بخشی دیگر از یاداشت لو رفته سفیر بریتانیا منتشر شد/ این بار دلیل خروج ترامپ از برجام

براساس یکی از یادداشت های لو رفته سفیر سابق بریتانیا در واشنگتن، دونالد ترامپ توافق اتمی با ایران، برجام، را به خاطر لجاجت با باراک اوباما کنار گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه "میل آن ساندی" سر کیم داروک تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام را یک "خرابکاری دیپلماتیک" توصیف کرده بود.

این گزارش می گوید که یادداشت بعد از آن نوشته شد که بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا، در سال ۲۰۱۸ از آمریکا خواهش کرد توافق اتمی با ایران را نقض نکند.

براساس آن توافق ایران محدودیت هایی بر بخش های حساس برنامه اتمی خود را پذیرفت. توافق به بازرسان بین المللی اجازه می داد در ازای لغو تحریم های فلج کننده به ایران بازگردند.

با این حال ترامپ می گفت که این توافق قدم های کافی در مقابل ایران برنمی دارد.

این روزنامه گزارش می دهد که بعد از بازگشت جانسون از آمریکا، سر کیم نوشت که به نظر می رسد دونالد ترامپ توافق اتمی را "به دلایل شخصیتی" کنار می گذارد چون توافق را باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، امضا کرده بود.

گفته می شود سفیر بریتانیا شکاف در میان مشاوران رئیس جمهور آمریکا را برجسته کرده و نوشته بود که کاخ سفید یک استراتژی ثابت در مورد اینکه بعد از خروج از توافق چه باید بکند نداشته.

این گزارش می گوید که سر کیم در یادداشتی به جانسون نوشت: "... نیت دولت این است که دست به یک خرابکاری دیپلماتیک بزند، ظاهرا به دلایل عقیدتی و شخصیتی - (چون) این توافق متعلق به اوباما بود."

به گزارش بی بی سی، تازه ترین نشت مکاتبات دیپلماتیک علیرغم اخطار اسکاتلند یارد به رسانه ها در مورد انتشار یادداشت های لو رفته دیپلماتیک منتشر می شود.

پلیس اخطار داد خبرنگارانی که جزییات بیشتری از مکاتبات سفیر سابق منتشر کنند ممکن است به نقض قانون اسرار رسمی متهم شوند.

سفیر بریتانیا در آن یادداشت ها که یک هفته پیش برملا شد دولت ترامپ را "ناشی و ناکارآمد" توصیف می کرد.

این با واکنش غضب آلود رئیس جمهور آمریکا روبرو شد که سر کیم را "آدمی خیلی ابله" توصیف کرد و گفت دیگر با او کار نخواهد کرد.

در پی آن گزارش ها دولت بریتانیا تحقیقاتی را درباره نشت ای میل های سفیرش در آمریکا شروع کرد.

نیل باسو دستیار کمیسر اسکاتلند یارد گفت که مجازات مسئولان این حادثه "به روشنی در جهت منافع عمومی است."

اما سردبیران نشریات و سیاستمداران ارشد - از جمله جرمی هانت و بوریس جانسون که برای رسیدن به پست نخست وزیری تلاش می کنند - از اخطار پلیس علیه انتشار جزییات بیشتر انتقاد کرده اند.

سر کیم داروک روز چهارشنبه از مقام خود به عنوان سفیر بریتانیا در آمریکا استعفا کرد چون گفت ادامه کار برای او "غیرممکن است."

"میل آن ساندی" از تصمیم خود برای انتشار جزییات بیشتر از یادداشت ها دفاع کرده است.

یک سخنگوی این روزنامه گفت این کار به نفع عموم است چون "اطلاعات مهمی" را درباره تلاش بریتانیا برای جلوگیری از خروج آمریکا از توافق با ایران فاش می کند.

او افزود: "از نظر تامین منافع عمومی، چه چیزی بالاتر از اینکه درک بهتری از چگونگی رسیدن به این موضع (خروج از برجام) داشته باشیم، تصمیمی که می تواند عواقبی جدی برای صلح جهانی داشته باشد؟".

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در مقابل آن را یک "نشت کاملا غیرقابل قبول مواد حساس" توصیف کرد و خواستار آن شد که منابع نشت "با پیامدهای اقدامات خود روبرو شوند."

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =