۰ نفر
۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
بازگشت «ایهود باراک»

ایسنا نوشت: به دنبال شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه خود، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی مجددا به عرصه سیاست برگشته است و عزم خود را برای شکست وی در انتخابات آتی این رژیم جزم کرده است.

شبکه الجزیره، ایهود باراک، نخست وزیر اسبق اسرائیل اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای تشکیل یک فراکسیون سیاسی جدید متشکل از ائتلاف میانه‌رو و چپ ادامه می‌دهد تا مأموریت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای مقابله با وی و دو حزب "آبی و سفید" و "اسرائیل خانه ما" را پیچیده کند.

باراک معتقد است که در حال حاضر فرصت برای شکست نتانیاهو فراهم شده است، چراکه وی روز به روز در مقابل اعضای حزبش و احزاب مذهبی تندرو ضعیف می‌شود و همچنین انتظار می‌رود که حتی در صورت پیروزی نتانیاهو در انتخابات آینده وی به دلیل بازجویی‌های ویژه در خصوص پرونده‌های فساد ناگزیر به استعفا شود.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت که برای حفاظت از آینده اسرائیل آن هم نه از طریق کاندید شدن برای پست‌های نظامی آماده خواهد شد و این رویکرد وی برخاسته از نگرانی‌اش نسبت به دموکراسی است؛ همان دموکراسی که نتانیاهو آن را برای منافع شخصی خود خراب کرد.

استقبال و مخالفت

فعالیت سیاسی باراک واکنش محافل سیاسی رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است و در همین راستا، یائیر جولان، معاون رئیس سابق ستاد ارتش این رژیم گفت که به قدرت ایهود باراک برای متحد کردن اردوگاه احزاب میانه‌رو و چپ به منظور نجات اعتبار قضایی و شرایط سیاسی و اجتماعی وخیم آن اعتقاد دارد.

موشه شاحل، وزیر امنیت داخلی سابق اسرائیل نیز تأکید کرده است که تمامی تلاش‌ها برای شکست دولت نتانیاهو و احزاب راستگرا را تأیید کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند، چراکه باراک تجربه و قدرت زیادی دارد.

از سوی دیگر، عمیر بیرتس، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب کار نیز تصریح کرد: ورود دوباره باراک به عرصه سیاسی تأثیر مثبتی در شکست نتانیاهو خواهد داشت اما هنوز برای صحبت درباره ائتلاف‌ها زود است.

این در حالی است که تزیپی لیونی، وزیر سابق دادگستری اسرائیل پیوستن به حزب ایهود باراک را نپذیرفته چراکه به اعتقاد وی این اقدام احزاب چپ و میانه را تضعیف می‌کند و جریان راست نیز از این ضعف استفاده خواهند کرد.

احزاب عرب

اما اسامه سعدی، نماینده عرب کنست درباره امکان پیوستن احزاب عربی به فراکسیون ایهود باراک در صورت مطرح شدن این پیشنهاد گفت که آنها هیچگونه ارتباطی با باراک ندارند که در زمین احزاب میانه‌رو و چپ بازی می‌کند و در مقابل برای دزدیدن رأی احزاب راست تلاش می‌کند.

وی به الجزیره گفت: این اقدام باراک به منزله آتش زدن خود است، چراکه او به دنبال متحد کردن احزاب میانه و چپ است اما حزب جدید وی ممکن است قادر به عبور از سطح تعیین شده نباشد و در نتیجه این رأی‌ها به جای متحد کردن احزاب به ضرر جریان راست به هدر برود.

سعدی ادامه داد: باراک تلاش می‌کند تا به صحنه سیاسی بازگردد اما شانس وی کم است و احزاب عربی در حال حاضر به دنبال تکمیل دوباره ترکیب لیست مشترک خود هستند تا با یک لیست قوی و واحد وارد انتخابات شوند؛ لیستی که می‌تواند اعتماد رأی دهندگان عرب و احزاب یهودی دموکرات را جلب کند و در شکست نتانیاهو و جریان راست فاشیست و تندرو در انتخابات آینده سهیم باشد.

محبوبیت کم

محمد مصالحه، مشاور رسانه‌ای ویژه امور اسرائیل نیز در خصوص سناریوهای احتمالی درباره پیروزی و یا شکست باراک در مقابل نتانیاهو تأکید کرد: محبوبیت باراک کم است، وی با مشکل متقاعد کردن رأی دهنده‌گان راستگرا برای رأی دادن به نفع جریان میانه و چپ مواجه است.

وی افزود: باراک محکوم به تأیید تحویل قدس، تقسیم آن و تشکیل کشور فلسطین است، این درحالی است که رقیب وی نتانیاهو به استعدادش برای شکار فرصت مشهور است.

با این وجود، محمد مصالحه تحولات کنونی را یک فرصت غیر قابل تکرار برای ائتلاف جریان میانه‌رو چپ دانست و این سؤال را مطرح کرد که آیا این دو جریان به سمت گفت‌وگو و مشارکت با اعراب در لیست مشترک پیش خواهند رفت؟

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1273632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =