ترامپ در ادعاهای نادرست رکورد زد : ۶۱ ادعای نادرست در ۷ روز

ایسنا نوشت: سخنان عمومی رئیس‌جمهوری آمریکا ملغمه‌ای است با ادعاهای نادرست، از اغراق‌های کوچک تا دروغ‌های بزرگ. رای‌دهندگان آمریکایی باید بدانند که چه زمانی دونالد ترامپ آن‌ها را فریب می‌دهد و باید حقیقتی را که با تقلب تیره شده، بفهمند.

 شبکه خبری سی‌ان‌ان هر هفته ادعاهای غلط روزهای گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر می‌کند و در میان‌ آن‌ها می‌تواند بدترین، عجیب‌ترین و حتی جالب‌ترین ادعاهای غلط را مشاهده کرد.

۵۲۷۶ ادعای نادرست از زمان تحلیف ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ تا مه ۲۰۱۹ مطرح شده است که به طور میانگین حدود شش مورد در روز می‌شود. به مرور زمان راستگویی ترامپ بیشتر زیر سوال رفت؛ در سال ۲۰۱۷ میانگین ادعاهای نادرست او روزانه ۲.۹ مورد بود و از ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۱۹ این به ۸.۳ مورد در روز رسید.

ترامپ تمام این میانگین‌ها را در هفت روز گذشته پشت سر گذاشت و تعداد ۶۱ ادعای نادرست را ثبت کرد. او در گردهمایی انتخاباتی کارولینای شمالی ۲۲ ادعای غلط به زبان آورد؛ ۱۵ مورد هم در جلسه کابینه‌ دولتش، شش مورد هم در توییتر و پنج مورد هم در جلسه روز جمعه پرسش و پاسخ با خبرنگاران. مابقی دروغ‌ها در مراسم‌های دیگر طرح شد.

ترامپ پیشتر هرگز ادعاهای نادرست علیه ایلهان عمر، از زنان دموکرات کنگره مطرح نکرده بود اما او در یک هفته گذشته شش مورد ادعای نادرست علیه او داشت.

ترامپ دو بار او را به ستایش یا افتخار به تروریست‌های القاعده متهم کرد؛ اتهام بی‌اساسی که می‌تواند یکی از فجیع‌ترین ادعاهای غلط او در کل ریاست جمهوری باشد. او همچنین ایلهان عمر را به استفاده از عبارت "یهودیان اهریمنی" متهم کرد که در واقع تحریف یک توییت سال ۲۰۱۲ بود که در آن ایلهان عمر گفته بود اسرائیل "اقدامات اهریمنی" مرتکب شده است.

مضحک‌ترین ادعای نادرست ترامپ مربوط می‌شود به گردهمایی انتخاباتی کارولینای شمالی که حامیانش شعار "او را برگردان" علیه ایلهان عمر سر دادند. واقعیت این است که او پس از شنیدن شعارها ۱۳ ثانیه صبر کرد و جلوی شعارها را نگرفت اما او ۱۸ ساعت بعد مدعی شد که فورا سخنرانی‌اش را از سر گرفت تا جلوی حرف‌های بیشتر را بگیرد.  

رای‌دهندگان دموکرات گاهی ابراز نارضایتی می‌کنند که ترامپ بابت نادرستی خود به چالش کشیده نمی‌شود. در این موضوع، او به چالش کشیده شد و همچنان ناراستی نشان داد. ترامپ در پاسخ به سوالی که به سکوت او در مقابل شعارها اشاره داشت، گفت: من خیلی سریع اقدام کردم! شما هم این را می‌دانید.

انگشت‌نماترین ادعای نادرست ترامپ، بحث پیروزی‌هایی است که او نداشته است. برای ترامپ، کافی نیست که هیلاری کلینتون را شکست داده و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده باشد. برای او شرم‌آور است که مدارکی باشد که نشان دهد این کشور کلینتون را، حال به هر طریقی، به او ترجیح داده باشد.

بنابراین او مدام تصوراتش را درباره تقلب انتخاباتی در کالیفرنیا مطرح می‌کند و از آن استفاده می‌کند تا توجیه کند چرا کلینتون میزان آرای بیشتری نسبت به او به دست آورد. او در روزهای گذشته مدعی شد که نظرسنجی‌ها نشان دادند که او در هر سه مورد مناظره انتخاباتی از کلینتون برده است اما نظرسنجی‌ها معتبر نشان می‌دهد کلینتون در هر سه مناظره پیروز شد.

یکی از نامعقول‌ترین ادعاهای نادرست ترامپ در بحث مهاجرتی، حرفی درباره لاتاری گرین کارت بود. طبق شمارش سی‌ان‌ان، ترامپ تا ماه مه ۴۳ مرتبه مدعی شد دولت‌های خارجی عامدانه شهروندان دردسرساز خودشان را مجبور می‌کنند تا وارد برنامه لاتاری شوند و آنها را به آمریکا قالب کنند. هفته گذشته او مدعی شد دولت‌های آمریکای لاتین عمدا شهروندان مشکل‌دار خودشان را وارد کاروان‌ها می‌کنند تا وارد آمریکا شوند.

ترامپ در جلسه کابینه گفت: چرا هندوراس یا گوآتمالا یا السالوادور؟ چرا آنها بخواهند مجرمانشان را نگه دارند وقتی که می‌توانند آنها را در کاروان‌ها رها کنند و به ایالات متحده بفرستند؟

مثل همیشه کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند که هیچ مدرکی دال بر اقدام دولت‌ها برای گنجاندن مجرمان در کاروان‌ها دیده نمی‌شود.

جذاب‌ترین شاهکار هفته ترامپ هم به موضوع بازداشت حافظ محمد سعید، رهبر گروه لشکر طیبه پاکستان باز می‌گردد. همانند دیگر روسای جمهوری، دونالد ترامپ هم تلاش کرد تا خود را فرمانده کل قوای پیروز نشان دهد. وقتی حافظ محمد سعید در آستانه سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به کاخ سفید بازداشت شد، ترامپ طوری وانمود کرد که گویی کمپین دشواری به سبک اسامه بن لادن برای شکار او در جریان بود.

ترامپ توییت کرد: پس از ۱۰ سال جستجو، به اصطلاح "مغز متفکر" حملات تروریستی بمبئی در پاکستان بازداشت شد. فشار زیادی در دو سال گذشته برای یافتن او وارد آمد.

این ادعا برای پاکستانی‌ها و کارشناسان امنیتی خنده‌دار بود. حافظ محمد سعید زندگی آشکاری در پاکستان داشت، آزادانه سخنرانی و مصاحبه می‌کرد و حزب سیاسی داشت.

زمانی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۲ گفت جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای دریافت اطلاعاتی که منجر به بازداشت او شود، پرداخت می‌کند، حافظ محمد سعید کنفرانسی خبری در یک هتل برگزار کرد و گفت: "چرا این پول را به خودم نمی‌دهید؟ می‌توانم هر روز به شما بگویم کجا هستم." او بارها و بارها بازداشت و آزاد شده بود و آخرین بار سال ۲۰۱۷ بود. سخنگوی دولت هند در یک کنفرانس خبری گفت: خیلی وقت است با این اوضاع سر و کار داریم؛ بازداشت، آزادی- بازداشت، آزادی.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =