طرح استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای خرید به جای کیسه‌های پلاستیکی در اراک

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک از تداوم طرح استفاده از کیسه های پارچه ای خرید به جای کیسه های پلاستیکی خبر داد.

حمید رضا قناتی به خبرآنلاین مرکزی گفت : توزیع کیسه پارچه ای جایگزین پلاستیک از  روز جهانی نه به پلاستیک آغاز شد که راه خوبی برای کاهش استفاده از پلاستیک است، چرا که کیسه های پارچه‌ای برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده بوده و برای محیط زیست هم مضر نیستند.

وی در رابطه با مراحل اجرای این طرح گفت: در مرحله اول اجرای این طرح تصمیم گرفته شد که روی تجربه‌های پیش از خود تحقیق کنیم و طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که تا آن زمان، چندین شرکت خصوصی در شهرهای مختلف این طرح را پیاده کرده اما هیچ‌کدام به موفقیت قابل توجهی نرسیده و پس از مدتی طرح را رها کرده بودند.

حمیدرضا قناتی افزود: وقتی بر روی یک مورد از این شرکت‌های خصوصی تمرکز کردیم تا بررسی نماییم که دلیل عدم موفقیت ایشان در اجرای این طرح چیست، مشخص شد که این شرکت لوگوی خود را به صورت بزرگ روی کیسه های پارچه‌ای درج نموده بود و این امر از نظر شهروندان و استفاده کنندگان بیشتر یک کار تبلیغاتی محسوب می شد تا یک فعالیت زیست محیطی. ، در نتیجه برای اجرای اولیه (پایلوت) طرح تصمیم گرفته شد، جامعه هدف را کوچک انتخاب نماییم و محلی برای اجرای طرح تعیین شود که از لحاظ کاربری و بازخورد بهتر، تاثیر بسزایی داشته باشد، که در نهایت با همکاری فروشگاه زنجیره ای رفاه، یکی از شعب  جهت اجرای این طرح آزمایشی انتخاب گردید.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در ادامه گفت: تجارب ما نشان داده بود که اصولا دغدغه‌های محیط زیستی بین جوانان بیشتر است، لذا جهت مشاوره و توجیه منطقی و اصولی این طرح در بین شهروندان، از یک تیم جوان کارشناسی که از نیروهای زیر مجموعه سازمان بودند استفاده شد، که با استقبال خوبی همراه شد به طوری که در راستای اجرای طرح جایگزینی کیسه پارچه ای به جای پلاستیکی، طی سه روز متوالی بالغ بر ۱۸۰۰ کیسه بین شهروندان توزیع شد.

 قناتی متذکر شد : برای گسترش این طرح، سازمان مدیریت پسماند می تواند به عنوان یکی از سازمان‌ های زیر مجموعه مدیریت شهری که الگوی اجرای این طرح می باشد، کارگروهی به نام «کار گروه کاهش پلاستیک» را راه اندازی نماید و در این کارگروه فروشگاه‌های شهروند، سازمان میادین میوه و تره‌بار و چندین بخش از مجموعه های دیگر شهرداری را در جهت ترویج این فرهنگ با خود همگام نماید، تا شاهد موفقیت اجرای این طرح در شهر اراک باشیم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1280645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =