استفاده از شیوه کدخدامنشی در حل پرونده‌های قضایی

دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه گفت: داوری در حل پرونده های قضایی ضرورت دارد چراکه این روش شکل کدخدامنشی قدیم را داشته و با خلق و خوی مردم ایران هماهنگی است و از ازدحام‌ پرونده در دستگاه قضائی می کاهد.

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، رضا برادران رییس مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان در در یازدهمین دوره آموزش مجمع امور داوری و میانجی‌گری اصفهان، با اشاره به اینکه مجمع داوری باعث بالا بردن شاخص های اقتصادی و کاهش اطاله دادرسی در استان می شود، اظهار داشت: امسال یازدهمین دوره آموزش داوری اوسط این مجمع برگزار می شود اما تا زمانی که فرهنگسازی درستی در این زمینه  وجود نداشته باشد نمی توانیم شاهد اثرگذاری این موضوع باشیم.

رسیدگی به ۳۰۰ پرونده قضایی با روش داوری

وی با بیان اینکه تربیت و پرورش داوران موضوعی است که در این مجمع جزو الویت ها قرار گرفته است، افزود: سال گذشته بیش از ۳۰۰ پرونده توسط مجمع داوری در شهر اصفهان مورد رسیدگی قرار گرفت که نشان می دهد که می توانیم بار دادگاه ها را به خوبی کاهش دهیم.

رئیس مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان  با اشاره به اینکه  توقف طولانی مدت در یک بنگاه اقتصادی ضررهای بزرگ اقتصادی را نه تنها به تولیدکننده بلکه به کل کشور وارد می کند، تاکید کرد:  اکنون در بسیاری از پرونده های اقتصادی شرط داوری گذاشته می شود اما نکته جالب اینکه این پرونده ها از طریق داوری ظرف دو ماه مورد رسیدگی قرار می گیرد و آسیب های بسیار کمتری به بنگاه های اقتصادی وارد می شود.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین حسن های داوری این است که دو طرف برنده ماجرا هستند و به نوعی می توان گفت وضعیت برد- برد اتفاق می افتد.

انباشت پرونده ها در محاکم قضایی و ضرورت استفاده از شیوه داوری

در ادامه  گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت:  داوری هنوز در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده به همین دلیل انباشت پرونده ها در محاکم قضایی نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: مفاهیم دینی نشان از جایگاه والای داوری دارد، داور باید عالم، تقوا پیشه و مومن باشد و این‌یعنی داوری بسیار امر سختی است.

 رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان  تاکید کرد: در جامعه امروز ما و به جهت مبانی و نوع داوری شاهدیم که دستگاه قضا خودش هم به خودش در ارتباط با اطاله دادرسی ها نقد دارد، پس هیچ راهی به جز رجوع به امر داوری برای حل موارد متعدد پرونده های قضایی ندارد.

۸۵ درصد از وکلا از اصول داوری بی اطلاع هستند

در ادامه دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه ابراز داشت: دیدگاه جدید قوه قضائیه این است که مشکلات مطرح در پرونده‌های قضائی با میانجیگری حل شود و با توجه به اینکه بازوی فعال قوه قضائیه داوران هستند باید در توانمند سازی آنها توسط برگزاری دوره‌های تخصصی همت گمارد.

رضا پرتوی بیان داشت: با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از وکلا از اصول داوری بی اطلاع هستند، گفت: داوری با خلق و خوی مردم ایران هماهنگی دارد چراکه شکل کدخدا منشی دارد و داور نمی‌گذارد ازدحام‌ پرونده در دستگاه قضائی ایجاد شود.

وی ادامه داد: در داوری کیفیت رسیدگی به موضوع بالا است و محدودیت زمانی وجود ندارد چراکه داور در هر زمان و مکان می‌تواند به داوری بپردازد، اما در دادگاه بخاطر کم بودن زمان به شکلی که باید فرصت رسیدگی به پرونده‌ها وجود ندارد.

وکلا با حق الزحمه کمتر تعداد پرونده بیشتری را داوری کنند

دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه ابراز داشت: وکلایی‌که داوری بلد هستند نباید افراد درگیر یک پرونده را به خاطر دریافت حق الوکاله بیشتر به سمت دادگستری هدایت کنند بلکه لازم است با حق الوکاله کمتر موارد بیشتری از پرونده ها را داوری کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =