پاسخ کدخدایی به شائبه خرید رأی معتادان/ بر اجرای برجام اصرار کنیم

سخنگوی شورای نگهبان درباره خرید رأی معتادان در ایام انتخابات گفت: اگر سندی باشد باید ارایه شود تا بررسی شود.خرید رای جرم است و قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از خبرگزاری‌ها، در آستانه سالگرد تاسیس شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان رونمایی کرد.

علاوه بر این در حاشیه نشست خبری، نمایشگاه عکسی از نشست‌های ادوار شورای نگهبان و اعتبارنامه روسای مجالس شورای اسلامی برگزار شد.

قانون نحوه فعالیت احزاب هنوز ابهام دارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان برگزار شد، گفت: سالروز تشکیل شورای نگهبان است. مصوباتی داشتیم که از سوی مجلس و دولت برای ما ارسال شده است. در ۸ مصوبه عدم مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی در مرحله اول و یا مرحله دوم و یکی دو نوبت رفت و برگشت تشخیص داده نشد و نظرات به مجلس شورای اسلامی اعلام شد. چند مصوبه لایحه و اساسنامه نیز از سوی اعضای شورای نگهبان دارای ابهام و ایراد و مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص داده شدند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه برخی از نمایندگان مجلس در گذشته آپارتمان گرفته بودند عنوان کرد: دوره گذشته من هم نبودم و چیزی یادم نیست. اصلاً در این زمینه اعلام نظر نمی‌کنم.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید:

* طرح اصلاح مواد یک و ده قانون نحوه فعالیت احزاب هنوز ابهاماتی وجود دارد که اعضای شورای نگهبان اعلام کردند پس از رفع ابهام در خصوص آن نظر خواهند داد.

خرید و فروش رأی معتادان جرم است

*{درباره ادعای حذف گزارش تفصیلی شورای نگهبان درباره انتخابات ۸۸ از سایت این شورا}: به نظر من اینها ادعاهای مضحکی است که اصلا قابل پاسخ نیست. حرف زیاد می‌زنند اما همه آنها را که نباید پاسخ داد. همان اطلاعیه شورای نگهبان در این خصوص کفایت می‌کند.اگر آقایان مدرکی دارند ارائه کنند بررسی می‌کنیم. ادعای مزخرفی که مطرح شده بدتر از فیلمی است که بخواهند برای ما بسازند.

*نظر شورای نگهبان اصل و ختم کلام است. اگر سندی وجود دارد آقایان ارسال کنند.

*{در رابطه با ادعای اخیر یکی از نمایندگان سابق در رابطه با فروش رأی معتادین به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و اینکه آیا شورای نگهبان ورودی به این موضوع داشته است؟}: اگر مطلبی باشد حتماً بررسی می‌شود. خرید و فروش رأی جرم است و به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و قوه قضائیه رسیدگی می‌کند. اما اینکه هر کسی به ظن خود مصداقی را می‌گوید هیچ.

نمی‌توانیم درباره حقوقدان های شورای نگهبان نظری بدهیم

*همکاری خوبی برای برگزاری انتخابات الکترونیک در حال انجام است و هر جا که از نظر فنی بتوانیم پیش ببریم انجام خواهد شد و احراز هویت‌ها هم قطعی خواهد بود.

*{ در رابطه با فیلم انتسابی به دولت و وزارت خارجه و اینکه آیا فیلم سازان اجازه دارند از نهاد متبوع شما هم فیلمی بسازند؟}: هر اندازه می‌خواهند فیلم بسازند. البته کم هم نمی‌سازند. ادعاهای مزخرفی که مطرح می‌شود کم نیست.

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با معرفی یک نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان}: ما فارغ از پاسخگویی هستیم و از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نمایندگان مجلس تصمیم گیری می‌کنند. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می‌آید باید فارغ از اظهارنظرها و مصادیق سیاسی عمل کند.

*{ در پاسخ به این سوال که مهلت قانونی مجلس برای تعیین تکلیف حقوقدانان شورای نگهبان تا چه زمانی است؟}:به دلیل اینکه مجلس تعطیل بوده است احتمالاً باید در این هفته تعیین تکلیف کنند چون مهلت ما تا ۲۶ تیرماه است. سابقه داشته است که تعویق هم افتاده اما اگر بخواهیم در چارچوب دوره‌ای پیشبینی کنیم امیدواریم همین هفته تا ۲۶ تیرماه انجام شود.

*{در پاسخ به سوالی در مورد میزان تاثیرگذاری طرح موافقت‌نامه با اروسیا در تحریم‌ها}:این موافقت‌نامه می‌تواند موثر باشد. به خصوص که این کشورها هم قدرتمند و تاثیرگذار هستند.

برای کسی فرش قرمز پهن نمی کنیم

*{در خصوص مصاحبه یکی از وزرای دوران اصلاحات که گفته اگر شورای نگهبان ٨٠ درصد کاندیداهای اصلاحات را تائید کند این جریان ژنرال‌ها را به میدان می‌فرستد}:اقدامات شورای نگهبان بر مبنای قانون است،نه از حضور کسی هم جلوگیری می کند، نه تائید کسی را تضمین می‌کنیم و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کنیم بلکه بر اساس قانون تصمیم می‌گیرد.

*{درباره ایده تشکیل یک نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها}:مهم این است که الان هیچ نهادی وجود ندارد و واگذاری به مجلس نیز به گواه تاریخ خیلی مفید نبوده و من پیشنهاد کردم مجلس برای ایجاد نهاد نظارتی یک مصوبه داشته باشد.

گوشمان برای شنیدن گفتگو باز است اما لابی نه

*{ در خصوص اظهارات برخی اعضای جریان اصلاح‌طلب درخصوص لزوم گفت‌وگو با شورای نگهبان}: گوش ما نسبت به پیشنهادات و گفتگو و مذاکره باز است و مهم نیست از طرف کدام جریان باشد اما نسبت به باج‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا است.

*{در خصوص حل مساله صف‌های طولانی در انتخابات}: بخشی به توسعه شعب برمی‌گردد که ما پیش‌بینی می‌کنیم و انتخابات الکترونیک هم کمک‌کننده خواهد بود که البته گاهی هم نتیجه عکس می‌دهد. ما برای انتخابات پیش رو می‌توانیم هر دو راه‌حل را پیش‌بینی کنیم.

*{ در خصوص ارزیابی عملکرد مجلس شورای اسلامی و نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای حزبی}: برای پاسخ به بخش اول سوال فعلا زود است و بخش دوم نیز در زمان خودش پاسخ می‌دهیم.

ملاک ارزیابی صلاحیت کاندیداها چیست؟

*{ در پاسخ به سوالی درباره الکترونیکی شدن انتخابات و ادعاهایی مبنی بر حضور کمرنگ مردم}: اگر بگوییم انتخابات الکترونیکی باشد، یک چیز می‌گویند، بگوییم نباشد چیز دیگری مطرح می‌کنند. اسفندماه سال جاری در انتخابات مردم پاسخ محکمی به این یاوه گویی ها خواهند داد و همین‌جا بنده و به همراه شما رسانه‌ای‌ها آمارهای خوبی را در این خصوص اعلام می‌کنیم.

*{ درباره ملاک ارزیابی صلاحیت‌های کاندیداها در انتخابات}: مفاسد اقتصادی، اخلاقی و خلاف منافع ملی از جمله مواردی است مدنظر ما است که در انتخابات بررسی می‌شود.

*{ در رابطه با اینکه آیا لایحه موافقت نامه همکاری ایران با بخش اقتصادی اوراسیا می‌تواند در جهت مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا باشد؟} این موافقت نامه می‌تواند نفع زیادی در شرایط اقتصادی موجود برای کشورهای شمال داشته باشد. برجام هم توافق نامه‌ای بوده که امضا شده است و اگر قرار است تغییری در آن ایجاد شود همه اطراف قضیه در آن نظر داشته باشند. متأسفانه آمریکایی‌ها مانند همیشه بدعهدی کردند. ما فقط باید به اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش بینی نمی‌شود.

سه سال است محمود صادقی ادعایی درباره شورای نگهبان کرده اما مستنداتش ارائه نشده است

​*{در خصوص ادعای محمود صادقی مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای نگهبان برای تائید صلاحیت پول می‌گیرند}: در همان جلسه فراکسیون به ایشان گفتیم اگر مدرکی دارید ارائه کنید و حالا از آن جلسه سه سال گذشته و ایشان مسائل را به رسانه‌ها کشاندند و ما هم در کمیته رسیدگی به عملکرد نمایندگان از ایشان شکایت کردیم.

*این روزها همه ادعا می‌کنند برای شورای نگهبان گزارش ارسال کرده‌اند اما اینکه کجا رفته و چه شده است را خبر نداریم. اگر مطلبی هست طبق روال معمول به بررسی صلاحیت‌ها مربوط می‌شود.

*{ در رابطه با اینکه برخی معتقدند زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم نیست و امکان تقلب وجود دارد و پاسخ به این شبهات}: ما چه جوابی بدهیم؟ اگر بگوییم الکترونیکی شود می‌گویند چرا؟ اگر بگوییم الکترونیکی نشود می‌گویند چرا؟ نسبت به مشارکت ان شاءالله مردم اسفندماه مردم پاسخ محکمی به این یاوه‌گویی‌ها خواهند داد و ما و شما هم در این سالن گزارش انتخابات را مرور خواهیم کرد.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگانی مانند قاضی زاده و… تأیید صلاحیت می‌شوند؟}:نمی‌دانم. از من مصداق را سوال نکنید.

*{در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و اینکه تلویحاً نظرات شورای نگهبان را مطرح کردید و گفتید مجلسی‌ها تمایلی به اصلاح قانون انتخابات ندارند آیا نباید به نیت این افراد شک کرد؟}:ما نیت خوانی نمی‌توانیم کنیم، کاری هم نمی‌توانیم کنیم، فقط باید تلاش کنیم قانون انتخابات اصلاح شود.

۲۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    7 0
    چقدر خوب چقدر گل و بلبل
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    9 0
    چرا گزارش تفصیلی شورای نگهبان درباره انتخابات ۸۸ را در سامانه تغییر دادند این سوال را چرا جواب ندادند
  • ناامید DE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    9 0
    خوشبحال اصولگراها...
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    7 0
    رای نخریده بودید؟
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    14 0
    اینکه سه چهار بار از کلمه ی وزین مزخرف استفاده میکنه معلومه که آشکار شدن بخشی از واقعیات چقدر برایشان گران تمام شده.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    0 1
    "اقدامات شورای نگهبان بر مبنای قانون است،نه از حضور کسی هم جلوگیری می کند، نه تائید کسی را تضمین می‌کنیم و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کنیم بلکه بر اساس قانون تصمیم می‌گیرد."شاهد این مدعا هم رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی،دکتر معین،عماد افروغ و ....می باشد!!