لئوناردو داوینچی هنوز در بعضی از خیابان‌های دنیا قدم می‌زند!

در فلورانس ایتالیا هر روز اهالی ایتالیا و توریست‌ها در خیابان‌های سنگفرش‌شده‌ی ایتالیا، در افکار خودشان قدم می‌زنند و ناگهان به مجسمه‌ای بر می‌خورند که در آن لئوناردو داوینچی در حال چک کردن گوشی تلفن همراهش است و یا مونالیزا را می‌بینند که از عکس خود بیرون آمده‌ است تا چند جرعه آب‌سیب میل کند! این مجسمه‌ها آثار هنری والتر کونتی (Valter Conti) و دخترش النا پینوری (Elena Pinori) هستند و در واقع این خودشان هستند که تبدیل به یک مجسمه و اثر هنری شده‌اند! اگر برای شما هم داستان این مجسمه‌ها و زنده‌ شدن لئوناردو داوینچی در خیابان های ایتالیا جالب شده‌است، خواندن این مطلب حتما برایتان جذاب خواهد بود!

این دو هنرمند چه کسانی هستند؟

النا پینوری یک نقاش است که آثار هنری مفهومی متعددی را می آفریند. او هر بار خودش را به شکل مجسمه‌ی یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخی می‌کند. همکاری النا پینوری با پدرش والتر کونتی باعث اتفاقات هنری جالبی شده‌است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. او و پدرش در روزهای مختلف سال با تغییر ظاهر خود به مجسمه‌ی افراد مشهور مختلف،اتفاق های هنری جالبی را در خیابان های فلورانس ایتالیا رقم می‌زنند و هر بار تعدادی از اهالی فلورانس و توریست‌ها را شگفت‌زده می‌کنند. جالب است بدانید که کونتی ۵۸ سال سال سن دارد و دختر او النا پینوری با ۴۷ سال سن با او همکاری می‌کند. اگر اختلاف سنی این پدر و فرزند نظرتان را جلب کرده‌است، باید به شما بگوییم که در واقع کونتی سرپرستی النا پینوری را در زمان ازدواج با مادر او، قبول کرده‌است و به همین دلیل است که اختلاف سنی آن‌ها تا این حد به یکدیگر نزدیک است.

اما هنر عجیب این دو هنرمند دقیقا چیست؟

این دو هنرمند با تغییر ظاهرشان به شکل یک مجسمه سعی در زنده‌ کردن شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخی دارند. برای این منظور کونتی به صورتش ریش‌های موج داری اضافه می‌کند و آن‌ها را با رنگ سفید اکریلیک نقاشی می‌کند. بعد از آن هم لباس سفیدی به تن می‌کند و یک کلاه گرد بر سرش می‌گذارد. در آخر هم تمام صورتش، پلک چشمانش و لب‌هایش را به رنگ سفید نقاشی می‌کند تا درست شبیه به مجسمه لئوناردو داوینچی شود.

از طرفی النا پینوری خودش را به شکل مجسمه‌ای از مونالیزا در می‌آورد که از قاب عکسش بیرون آمده‌است! پینوری با این کار تصویری از مونا لیزا که قابل دسترسی نیست را، دوباره می‌آفریند. جالب است بدانید تصویر واقعی مونالیزا در دهه‌ی ۱۵۰۰ میلادی کشیده شده است و امروزه پشت یک شیشه‌ی ضد گلوله در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شود که دور آن هم یک سری میله کشیده شده‌است و هر توریستی مجبور است که با چند متر فاصله آن را تماشا کند.


پینوری با درست‌کردن خودش به شکل مونالیزا، یک ورژن زنده از این شخصیت منحصر به فرد را در مقابل دیدگان مردم دوباره سازی می‌کند. او در ساخت این تصویر تمام جزئیات را رعایت می‌کند تا دقیقا همان مونالیزای معروف در ذهن مردم شکل بگیرد. از طرفی کونتی نیز تمام تلاشش را می کند تا لئوناردو داوینچی به بهترین شکل ممکن در چهره اش نمود پیدا کند و به شکل یک مجسمه‌ی تمام عیار، تصویر لئوناردو داوینچی را برای همگان تداعی کند. اما کار این دو هنرمند به همین جا ختم نمی‌شود! در واقع کار هنری این دو هنرمند سختی‌های زیادی در پی دارد که شاید در نگاه اول کسی متوجه این سختی‌های عجیب و غریب نشود!

سختی کار این پدر و فرزند این است که آن ها باید ساعت‌های طولانی، حالت بدن خود را حفظ کنند تا درست شبیه به یک مجسمه به نظر برسند. گاهی اوقات این دو نفر به مدت ۶ تا ۸ ساعت به همان حالت اولیه‌ی خود باقی می‌مانند. البته تحمل گریم‌های سنگین، آن هم در گرمای تابستان نیز از سختی‌های کارشان به حساب می‌آید که تحمل آن نیز کار هر کسی نیست. علاوه بر این‌ها، کار النا پینوری با نقش آفرینی مونالیزا یک سختی دیگر نیز دارد و آن هم این است که باید همیشه لبخند به روی لبانش داشته باشند و هیچ احساسات دیگری در چهره‌اش نشان داده نشود تا همان لبخند معروف مونالیزا در برابر دیدگان مردم شکل بگیرد که در نوع خودش کار بسیار سختی است! اما با همه این سختی‌ها، به گفته این دو هنرمند، جذاب‌ترین قسمت کارشان دیدن لبخند مردم و واکنش مثبت مردم در برابر کار آن‌ها است.

درآمد این دو هنرمند چگونه تامین می‌شود؟

جالب است بدانید تمام درآمد این دو هنرمند از مردم است و این درآمد در روزهای بارانی سال به شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر دانستن مقدار درآمد والتر کونتی و النا پینوری نیز برایتان جذاب هست، باید به شما بگوییم که معمولا این دو هنرمند در روزهای معمولی سال بین ۵۰ تا ۱۵۰ یورو از مردم درآمد دارند و بعضی روزها درآمدشان به ۳۰ یورو یا کمتر نیز کاهش پیدا می‌کند. اما قرار است که در سال ۲۰۱۹ به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ لئوناردو داوینچی، اتفاقات جالب‌تری در خلق آثار هنری کونتی رقم بخورد که احتمالا درآمدشان را نیز دستخوش تغییراتی می‌کند!

ایده شکل‌گیری این هنر خاص چگونه در ذهن این دو هنرمند شکل گرفته است؟

در پایان اگر برایتان جالب است که بدانید قصه شروع کارهای هنری این دو هنرمند متفاوت و منحصر به فرد چه بوده‌است، باید بدانید که کونتی در گذشته دانشجوی موسیقی بوده‌ است و اجرای موسیقی در برابر دیدگان دیگران برایش کار سختی بوده است. او در پایان متوجه شده‌ است که تبدیل خودش به مجسمه لئوناردو داوینچی در سکوت کامل به او آرامش بیشتری می دهد و آن را به اجرای موسیقی ترجیح می‌دهد. از طرفی پینوری که مجسمه مونالیزا را شبیه سازی می‌کند، در گذشته یک مدل و بازیگر بوده‌ است و از کودکی علاقه‌ی بسیار زیادی به خلق هنر داشته‌ است. برای او همیشه جان بخشیدن به شخصیت‌های تاریخی، جذاب بوده‌ است و با این کار می تواند در ذهنش در مورد داستان‌های آن شخصیت، خیال‌پردازی کند. به گفته‌ی او، این که بتواند شخصیت‌های متفاوتی را زنده کند، جای آن‌ها قدم بزند و به جای آن‌ها زندگی کند، بسیار حس جالبی است و به همین دلیل این حرفه را برای خود انتخاب کرده‌است!

البته نقش آفرینی این دو هنرمند فقط به شخصیت‌های لئوناردو داوینچی و مونالیزا محدود نمی‌شود! پینوری و کونتی هر دو قصد دارند که در آینده، خود را به شکل مجسمه‌های شخصیت‌های مختلفی در طول تاریخ در بیاورند. به تازگی کونتی روی شخصیت گالیله کار می‌کند و النا نیز به همراه او تلاش می‌کند تا با نقش‌آفرینی شخصیت‌های برجسته در طول تاریخ، انسان‌ها را به دنیای گذشته‌ها ببرند و این شخصیت‌های مهم را دوباره به حال و هوای زندگی روزمره‌ی ما برگردانند. هنری که جای تامل بسیار زیادی دارد و این روزها، بحث‌های هنری زیادی را در سراسر دنیا موجب شده‌ است! به نظر شما چنین اجراهایی در خیابان‌های ما هم جواب می‌دهد؟

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =