نظر کاربران خبرآنلاین درباره ساماندهی کودکان کار/ «برخورد پلیسی هیچ فایده نداره»

براساس نظرسنجی انجام شده در خصوص ساماندهی کودکان کار، گروهی از کاربران خبرآنلاین عقیده دارند برخورد ضربتی راه مناسبی برای ساماندهی این کودکان نیست.

به گزارش خبرآنلاین، بر خلاف ماده دوم آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابان که در آن آمده است: «سازمان بهزیستی کشور موظف است با همکاری و مشارکت شهرداری‌، انجمن‌های خیریه‌، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از مددکاراجتماعی (در قالب تیم تخصصی سیار یا مستقردر مراکز که با همکاری شهرداری‌ها سازماندهی خواهد شد)، نسبت به شناسایی‌، جذب‌، پذیرش وتوانمندسازی کودکان خیابانی در کلیه مراکز استان‌ها و در صورت صلاحدید کارگروه اجتماعی استان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند.»، روند شناسایی، جذب و توانمندسازی این کودکان به روش درستی انجام نشده و پس از مدتی رها می‌شوند.

از طرفی برخی سازمان‌های مدنی نیز به این طرح اعتراض دارند چرا که معمولا روند شناسایی کودکان کارگاهی همراه با خشونت بوده و ممکن است دچار آسیب‌های روانی یا جسمی شوند.

طبق نظرسنجی که در خبرآنلاین از کابران به عمل آمد، نظرات متفاوتی درباره این طرح وجود دارد.

تعدادی از کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، با برخورد پلیس و رفتارهای ضربتی مخالف بودند و در کنارشان برخی نیز جمع‌آوری کودکان کار را به دلیل موقتی بودن نگهداری، بی‌نتیجه دانستند.

یکی از کاربران در پاسخ به این سوال که طرح ساماندهی کودکان کار را تا چه اندازه تاثیرگذار می‌دانید؟ نوشت: «نه تنها مفید بلکه واجبی است که انجام نمی‌شود. امید هم به انجام آن به صورت دراز مدت وجود ندارد به جز آمارهای غیرواقعی.»

عده‌ای با اشاره به ممنوع بودن کار کودکان، قضیه را از پایه نادرست دانستند و یکی از این کاربران نوشت: «کار کودکان ممنوعه اما خب این کودکان از خیابون جمع بشن باز ازشون کار گرفته می‌شه ولی در فضای دیگه، باید کار مددکاری بشه، باید خانواده‌هاشون کمک اقتصادی بشن و... .»

برخی نیز وضعیت اقتصادی را به شدت دخیل می‌دانستند؛ مثلا یکی از کاربران که چنین عقیده‌ای داشت نوشته بود: «شما مثلا مشکل کودکان کار رو حل کردید. برای من، یک پدر با داشتن دو فرزند که دو ماهه حقوق نگرفتم و اینجور که پیش می‌ره احتمالا بیکار بشم چه برنامه‌ای دارین که کودکان من به کودکان کار تبدیل نشن.»

علی در پاسخ به نظرسنجی نوشت: «این ضعف پلیس نیست؟ آیا کشورهای دیگه هم به کسی اجازه میدهند که موقع چراغ سبز بین ماشین‌ها اجازه گدایی داده بشه؟»

کاربری در خصوص نوع برخورد با این کودکان هنگام شناسایی گفت: «باید تو چنین طرح‌هایی ضمن در نظر گرفتن شأن و شخصیت بچه‌ها، ازشون حمایت و مراقبت بشه، نه این که امروز دستگیرشون کنند و بعد دوباره چند روز بعد برگردن سر چهار راه‌ها.»

پاسخ یکی از کاربران به لازم دانستن ورود مجلس به موضوع نیز این بود: «فقط با قانون گذاری حل نمیشه. مساله ریشه اقتصادی و فرهنگی هم داره.»

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =