لزوم حمایت از رنگنه در مقابل‌عربستان/راه‌حل منتقدان‌خام‌فروشی چیست؟

کارشناس حوزه نفت و گاز می‌گوید: در کشورهای دیگر مرسوم نیست وزیری را که در کارزارهای بین‌المللی حضور دارد تضعیف کنند در کشور ما هم پیش از این رسم نبوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین یکصدوهفتادوششمین نشست اوپک بعدازظهر امروز (یکم ژوئیه؛ ۱ تیرماه) در وین آغاز شد. بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان به عنوان فرمانده اقتصاد بین‌الملل کشور در این جلسه به عنوان نماینده یکی از کشورهای مؤسس این سازمان حضور یافت.

زنگنه در حاشیه این سفر درباره توافقات وزیر انرژی عربستان با روسیه در اجلاس جی ۲۰ ژاپن و خارج از اوپک گفت: این یکجانبه‌گرایی‌ها، کلیت اوپک را تهدید می‌کند، نه فقط ایران را. یکجانبه‌گرایی ضد ایران نیست، بلکه ضد موجودیت اوپک، اتحاد و همدلی اوپک است.

گفتنی است عربستان این روزها با اقداماتی نظیر مذاکره خارج از اوپک و توافق با کشورهای غیر اوپکی سعی در کمرنگ کردن نقش سازمان اوپک در بازار نفت جهانی و همچنین کاهش قدرت  ایران در اوپک دارد، اما هماهنگی ایران و ۱۳ عضو دیگر به جز عربستان امروز سرنوشت میزان تولید و قیمت نفت را رقم خواهد زد.

نَرسی قربان تحلیلگر انرژی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره نقش ایران در اوپک گفت: سازمان اوپک در سال ۱۹۶۰ با همکاری ۵ کشور ایران، عراق، ونزوئلا، کویت و عربستان صعودی برای مبارزه با زورگویی‌های شرکت‌های نفتی که تولید کنندگان و و مصرف کنندگان را با قیمت نفت تحت فشار می‌گذاشتند تشکیل شد. امروز ۱۴ کشور در این سازمان بین المللی عضو هستند و تمام تصمیمات اوپک با اجماع کامل اعضا اتخاذ می‌شود.

وی افزود: البته باید گفت تصمیمات اوپک چیزی نیست که اگر یکی از اعضا آن را انجام نداد به شکایت در مراجع قضایی برسد. این تصمیمات و مصوبات با همکاری عمومی و توافق تمام اعضا اجرا می‌شود.

به گفته این تحلیلگر حوزه نفت ایران از ابتدا پایه گذار اصلی اوپک با دبیر کلی فؤاد روحانی بود و این نقش را همیشه با قدرت هرچه تمامتر ایفا می‌کرد. عربستان اما همیشه به دنبال جایگزینی به جای ایران بود و تلاش می‌کرد به دلایلی مانند نفوذ امریکا و تولید بیشتر نفت در این کشور جایگاه ایران را تضعیف کند.

قربان با اشاره به حساسیت نقش وزیر نفت ایران در شرایط فعلی اظهار کرد: بدون شک نقش آقای زنگنه در اوپک هم نقشی حیاتی است و علت آن هم این است که زنگنه پرتجربه‌ترین وزیر اوپک است.

وی تاکید کرد: هیچ یک از وزرای انرژی کشورهای دیگر به اندازه زنگنه سابقه حضور در اوپک را ندارند. ایشان تجربه‌های بی‌مثالی از ساختار انرژی کشورهای دیگر و چانه زنی‌ها دارد که اگر شما این سمت را به فرد تازه‌کار و یا تازه‌وارد دیگری بسپارید قطعاً ایران متضرر خواهد شد. چنانچه قبلاً هم دیدیم که افراد دیگری به جای آقای زنگنه و به نمایندگی از ایران در اوپک حاضر شدند اما هیچ دستاوردی برای کشور نداشتند.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه افزود: بنابراین ارزش شخص آقای زنگنه در اوپک بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر انتقادات داخلی از وزیر نفت در این مقطع زمانی گفت: ممکن است ایشان مخالفانی در داخل کشور داشته باشند که این موضوع دور از انتظاری نیست و سایر وزرا نیز از سوی منتقدان و شاید احزاب مخالف به بحث و گفت و گو و تقابل می‌نشینند. در کشورهای دیگر هم هر وزیری ممکن است از سوی نمایندگان مورد انتقاد قرار بگیرد اما اینکه وزیری را که روبروی دشمنان خارجی ایستاده از داخل تضعیف کنیم بسیار نادر است. در کشورهای دیگر هم اگر نماینده کشور برای منافع کشورش تلاش می‌کند قطعاً از داخل حمایت می‌شود و این رسم نیست که نمایندگان کشور را که در جبهه‌های بین المللی حضور دارند تضعیف کنند. به طور مثال در پارلمان انگلیس هم شاید زد و خورد هم بین نمایندگان ووزرا رخ بدهد اما در جایگاه مباحث بین المللی و سیاست‌های خارجی، وزرا مورد حمایت کامل احزاب و نمایندگان قرار می‌گیرند تا منافع کشورشان را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز تاکنون این رسم نبود که کسانی را که در خط مقدم بین الملل ایستاده‌اند تضعیف کنیم.

احداث و راه اندازی یک پالایشگاه هزینه‌ای بیش از ۴ میلیارد دلار دارد. آیا این بودجه را داریم که آقای زنگنه با آن پالایشگاه بسازد؟ درست است که ما بالاجبار کاهش خام فروشی داریم اما شرایط لازم برای استفاده از این فرصت فراهم نیست. کسانی که منتقد این موضوع هستند هیچ راهکار عملیاتی برای جایگزینی خام فروشی ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: به نظر بنده در حال حاضر به دلیل اینکه صادرات و تولید نفت ایران کمتر شده وزیر نفت کشورمان قدری دستش هم خالی‌تر از گذشته است و به همین علت قطعاً برای حضور در جلسات اوپک باید مورد حمایت کامل و قطعی قرار بگیرد که بتواند منافع کلان کشورمان را در حوزه انرژی بین المللی تأمین کند.

این کارشناس خبره حوزه نفت و گار در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه یکی از انتقاداتی که این روزها متوجه وزیر نفت کشور است تمایل به فروش نفت بیشتر و به عبارتی خام فروشی است گفت: موضوع خام فروشی سال‌های سال است که دراقتصاد ایران مطرح است. در حال حاضر در شرایطی اجبار به قطع خام فروشی داریم که درآمدهای ارزی دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. ما زمانی می‌توانیم از خام فروشی فاصله بگیریم که منابع ارزی کافی داشته باشیم و آن را در بانک‌های بین المللی یا پروژه‌های دیگر سرمایه گذاری کرده و از محل سود آن نیاز ارزی کشور را بجای درآمد نفتی تأمین کنیم.اما در حال حاضر که منابع ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرده ما چگونه می‌خواهیم درآمد فروش نفت را نیز حذف کنیم و به سمت فرآوری نفت برویم؟

وی تاکید کرد: احداث و راه اندازی یک پالایشگاه هزینه‌ای بیش از ۴ میلیارد دلار دارد. آیا این بودجه را داریم که آقای زنگنه با آن پالایشگاه بسازد؟ درست است که ما بالاجبار کاهش خام فروشی داریم اما شرایط لازم برای استفاده از این فرصت فراهم نیست. کسانی که منتقد این موضوع هستند هیچ راهکار عملیاتی برای جایگزینی خام فروشی ارائه نمی‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر زمان احداث یک پالایشگاه حدود ۵ سال به طول می‌انجامد آیا منابع لازم برای احداث این چندین پالایشگاه‌ها در شرایط کنونی وجود دارد؟

این کارشناس حوزه انرژی در پایان عنوان کرد: درمورد میزان فروش نفت تنها وزارت نفت اطلاعات دارد و آماری هم در اختیار کسی قرار نمی‌دهد. به نظر بنده نباید هم این آمار را در اختیار کسی قرار دهد. این اطلاعات برای کشور اطلاعاتی حیاتی است و لازم است که از آنها حفاظت شود.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 1
    تقویت صنایع بالا دستی پالایشگاه در کشور
  • دکتر مجید کاردان IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 3
    راه حل ایجاد پالایشگاههای کوچک و نیروگاههای گازی و تبدیل انرژی به ارزش افزوده مثل اب شیرین کن و رونق کشاورزی و یا ارز مجازی می باشد.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 7
    کسانی که در این شرایط زنگنه را با تهمتهای عجیب مورد انتقاد قرار میدهند قطعا دلسوز کشور و منافع ملی نیستند بلکه میخواهند از شرایط به نفع خود و باندشان سواستفاده کنند !!! یعنی نجس ترین کار را می کنند
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 8
    گاهی به نظر می رسد منتقدین زنگنه، ستون پنجم دشمن اند.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 7
    ولشون کن. مخالفان آقای زنگنه یک عده بیسوادند که کوچکترین اطلاعاتی در حوزه نفت ندارند.
  • H IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    2 2
    توی این هیئت دولت اگه یه آدم حسابی و دلسوز وجود داشته باشه اون آقای زنگنه هست.