاری اقتصادی و تبادل تجاری حداقلی به صورت رسمی نیز با ایران ممکن نیست. از دیگر سو نوسانات نابرابر ارزی در برابر ریال عامل اقبال به آثارهنری آفریده ایرانی شده است.

صادرات آثارهنری و سوغات همراه گردشگران و مسافران خارجی علاوه بر ارز آوری موجب جای جویی هنر ایران در میان ملت ها است. افکار عمومی جهان عمدتا توسط رسانه های گروهی شکل بندی می شود. حضور هنر ایران در جهان نگاه شهروندان جوامع دیگر را از خوراک های تبلیغاتی مسموم رسانه های سرمایه داری به واقعیت ایران کنونی معطوف می کند.

بی شک در این شرایط دشوار، وظیفه حاکمیت، تسهیل و تشویق صادرات آثارهنری با برندسازی ملی است و نه ایجاد محدودیت بیشتر. در این میان دولت و از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما مکلفند زمینه توسعه صادرات غیر نفتی و از جمله آثار هنری را در بازار و سپهر حیات سایر جوامع جهانی تسهیل کنند نه اینکه با خویش حق مطلق پنداری در شناخت ارزش ها و منافع ملی، مانع توسعه ی صادرات و تبادلات آثارهنری شوند. بی شک ادامه سیاست بیش کنترلی در نبود اعتماد به بخش خصوصی و مدنی، آب ریختن به آسیاب جنگ طلبانه ترامپ  است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =