۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
ترامپ به نخست‌وزیر اوکراین تبریک گفت

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا به نخست وزیر اوکراین بابت برگزاری انتخابات پارلمانی که حزبش در آن پیروز شد، تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنین پیشنهاد کمک کشورش را برای ترویج اصلاحات در اوکراین مطرح کرد.

ولودومیر زلنسکی، نخست وزیر جدید اوکراین که در مه سال جاری میلادی به این سمت انتخاب شد، برای اینکه کنترل پارلمان اوکراین را از دست قانونگذاران وفادار به نخست وزیر قبلی خارج کند، درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را مطرح کرد.

حزب وی توانست اکثریت کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه برگزار شد، به دست بیاورد.

ترامپ در تماسی تلفنی به نخست وزیر اوکراین گفت، مطمئن است که رهبری جدید این کشور می‌تواند تصویر اوکراین را بهبود بخشد.

زلنسکی هم بابت پشتیبانی و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه از ترامپ تشکر کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های مالی را در 2014 و پس از آن علیه روسیه اعمال کردند که شبه‌جزیره کریمه اوکراین به دست روسیه تصرف شد و این کشور از جدایی‌طلبان آن حمایت کرد.

حزب رئیس‌جمهوری تازه‌کار اوکراین، با وعده‌های سرکوب فساد، بهبود اقتصاد و پایان درگیری با جدایی‌طلبان روس‌گرا توانست به پیروزی قاطعی در انتخابات پارلمانی زودهنگام اوکراین برسد.

این رئیس کشور ۴۱ ساله اوکراین، پس از اعلام پیروزی گفت: اوکراینی‌ها را ناامید نمی‌کنیم. برای ما مهمترین مسائل خاتمه جنگ، بازگشت زندانیان و پیروزی در نبرد علیه فساد است.

کمیسیون انتخاباتی اوکراین با شمارش ۸۹ درصد از آراء اعلام کرد،‌ حزب خدمتگزار مردم از لیست‌های حزبی ۴۳ درصد رای به دست آورد که این به معنای نیمی از کرسی‌ها در پارلمان اوکراین با ۴۵۰ کرسی است. علاوه بر این، حزب زلنسکی دست‌کم ۱۱۰ حکم انفرادی در رقابت‌های حوزه‌های انتخابیه به دست آورد تا اکثریتی با دست‌کم ۲۲۶ کرسی را در پارلمان تضمین کند.   

زلنسکی یکشنبه از حزب تازه‌ تاسیس "هولوس" به رهبری اسویاتوسلاو واکارچوک، از خوانندگان راک محبوب اوکراین، خواست تا وارد مذاکرات ائتلافی شود. هولوس شش درصد از لیست‌های حزبی را به خود اختصاص داد.

رای‌دهندگان اوکراینی احزاب سنتی از جمله حزب پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق و حزب یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین را مجازات کردند و هر دو آنها ۸.۲ درصد رای گرفتند. همچنین با کمال شگفتی تاجران ثروتمندی چون کوستیانتین ژواگو و ایهور کونوننکو جایگاه‌هایشان را در حوزه‌های تک کرسی از دست دادند. چنین عملکردی می‌تواند موانع موجود بر سر راه وعده زلنسکی برای بازنگری در اوکراین را از میان بردارد. نتایج کامل احتمالا اواخر هفته اعلام می‌شود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =