۶ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
تهدید زیستگاه طبیعی تالاب زیبای انزلی

تالاب زیبای انزلی در استان گیلان در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی جای گرفته است.

متاسفانه زیست این زیستگاه طبیعی  به دلایل مختلف در معرض تهدید است. دلایل متفاوت و متعددی درباره به شماره افتادن نفس این تالاب مهم و بین المللی وجود دارد.

یکی از دلایل مهم مشکلات اکو سیستمی تالاب انزلی، حجم گسترده ای از زباله های دپو شده  است. این حجم از زباله هزاران لیتر شیرابه تولید می‌کند. این شیرابه در کنار فاضلاب شهر رشت و شهرک صنعتی رشت به رودخانه «گهر رود» و «زرجوب» رشت وارد می‌شود.

این‌ دو رود در محدوده پیر بازار به هم وصل می‌شوند و راهی تالاب انزلی می‌شوند که با خودشان شیرابه و زباله و رسوبات می‌آورند. آلاینده های بسیاز زیادی وارد این تالاب می شود که مستقیما بر زیست ماهیان آن اثر گذار بوده به طوری که طبق آمار سالانه ۲۰۰۰ تن ماهی از این تالاب صید می شد و اکنون به سالانه ۱۰۰ تن کاهش پیدا کرده است!

از دلایل دیگر بر هم خوردن اکوسیستم تالاب انزلی، احداث سدها و توسعه کشاورزی در آن ناحیه است. همچنین جنگل تراشی و میزان رسوبات فراوانی که به این تالاب سرازیر شده اند را از دیگر مشکلات اساسی  عنوان کرد که باید به آن رسیدگی شود.

از راه حل هایی که بتوان حیات را دوباره به تن خسته این  تالاب باز گرداند تصفیه کردن رودخانه هایی است که به این تالاب سرازیر می شوند.

* کارشناس مدیریت محیط زیست و عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع

* منتشر شده در مستقل آنلاین به تاریخ ۱۶ تیر ۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =