حسین باهر

 بیشترین زنانی که به مراکز درمانی برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند به موادی همچون سیگار،‌ قلیان، کراک، کریستال اعتیاد دارند و بیشتر این زنان ندانسته به شیشه و کریستال اعتیاد پیدا می‌‌کنند. متاسفانه  زنان معتاد از طریق مهمانی‌ها به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.همچنین زنان به دلایل مختلف از جمله اثبات توانایی‌های خود به مردان، بی‌بندوباری، عدم نظارت خانواده‌ها، ضعف ایمان، عدم دسترسی به سرگرمی‌های سالم و شرکت در جمع‌های دوستانه ناسالم به اعتیاد روی می‌آورند.

هم اکنون تبلیغات منفی در زمینه مواد مخدر صنعتی از جمله اعتیادآور نبودن و رسیدن به آرامش با مصرف آنها از عوامل مهم روی ‌آوردن جوانان به این نوع از مواد مخدر است. هنوز بسیاری از جوانان نمی دانند شیشه اعتیادآور است و این مسئله برای دختران جوان ما فاجعه است زیرا عواقب مصرف موادی همچون شیشه در آنان به مراتب بیشتر از پسران است. بنابراین برنامه ریزان و سیاست گذاران ما در حوزه حمایتی باید تلاش کنند با فراهم آوردن بازوهای حمایتی از آنان و شکل گیری ارتباطات بین بخشی این معضلات را برطرف کنند.

 زنان فقیر معمولاً به دلیل فقر و از روی ناچاری به ازدواج با مردان معتاد تن می‌دهند و بر همین اساس به مواد افیونی گرایش پیدا می‌کنند. البته دختران جوان هم که از خانه رها شده‌اند با شرکت در پارتی‌ها و میهمانی‌های شبانه از روی ناآگاهی و چشم و هم‌چشمی به مواد مخدر روی می‌آورند.

 زنان با تصور لاغرشدن، افزایش تمایلات جنسی و ایجاد نوعی شور و هیجان پسرانه گرایش بیشتری به مصرف مواد روان گردان دارند. از سویی مردان به دلیل این که مصرف مواد روان گردان سبب شکسته شدن حرمت های روابط جنسی و تحریکات جنسی می شود، برای سوءاستفاده از زنان درصدد ترویج این مواد در میان آن ها هستند. بنابراین افزایش اعتیاد در زنان ریشه در هیجان طلبی ، مبارزه جویی با مردان، تغییر الگوی مصرف، آسان شدن مصرف مواد و سودهای کاذبی که از فروش به دست می آید، دارد.

باید توجه داشت که اعتیاد یک زن در خانواده باعث از هم گسیختگی بنیان خانواده می‌شود و ‌فرزندان زنان معتاد وضعیت خوبی در خانواده و جامعه ندارند؛‌ فحشا و خودفروشی از دیگر مسایل زنان معتاد است. چون  زنان معتاد برای به دست آوردن مواد حاضرند به هر کاری دست بزنند که در این بین سلامت روح و جسم خود را از دست می‌دهند.

‌ شیشه روی سلول‌های خاکستری مغز اثر سوء می‌گذارد؛ بعضی از زنان که این مواد را مصرف کرده‌اند دچار فراموشی و حتی فلج شده‌اند. واژه اعتیاد دارای بار منفی است و اگر زنی بخواهد به دنبال مواد مخدر برود جامعه دید مثبتی به وی نخواهد داشت.

‌ مبارزه با مواد مخدر در جامعه باید فرهنگ‌سازی شود و زمینه‌های گرایش به اعتیاد باید در جامعه از بین برود. به جای ساختن فیلم‌هایی که هیچ اثر مثبتی در روند بهبود وضعیت جامعه ندارد اگر بتوان فیلم‌های تاثیر‌گذار،‌ برای آگاهی زنان جوان در خصوص مواد مخدر ساخت،‌ می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها گرایش دختران و زنان به مواد مخدر را از بین برد،‌ البته زمینه آگاهی به دختران باید از سنین راهنمایی و دبیرستان آموزش داده شود.

 رعایت کردن شئونات اخلاقی ‌ـ اسلامی  در پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران مهم است و اگر این مسئله به صورت مطلوب در جامعه رعایت شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد از این‌رو باید با ساختن فیلم‌های پر جاذبه نسل جوان را تحت تأثیر قرار داد.

مواد مخدر به دو گروه مواد مخدر طبیعی و صنعتی تقسیم می‌شود؛ مواد مخدر صنعتی به دلیل فراوانی، قیمت ارزان، استفاده آسان و جذب سریع بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرند. متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی موجب از بین رفتن قشر خاکستری مغز شده و حافظه را از بین می‌برد همچنین سقط جنین و تولد کودکان عقب‌مانده از عوارض دیگر اعتیاد به مواد مخدر صنعتی است.  

کنترل خانواده‌ها روی فرزندان دختر، توجه به شخصیت دختران و عدم تخریب شخصیت آنها، ارجاع دختران به کرامت انسانی، ازدواج مناسب و داشتن یک تکیه‌گاه در زندگی از جمله عواملی است که از اعتیاد زنان پیشگیری می‌کند.

زنان آسیب‌دیده برای مرهم گذاشتن روی مشکلات و فراموشی آن به اعتیاد روی می‌آورند؛ حمایت خانوادگی و اجتماعی از زنان معتاد ضعیف بوده و به آنها به چشم خوبی نگاه نمی‌شود در حالی ‌که حمایت کامل از زنان معتاد، اراده آنها را برای ترک اعتیاد، صدچندان می‌کند. در اکثر جوامع، زنان بسیار کمتر از مردان رفتار انحرافی و مجرمانه دارند، در ایران هم، نرخ اعتیاد مردان بیش از زنان است همچنین تعداد معتادان زندانی مرد بیش از زنان معتاد زندانی است زیرا اغلب زنان معتاد، مواد مخدر را در خانه مصرف می‌کنند و به همین دلیل مشکل اعتیاد آنان کمتر به چشم آمده و آشکار می‌شود.

در کل اعتیاد یک بیماری مزمن است و درمان آن مستلزم پی گیری و زمان طولانی است. اگر این دوره طولانی طی نشود و شرایطی مثل حمایت خانوادگی، حمایت اجتماعی، قطع ارتباط با دوستان، قطع ارتباط با مواد از هر طریقی که پیشتر رخ داده به وجود نیاید، طبیعی است که روند ترک آن طور که باید طی نمی شود و در مراحل درمان تاثیرگذار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =