مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای با تحلیل اطلاعات ثبت‌شده در شبکه تله بدافزار، میزان آلودگی آدرس‌های اینترنتی را به بدافزارها طی 10 ماه گذشته مشخص کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماهانه میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان مورد حملات بدافزارها قرار می‌گیرند و در کشور ما نیز طبق آمارهای ارائه شده حدود 50 تا 60 درصد سیستم‌ها در خطر این حملات قرار دارند. براین اساس سازمان فناوری اطلاعات با راه‌اندازی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، ماهر نسبت به ایجاد تله بدافزار در کشور اقدام کرده تا از حملات رایانه‌ای در سطح شبکه اینترنت جلوگیری کند. شبکه تله بدافزار (هانی‌نت) که با هدف ثبت نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای و نوع حمله به آنها در کشور به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده، ماهانه به صورت میانگین 1600 بدافزار را به دام می‌اندازد.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای از ابتدای امسال و پس از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ از شبکه هانی‌نت، گزارشی از میزان گستره آلودگی در استان‌های کشور را به تفکیک هر ماه ارائه کرده که در آن آلوده‌ترین استان‌های کشور براساس تعداد آدرس‌های اینترنتی ارسال کننده بدافزار مشخص شده‌اند.

آلوده‌ترین استان‌های کشور در ارسال بدافزار - نیمه اول 1389

رتبه

فروردین اردیبهشت

تعداد

خرداد

تعداد

تیر

تعداد

مرداد

تعداد

شهریور

تعداد

1

تهران

100

تهران

148

تهران

115

تهران

84

تهران

136

2

مرکزی

21

خراسان رضوی

35

خراسان رضوی

52

اصفهان

16

گیلان

28

3

یزد

14

اصفهان

31

خوزستان

49

آذربایجان شرقی

11

آذربایجان شرقی

27

4

اصفهان

14

آذربایجان شرقی

22

مازندران

42

بوشهر

10

اصفهان

18

5

فارس

15

بوشهر

21

آذربایجان شرقی

40

ایلام

8

آذربایجان غربی

1

این گزارش نشان می‌دهد که نیمه اول امسال، استان‌های تهران با 37 درصد آلودگی، آذربایجان شرقی با 7 درصد، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران با 6 درصد آلودگی بیشترین میزان آلودگی به آدرس های بدافزاری را به خود اختصاص داده‌اند. سایر استان‌ها به ترتیب عبارتند از: خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، سمنان، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، کردستان، خراسان جنوبی، کرج (البرز) و یاسوج.

آلوده‌ترین استان‌های کشور در ارسال بدافزار - نیمه دوم 1389

رتبه

مهر

تعداد

آبان

تعداد

آذر

تعداد

دی

تعداد

1

تهران

108

تهران

103

تهران

151

تهران

125

2

آذربایجان شرقی

15

آذربایجان شرقی

24

آذربایجان شرقی

50

آذربایجان شرقی

123

3

یزد

9

اصفهان

20

خراسان رضوی

18

مازندران

17

4

اصفهان

8

گیلان

12

اصفهان

17

اصفهان

11

5

گیلان

8

خوزستان

11

فارس

16

یزد

11

افزایش نقاط تحت پوشش تله بدافزار در کشور
از آن‌جا که آسیب‌پذیری سیستم‌های اطلاعاتی در کشور ما به دلیل عدم آشنایی با برخی ابزارها و روش‌های هک و ویروس‌های الکترونیک به مراتب بیش از دیگر کشورها است، تلاش برای مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای ایران از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل نیز سامانه گروهی هانی‌نت برای تحلیل و آنالیز حملات رایانه‌ای در سطح شبکه ملی اینترنت تشکیل شده که به‌زودی تمام مراکز استان‌ها و سه‌هزار نقطه کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

هانی‌نت از کنارهم قرارگرفتن چندین هانی‌پات بر روی زیرشبکه‌های مختلف به‌وجود می‌آید. هانی‌پات یک سیستم شبیه‌سازی شده قابل نفوذ است که در شبکه‌های رایانه‌ای برای جذب افراد نفوذگر و ثبت روش نفوذ آنها و یا جمع‌آوری بدافزارهایی که به وسیله رایانه‌های آلوده دیگر ارسال می شوند، استفاده می‌شود.

در پروژه هانی‌نت، اطلاعات و داده‌هایی از قبیل بدافزارهای موجود در شبکه و به‌ویژه بدافزارهای ناشناس، منبع ارسال بدافزار و حجم ارسال آن قابل شناسایی و ردیابی است. جمع‌آوری دیتاهای کوچک اما با ارزش فراوان، ثبت فعالیت‌های مشکوک و تهیه بانک اطلاعاتی از اطلاعات و آدرس‌ها از دیگر مزایای راه‌اندازی تله بدافزار در کشور است.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =