تبریز از قافله «صاحبخانه خوب» عقب ماند

گرانی و شرایط سخت اقتصادی همه ی اقشار جامعه به خصوص مستاجران را تحت فشار قرار داده است و مدتی است برای کاهش این فشار کمپین های حمایتی در برخی از شهرهای ایران فراگیر شده که جای خالی تبریز در میان این شهرها مشهود است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فصل تابستان برای بسیاری از مستاجران فصل اتمام قرارداد آنهاست و آنها یا مجبورند با افزایش قیمت و شرایط جدید کنار بیایند و یا برای جابه جایی دنبال مسکن دیگری باشند.

این مسئله با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، مشکلات این قشر متوسط از جامعه را چندبرابر کرده چراکه گاها قیمت مورد نظر صاحبخانه ها عددی نا معقول است و تامین آن توسط افرادی که برای داشتن سرپناه چاره ای جز اجاره کردن مسکن ندارند، امری ناممکن به شمار می آید.

در این که صاحب یک مسکن اختیار دارد ملکش را زیرقیمت معین اجاره ندهد، شکی نیست اما انسانیت همیشه حکم کرده که در شرایط نابسامان اندکی بیشتر فکر یکدیگر باشیم و باهم مدارا کنیم تا زمان بحران بگذرد.

” صاحبخانه ی خوب “فرصتی برای یادآوری انسانیت

بحران و فشارهای سنگین اقتصادی جامعه ما برای هیچکس پوشیده نیست و این موضوع بعضی از افراد را برای پیداکردن راه چاره به فکر انداخته، شاید شماهم هنگام تماشای تلوزیون برنامه ای که توسط صداوسیما با عنوان”صاحب خانهٔ خوب” ساخته و پخش می شود را دیده باشید.

در این برنامه مستاجران با ذکر نام و مشخصات، صاحبخانهٔ خوب خود را معرفی می کنند.پخش این برنامه به مانند جرقه ای منجر به آغاز کمپینی توسط مشاوران املاک در شهرهای مختلف ایران شد.

مشاوران املاکی که به این پویش خودجوش پیوستند با اعلام اینکه از پذیرش قراردادهایی با قیمت نامتعارف،افزایش قیمت به هنگام تمدید قرارداد، معذورند یا ارائه تخفیف درکمسیون برای صاحبخانه هایی که افزایش قیمت نمی دهند از مستاجران حمایت می کنند.

تبریز از قافله عقب ماند

این کمپین در شهرهایی مثل تهران و مشهد آغاز شد و با اشتراک گذاری تصاویری با هشتگ “صاحبخانهٔ خوب” فراگیر شد اما نکته قابل توجه جای خالی این اعلامیه ها دربین مشاوران املاک تبریزی است.

تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای پرجمعیت ایران در زمینه گرانی مسکن با چالش های زیادی روبه روست اما عدم اطلاع مشاوران املاک از اجراشدن این پویش نشان از این دارد که اینبار شهر اولین ها از قافله عقب مانده است.

ملک خالی می ماند اما به رقم پایین تر اجاره نمی دهند

طی گزارش میدانی که از مناطق مختلف تبریز گرفتیم از مناطق متوسط گرفته تا بالای شهر خبری از کمپین “صاحبخانهء خوب” در مغازه های مشاوره املاک نبود.

این درصورتی است که رضا رمضانی یکی از مشاوران املاک منطقه میدان ساعت تبریز با ابراز گلایه خود از وضعیت نامساعد بازار مسکن می گوید: یکدندگی صاحبخانه ها به هنگام تعیین قیمت، موجب شده تا املاک زیادی خالی از سکنه بماند اما به قیمت پایین تر اجاره داده نشود.

این بازاری تبریزی با اعلام اینکه اطلاعی از کمپین”صاحبخانهء خوب” ندارد، ادامه می دهد: به دلیل وضعیت اقتصادی و قیمت های بالا تعداد مراجعان ما نیز کم شده پس بی شک مشاوران املاک هم تمایل دارند که با کاهش قیمت املاک توسط صاحبخانه ها تعداد قراردادهایشان افزایش یابد.

درمنطقه قطران تبریز نیز شرایط به این منوال بود.سلمانزاده یکی از مشاوران املاک این منطقه از اجرای کمپین های خودجوش اعلام بی خبری کرده و می گوید:به شخصه سعی می کنم در زمان نوشتن قرارداد و یا پذیرش ملکی باقیمت نامتعارف از طریق صحبت، صاحبخانه را قانع به کم کردن رقم کنم اما مسئله اینجاست که اگر قبول نکند و من از پذیرش قرارداد اجتناب کنم سراغ مشاور دیگری می رود و این به نفع من نیست.

” صاحبخانه ی خوب ” نیازمند عزم جمعی

گفت و گویی که باچند تن دیگر از مشاوران املاک داشتیم حاکی از عدم اجرای کمپین صاحبخانه ی خوب در تبریز بود و این درحالی است که اسمائیل نعمتی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تبریز از وجود مواردی که به این پویش پیوسته اند خبر می دهد اما نکته حائز اهمیت در کلانشهری مثل تبریز این است که با یک گل بهار نمی شود و فراگیرشدن این پویش نیازمند عزم جمعی است.

مستاجرنشینی قطعا در همه جای دنیا موقعیت خوشایند و ساده ای نیست اما کشورهایی مثل آلمان با تشکیل اتحادیه مستاجران یا وضع قوانینی مانند افزایش حداقل قیمت مسکن اقدام به حمایت از این قشر می کنند و با وجود فقدان چنین قوانین حمایتی در کشور ما بهتر است خودمان برای این مشکلات چاره کنیم.

مشهود است اگر گرانی برای فردی که تنها راه درآمدش گرفتن کرایه خانه است، فشار آورده بی شک زوج جوان یا خانواده ی بی سرپناهی که به دنبال اجرای مسکن هستند نیز در این تنگنای اقتصادی قرار دارند، پس شاید یادآوری فرموده پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند:” به ساکنان اهل زمین رحم کنید تا آنکه در آسمان است به شما رحم کند.” راه گشایی برای شرایط کنونی جامعه مان باشد.

 گزارش از'فاطمه مرتضوی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =