۲ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
تئاتر عربی، ضرورتی انکارناپذیر در خوزستان

خوزستان همواره میزبان شایسته‌ای برای جشنواره‌های ملی و بین‌المللی بوده است و این تجربیات موفق باید برای این جشنواره به کار گرفته شود و در حین اجرای آن با اعزام گروه‌های شرکت کننده به سایر شهرستان‌ها شاهد اجرای نمایش در شهرستان‌های آبادان، حمیدیه، حویزه، شادگان، ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز و اهواز باشیم.

تئاتر هنر اندیشه ها و انسانیت و یکی از تاثیرگذارترین رسانه های هنری است که در نهادینه کردن فرهنگها، آئینها و ارزشهای یک جامعه نقشی بی بدیل را ایفا میکند.
خوزستان با تنوع و بافت قومیتی خاص در سطح کشور کم نظیر است و درصورت بهره جستن از این ظرفیت مهم، نتایجی ماندگار کسب خواهد شد.
تئاتر خوزستان با داشتن پُتانسیل فراوان و با تکیه بر توانایی هنرمندان باتجربه، امروزه یکی از اتفاقات مهم در برنامههای فرهنگی و هنری استان بشمار میرود که تعدد جشنوارهها و رویدادهای تئاتری و رشد اجراهای عمومی گویای این ظرفیت عظیم هنری است که به واسطه همت مدیران کار آمدِفرهنگی و انجمن پویای هنرهای نمایشی خوزستان در کنار شورای راهبردیِ تئاتر، قدمهای مثبتی در جهت بسترسازی سالم و هدفمند گام برداشته شده است.
 تئاتر عربی با خواستگاه دیرینهاش در میان هنرمندان عرب خوزستان همواره با رشد نامتوازنی در اجرای عمومی و جشنوارهایی مواجه بوده است که وجه تکیه گاهی تئاتر عربی در خوزستان، تنها رویداد نمایشی در دشت آزادگان است که سرآغازی از شادگان دارد.
شانزدهمین دوره این جشنواره در حالی به اتمام میرسد که شاهد تلاش برگزارکنندگان وهنرمندان بودیم که در سختترین شرایط برای این اتفاق مهم از هیچ کوششی فرو گذار نبودند.
اسکان هنرمندان، میهمانان و داوران جشنواره در اهواز و پذیرایی از آنها نمونهایی از همت عالی ستادبرگزار کنندگان است، اما این فاصله ها و برخی ناهماهنگی ها در اجرای گروههای نمایشی طبق جدول باعث رنجش برخی مخاطبان شده بود.

هرچند که علیرغم تلاشهای صورت گرفته، گروه نمایشی کشور سوریه به جشنواره نرسید اما حضور گروههای نمایشی تئاتر عربی از شهرستانهای خوزستان و سایر استانها درکنار گروه های میهمان از تهران و کشور عراق نشاطی را به این فضای هنری وجامعه تزریق کرد.

اما باتوجه به اقدامات شایسته مدیران شهرستان، این پرسش برای هنرمندان به وجود میآید که به راستی شهرستان سوسنگرد ظرفیت میزبانی این رویداد ملی و فراتر از آن را دارد؟

امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مهمترین وجه میزبانی یک رویداد با گستره ملی و بینالمللی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حضور هنرمندان برتر عرب خوزستان و تولید آثار نمایشی برای رونق بخشیدن به این جشنواره در پرتو اجرای عمومی گسترده در همه شهرستانها میتواند افقهای تازهایی را پیش روی تئاتر عربی قرار دهد.

ارتباط و تعامل فرهنگی با کشورهای عربی و دعوت از آثار فاخر نمایشی و اعزام هنرمندان عرب خوزستانی به جشنوارهها و رویدادهای بینالمللی موضوع مهمی است که همواره از آن غافل شدهایم‌؛ روندی که در صورت اجرایی شدن، تئاتر عربی به عنوان رسانهای فراگیر در تبیین مبانی ارزشهای اسلامی  و ایرانی تاثیری بالا خواهد داشت و هنرمندان متعهد سفیران شایستهایی برای انتقال مفاهیم انقلاب و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت هستند. 

همت مدیران ارشد استان برای تقویت این رویداد فرهنگی امری ضروری است که باید با تعامل و آسیب شناسی کارشناسی به گسترش و تثبیت آن در تقویم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کلان اهتمامی ویژه داشت.
خوزستان همواره میزبان شایسته ای برای جشنواره های ملی و بین المللی بوده است و این تجربیات موفق باید برای این جشنواره به کار گرفته شود و در حین اجرای آن با اعزام گروههای شرکت کننده به سایر شهرستانها شاهد اجرای نمایش در شهرستانهای آبادان، حمیدیه، حویزه، شادگان، ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز و اهواز باشیم.
واقعیت مسلم این است که زمانی میتوان از تئاتر پویا نام برد که در تمامی شهرهای دور و نزدیک،خرد و کوچک چراغهای سالن های نمایشی روشن باشد.

*کارگردان هنرهای نمایشی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =