اردبیلی‌ها روزانه ۹۸۰ تن زباله تولید می‌کنند

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده میزان تولید پسماند عادی شهری و روستایی در استان اردبیل روزانه حدود ۹۸۰ تن و سرانه هر نفر حدود ۷۷۰ گرم در روز برآورد شده است که این میزان برای شهر اردبیل حدود ۷۵۰ گرم در روز می‌باشد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، مساله پسماندها در جوامع امروزی به یکی از معضلات اساسی شهرداری‌ها تبدیل شده به طوری که اجرای طرح‌های منسجم در مدیریت بازیافت و دفن اصولی آن بارها و بارها در جلسات رسمی و مدون شورای شهر و به همت محیط زیست و نهادهای مرتبط به بحث و شور گذاشته شده است.

پسماندهای عادی استان اردبیل عمدتا به صورت غیربهداشتی در محل‌های تعیین شده دفن می‌شوند که در این میان محل‌های دفن پسماند عادی در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، پارس‌آباد، خلخال و نمین دارای مجوز بوده و مکان‌یابی محل دفن شهرستان‌های گرمی، نیر و کوثر در دست بررسی است.

علیرغم اینکه در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی برای بازیافت زباله که بیشتر به طلای کثیف موسوم است ارائه شده اما همچنان عملیات بازیافت در این مراکز به صورت منسجم انجام نمی‌شود و محل دفن پسماند شهر سرعین که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان در ایام پیک مسافر است در حال انتقال به محل جدید .می‌باشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه اردبیل با اشاره به برگزاری کارگروه مدیریت پسماند در اردبیل اظهار کرد: برنامه‌ریزی در راستای نظارت بر مدیریت پسماند استان در قالب کارگروه‌های استانی و شهرستانی مدیریت پسماند بررسی و تصمیمات لازم به منظور مدیریت هرچه بهتر اتخاذ می‌شود. 

محمد خداپرست خاطرنشان کرد: در اولین کارگروه مدیریت پسماند استان در سالجاری برنامه‌ها و موضوعات اولویت‌دار از جمله تسریع روند اجرایی محل‌های دفن خلخال و سرعین، اجرای برنامه‌های بازیافت، مدیریت پسماندهای روستایی، ساماندهی محل‌های دفن پسماند شهری و روستایی، عملیات اجرایی طرح جامع مدیریت پسماند شهر اردبیل، نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای پزشکی، جذب سرمایه‌گذار برای احداث محل دفن زباله‌های صنعتی و ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۶ کارگروه استانی و ۲۶ کارگروه شهرستانی به منظور ساماندهی و دفن پسماند در اردبیل برگزار شد که برای امسال نیز برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری ۴۲ کارگروه در سطح استان انجام شده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از صدور اخطاریه با هدف مدیریت پسماند در سال گذشته نیز خبر داد و افزود: در راستای جلوگیری از معضلات عدم مدیریت پسماند در استان در سال گذشته تعداد ۵۵ اخطاریه زیست محیطی برای دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، کشاورزان به ویژه کشت‌های زیرنایلونی، شهرک‌های صنعتی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی و ... صادرگردیده است.

خداپرست به اجرای برنامه‌های پاکسازی و برنامه‌های آموزشی، و فرهنگی در این راستا اشاره و تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های زیست محیطی و ... تعداد ۱۱۰ برنامه پاکسازی را در محورهای مواصلاتی، مناطق گردشگری و طبیعی، مناطق تحت مدیریت و همچنین تعداد ۲۸۰ عنوان برنامه با پوشش ۱۳ هزار و ۸۵۵ مخاطب برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اجرا نموده است. 

وی به صدور مجوزات صادرات و واردات پسماند نیز اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته مجوز دو مورد صادرات و یک مورد واردات پسماند را در اردبیل صادر کردیم ودر کنار آن بالغ بر ۲۶ مورد بازدید از محل‌های دفن زباله نیز انجام شده است. 
  
۱۴ بیمارستان اردبیل دارای دستگاه‌ بی‌خطرساز است 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت پسماندهای پزشکی در اردبیل نیز اشاره و اظهار کرد: استان اردبیل دارای یک هزار و ۵۰۶ واحد بهداشتی و درمانی شامل ۱۵ بیمارستان، ۲۱ آزمایشگاه طبی خصوصی، ۴۰ درمانگاه و مرکز جراحی، ۶۶۹ واحد بهداشتی درمانی، ۱۹ رادیولوژی، رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای، ۲۳ فیزیوتراپی، ۱۲۰ داروخانه، ۵۹۵ مطب پزشکی و ۴ پایگاه انتقال خون می‌باشد که مدیریت پسماند این واحدهای بهداشتی کاری عظیم و بزرگ است.

خداپرست با اشاره به اینکه میزان تولید پسماند عادی و پزشکی دراستان اردبیل ۷ الی ۸ تن در روز برآوردشده است، خاطرنشان کرد: قسمت اعظم پسماند تولیدی بالغ بر ۷۵ درصد مربوط به بیمارستان‌ها و بقیه مختص سایر منابع از جمله آزمایشگاه‌های طبی، مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه‌ها و مراکز جراحی، مطبهای پزشکی و... است.

وی به سرانه تولید پسماند در ۱۵ بیمارستان استان اردبیل با میانگین ۰۸/۳ کیلوگرم به ازای هرتخت فعال اعلام کرد و گفت: ما ۲ جلسه کمیته دانشگاهی پسماند در دانشگاه علوم پزشکی را برگزار کردیم و در کنار آن نسبت به ایجاد مرکز بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده مراکز بهداشتی و درمانی در شهر اردبیل به ظرفیت ۸ تن در روز توسط بخش خصوصی اقدام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تشکیل کمیته مشترک بازدید و پایش با حضور نمایندگان ادارات محیط زیست، بهداشت و درمان، نظام پزشکی، شهرداری و فرمانداری و نظارت بر جمع‌آوری و انتقال پسماندهای شیمیایی و دارویی و همچنین سموم شیمیایی تاریخ گذشته توسط شرکت‌های ذیصلاح به منظور امحاء به مراکز مجاز در سایر استان‌ها را یادآور شد و بیان کرد: نظارت و پایش کارکرد دستگاه‌های بی‌خطرساز بیمارستان‌ها توسط آزمایشگاه معتمد و مرکزی اداره ‌کل با استفاده از دستورالعمل خوداظهاری در پایش و صحه‌گذاری بی خطرسازی پسماندهای پزشکی انجام شده است.

خداپرست به پیگیری دفن پسماندهای پزشکی بی‌خطرسازی شده در محل‌های جداگانه در سایت‌های دفن زباله شهری طبق ضوابط و اصول روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته اشاره و خاطرنشان کرد:   بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز مشابه انجام شده به طوری که ۱۴ بیمارستان از مجموع ۱۵ بیمارستان استان اردبیل به استثنای بیمارستان ایثار دارای دستگاه بی‌خطرساز می‌باشد.

وی مدیریت پسماندهای ویژه را نیز یادآور شد و تصریح کرد: مطالعات مکانیابی پسماند ویژه استان اردبیل در سال ۹۴ به اتمام رسیده و مراحل انتخاب سرمایه‌گذار به منظور اجرای پروژه محل پیشنهادی با ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی به دستگاه‌های ذیربط از جمله معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ارسال گردیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: تاکون فرایند انتخاب سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران انجام نشده است که پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.

خداپرست میزان تقریبی تولید انواع پسماند در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: در استان اردبیل به طور سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پسماند کشاورزی، ۳۵۹ هزار و ۹۰۳ تن زباله عادی شهری و روستایی، ۱۶۷ تن زباله ویژه، ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن پسماند صنعتی و ۷۷۲ هزار و ۸۰۰ تن پسماند پزشکی تولید می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    با توجه به مصوبه اخير مجلس در مورد معافيت موسساتي كه از زباله بعنوان انرژي استفاده كنند، بهترين راهكار براي پسماند شهري ريختن آنها در كوره سيمان است