علم‌الهدی: اگر فکر شادی جوانان هستید دست پسرها و دخترها را در دست هم بگذارید/ نشاط ازدواج از کنسرت بیشتر است/ مشهد جای عیاشی نیست

ایلنا نوشت:خطیب نماز جمعه مشهد مقدس گفت: این تعبیری که مسافر مشهد را از زائر به گردشگر تغییر دهد و مجاور را به شهروند مبدل کند درست نیست. نه این شهر گردشگر دارد و نه شهروند دارد.

آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه حرم رضوی گفت: امروز روز زیارتی مخصوص امام هشتم (ع) است. به عنوان روز زیارتی مخصوص احتمالاتی داده شده و گفته‌اند شاید امروز روز شهادت امام هشتم باشد ولی ما روایتی و حدیثی نسبت به این مساله نداریم. 

وی ادامه داد: در جریان سفر به خراسان، حضرت از مدینه مستقیم به خراسان نیامدند و بعد از حج به طرف خراسان عازم شدند و با توجه به اینکه فرستادگان مامون به مدینه رفته بودند آنها می‌خواستند حضرت را به خراسان راهی کنند. اگر حج مبدا سفر امام رضا باشد یعنی همین روزها امام رضا به مکه حرکت کردند. 

وی افزود: در آن زمان قافله حج مسیر را شش شبانه روزه طی می‌کرد و فایده این است که ما متوجه می‌شویم امام رضا (ع) در این روزها حرکت کرده اند؛  بین روز ۲۳ و روز ۲۵ که تردید زمان حرکت از این جهت است. وقتی موکب امام رضا(ع)  آماده شد؛ مردم مدینه خوشحال بودند که امام رضا می خواهند به خراسان رفته وخلافت را به دست بگیرند و آنها جشن گرفته بودند اما این توطئه شیطانی مامون را امام رضا(ع) افشا کرد و در زیارت ناحیه مقدسه می‌خوانیم که حضرت فرمودند اینکه من را می‌برند به نام خلافت توطئه است و می خواهند من را بکشند. مردم دم در ایستادند تا حضرت را بدرقه کنند که صدای ضجه از خانه امام هشتم بلند شد. 

خطیب نماز جمعه مشهد مقدس گفت: مردم متعجب شدند و همینطور که مردم در انتظار بودند یک کنیزی دو دستی به سر می‌زد خارج شد و جمعیت اطرافش را گرفتند و او گفت آقا می‌گوید می خواهند من را بکشند و وضع مدینه برگشت و جشن مردم به عزا مبدل شد. یک پیرمردی رفت بالای بلندی ایستاد و گفت هرکدام از فرزندان پیامبر را از این شهر بردند خبر شهادتش را برای ما آوردند. بعد مردم مانع شدند و این غوغا حرکت حضرت را دور ورز به تاخیر انداخت. لذا این دور روز، روز زیارتی امام هشتم(ع) شد. 

وی ادامه داد: مساله حرکت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان توطئه بود اما ویژگی امام هشتم(ع) این بود که تهدید را مبدل به فرصت می کردند و این سفر را هم مبدل به هجرت کردند. هجرتی که مبدا توسعه امامت و عدالت شد. چرا در بین ائمه معصومین اینقدر توصیه به زیارت امام رضا شد. بعد از زیارت سید الشهدا تنها امامی که از خود پیامبر زیارتش مورد تاکید قرار گرفته وجود مبارک امام هشتم(ع)  است.  

وی افزود: ائمه نسبت به آینده اسلام پیش بینی داشتند که مرکز اسلام از حجاز سلب می شود و مرکزیت اسلام و قبه الاسلام در ایران و در سایه انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد. مشهد به فرموده امام بزرگوار مرکز ایران است و نقطه سقل و اتکای انقلاب به امام رضا(ع) و مورد توجه همه مسلمانان جهان است. 

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه این مشهد مال امام رضا(ع) است، گفت: عزیزان ما در مدیریت این شهر باید بدانند که این شهر فقط مال امام رضا(ع) است و هویت این شهر باید به عنوان امام هشتم(ع) محفوظ بدارد و برادری که مدیریت شهر مشهد را به عهده گرفته باید به این مساله توجه داشته باشد. 

وی افزود: این تعبیری که مسافر مشهد را از زائر به گردشگر تغییر دهد و مجاور را به شهروند مبدل کند درست نیست. نه این شهر گردشگر دارد و نه شهروند دارد. دم دروازه شهر بایستید و در راه آهن از هرکسی می‌توانید بپرسید که آیا برای گردش به مشهد آمده؟. ما اینجا گردشگر نداریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: یکی از مدیران شهری آمد پیش من گفت این شهر جوان دارد و این جوانان باید مطالباتشان تامین شود و شادی و نشاط می خواهند و ما باید آزادی آن ها را اجرا کنیم. این برادر خودش برادر شهید و جانباز بود و گفتم برو خانه از مادرت که مادر شهید و جانباز است بپرس تو شهروند مشهد هستی یا مجاور امام رضا؛ همانطور که مادرت جواب داد همانطور عمل کن. مطالبه این شهر از امام رضا مقدم است. بنده شفاف بگویم برخی جریان های قدرت و ثروت برای سودجویی به شهر ما آمدند و فکر کردند شهری که ۴ میلیون مسافر خارجی دارد بهترین جا برای تفریح و عیاشی است. 

وی افزود: شما به فکر شادی جوان هستید؟! اگر اینگونه است دست این آقا پسر ۲۲ ساله و دخترخانوم ۱۸ ساله در دست هم بگذارید تا زندگی آرامش بخشی را آغاز کنند که نشاطش از کنسرت بیشتر می‌شود. امیدوارم مسئولین شهری ما که افراد با هویت و جبهه رفته هستند به هویت این شهر توجه داشته باشند که مردم نمی‌گذارند هویت شهر تغییر کند.  

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283616

برچسب‌ها