مشاهده یک گونه پرنده حمایت شده برای اولین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت : اردک مرمری با نام علمی (Marmaronetta angustirostris)پرنده ‌ای است از تیره اردکیان و از راسته غازسانان که برای اولین بار 8 قطعه از این گونه کمیاب در تالاب گندمان توسط محیط بان روح اله عسگری مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری  به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، شهرام احمدی افزود: جمعیت این پرنده در سطح جهانی رو به کاهش است و لحاظ درجه حفاظتی IUCN در ردیف گونه های آسیب پذیر قراردارد.

احمدی تصریح کرد: در ایران این گونه در زمره‌ی پرندگان حمایت شده محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مشاهده این گونه در تالاب نشان دهنده وضعیت مطلوب زیستگاهی تالاب گندمان است که باعث جذب گونه های با ارزش و با اهمیتی مانند این گونه شده است.

احمدی اظهار داشت: اردک مرمری پرنده ای است که طول بدن این گونه 38-41 سانتی متر است، اردکی است کوچک جثه، که از خوتکا کمی بزرگتر با پرو بال قهوه‏ای تیره و روشن مشخص با طرح مرمری، لکه تیره بیضوی شکل در اطراف چشم دیده می‏شود، سر بزرگ و گردن درازتر از خوتکا و در زمان پرریزان پر و بال متفاوتی با سایر فصول ندارد، سطح پشتی این پرنده به رنگ سبز مایل به خرمایی است که در ناحیه شانه اش لکه بلوطی رنگی دیده می شود و سر، گردن و قسمت بالای سینه اش سیاه است، بجز یک نوار پهن سفید که از ناحیه چشم شروع و در طرفین گردن امتداد پیدا کرده و به سفیدی سطح شکمی می پیوندد.

وی عنوان کرد: این پرنده ی زیبا بسیار آرام و بی صدا می باشد و معمولا به صورت جفتی و در لابه لای نیزارها زندگی کرده و در ارتفاعات پایین شروع به پرواز می کند.

این مقام مسئول درباره زیستگاه این پرنده اظهار داشت: این پرنده بیشتر در مجاورت آبهای شیرین دیده می‌شود و مناطق پرگیاه را به فضاهای باز ترجیح می دهد، همچنین در تالاب‌ها و در طول سواحل رودخانه‌ها نزدیک به آب آشیانه می سازد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =