۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
آمریکا ترکیه را تنبیه می‌کند

ایرنا نوشت: تارنمای شبکه خبری «ای بی سی» گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی تدابیر تنبیهی علیه ترکیه به دلیل تحویل سیستم دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» از روسیه است.

به گزارش این شبکه خبری آمریکایی، دولت ترامپ هنوز به تصمیم ترکیه در تحویل سیستم دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» از روسیه پاسخ نداده و ممکن است در این راستا واشنگتن از در اختیار گذاشتن جنگنده های «اف - ۳۵» به آنکارا منصرف شود و تحریم های اقتصادی علیه ترکیه اعمال کند.

روز گذشته (جمعه) تصاویر تلویزیونی نشان می داد که هواپیماهای روسی در حال انتقال بخش هایی از سیستم دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» به ترکیه هستند.

مقامات آمریکایی مدتهاست به ترکیه در مورد تحویل این سیستم دفاع موشکی از روسیه هشدار داده بودند.

شبکه ای بی سی تصریح کرد: ترکیه ممکن است براساس یک قانون کنگره تصویب شده در سال ۲۰۱۷ با تحریم های آمریکا روبرو شود. دموکرات ها و جمهوریخواهان ارشد کمیته های روابط خارجی و نیروهای مسلح سنای آمریکا روز گذشته در بیانیه ای از «دونالد ترامپ» خواستند تا تدابیر تنبیهی را علیه ترکیه اعمال کند.

وزارت دفاع ترکیه روز گذشته از تحویل گرفتن اولین سری از سامانه دفاع موشکی «اس - ۴۰۰» روسیه خبر داد.

آنکارا اولین سری قطعات سامانه دفاعی «اس - ۴۰۰» را دریافت کرد و آنها را به پایگاه هوایی «مورتد» در استان آنکارا منتقل کرد. مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه واگذاری سامانه‌های «اس - ۴۰۰» را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا مواجه شد.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد.

ترکیه در مقابل تاکید کرد که خرید این سامانه موشکی حق این کشور است و صرفنظر کردن از خرید این سامانه را رد کرد.

تحویل سامانه های پدافند هوایی «اس - ۴۰۰» به ترکیه در سه مرحله انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش بخش اول این سامانه ها با هواپیما به ترکیه آورده شده و بخش دوم نیز بزودی با همین روش تحویل خواهد شد.

بخش سوم که شامل بیش از ۱۲۰ موشک خواهد بود، از طریق دریا به ترکیه ارسال می شود.

حدود ۸۰ کارشناس نظامی ترکیه درباره استفاده از سامانه های «اس - ۴۰۰» در روسیه آموزش خواهند دید.

سرویس فدرال همکاری‌های نظامی - فنی روسیه اعلام کرد که آغاز تحویل سامانه های پدافند هوایی «اس - ۴۰۰» به ترکیه آغاز شده و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

دولت آنکارا پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا نباید به دلیل خرید سامانه دفاعی «اس - ۴۰۰» اقدامی انجام دهد که باعث به هم خوردن روابط میان دو کشور شود.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتقاد از سخنان اخیر سخنگوی دولت آمریکا گفت: چنین مواضعی با روح مذاکرات صورت گرفته میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست «گروه ۲۰» اوزاکا ژاپن در تضاد است.

آکسوی ادامه داد: این روند را از ابتدا به صورت شفاف مدیریت کرده ایم و تا کنون آنکارا هیچ پاسخی از واشنگتن برای تشکیل کارگروه اعضای ناتو به منظور بررسی تهدیدات سامانه موشکی «اس - ۴۰۰» علیه جنگنده‌های «اف - ۳۵» دریافت نکرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    0 3
    لیر ترکیه چند وقتی در حال کاهش ارزش هست