۱۷ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
امکان باروری تا ۵۴ سالگی

ایسنا نوشت: مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی کشور و ارائه راهکار برای آن‌ها، گفت: طی ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت ایران پیر خواهند شد، بنابراین در حال حاضر باید برای افزایش نرخ باروری ایرانیان برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر محمد اسماعیل اکبری به بهانه روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده با اشاره به وضعیت جمعیتیِ کشور و رفتار باروری ایرانیان، گفت: معمولا وزارت بهداشت یا افرادی که مسئولیت تامین سلامت مردم را برعهده دارند، ‌به دنبال رفع مشکلات مردم هستند. بر همین اساس به عنوان مثال وزارت بهداشت کسی را که سرطان دارد یا مبتلا به فشار خون است، درمان می‌کند. حال از دیدگاه من به عنوان یک فرد قدیمی حوزه سلامت، مهم‌ترین مشکل مردم در حال حاضر وضعیت جمعیت در کشور است و هیچ مساله سلامتی در کشور نداریم که به حرمت و اهمیت مساله جمعیت باشد. همه دنیا هم به این موضوع توجه کردند و برایشان ارزشمند بوده و در این حوزه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما از بابت زایمان‌های دیررس است، گفت: باید توجه کرد که ما هیچ مشکلی برای بارداری تا ۵۴ سالگی هم نداریم. حتی زنانی هستند که تا ۵۴ سالگی قدرت بارداری دارند. کسی حق ندارد بگوید تو نمی‌توانی باردار شوی. هر خانمی در هر سنی حق دارد ازدواج کند و باردار شود، اما اگر یک خانم ۵۰ ساله باردار شد، وزارت بهداشت باید بداند که چگونه او را مراقبت کند؛ چراکه وضعیت او با یک دختر ۲۴ ساله متفاوت و به مراتب سخت‌تر است. ما برای همه این مسائل کمی متفاوت‌تر از قبل، برنامه‌ریزی می‌کنیم که این برنامه‌ها در برخی جاها کاملا مغایر و در برخی جاها هم مشابه برنامه‌های پیشین است. قرار است تا  ۱۰ مرداد ماه امسال اقدامات‌مان را به اتمام برسانیم.

وی تاکید کرد: نیت‌مان این است که یک گروه ۴۰۰ نفره را در سطح ستاد وزارت بهداشت، ‌آموزش دهیم و این افراد بتوانند به دو میلیون نفر در سطح کل سیستم‌های بهداشتی و درمانی از روستا تا شهر آموزش دهند تا ما این صحبت‌ها را در سطح جامعه مطرح کنیم. به نظر من ما با مردم مشکلی نخواهیم داشت. الان ما به مردم گفتیم بیایید تا فشار خون‌تان را بگیریم و استقبال بسیار خوبی شد. وقتی برای کمپین فشار خون برنامه‌ریزی می‌کردیم، پیش‌بینی می‌کردیم کمتر از ۵۰ درصد جامعه هدف مراجعه کنند، اما مردم آمدند و ۹۸ درصد از جامعه هدف به ما مراجعه کردند. بنابراین ما با مردم مشکل نداریم، باید دعا کنیم که با سیاست‌گذاران و همکاران بین‌بخشی هم مشکل نداشته باشیم. وزارت بهداشت کار تکنیکی می‌کند، اما سایر بخش‌ها هم باید کمک کنند.

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =