چرا کوسه‌های اقیانوس اطلس تا این حد وحشی هستند؟

اگر اهل مطالعه در رابطه با زندگی آبزیان و زندگی در زیر اقیانوس‌های بزرگ کره‌ی زمین باشید، می‌دانید که حمله‌ی کوسه‌ها به انسان در اقیانوس اطلس بیشتر از سایر نقاط است. البته باید بگوییم حوادثی که کوسه‌ها در رخدادشان دخیل بودند در سالهای اخیر به مقدار قابل توجهی کاهش داشته‌اند اما هنوز هم حمله‌ی کوسه‌ها خبرساز است.

جسم عضلانی و شکل و شمایل کوسه در ماهی‌های کوچکتر و حتی انسان باعث ایجاد ترس می‌شود. پس از پوشش خبری حمله‌ی کوسه به انسانها، بومیان و افراد دیگری در شبکه‌های اجتماعی پرسیدند که آیا میزان حمله‌ی کوسه‌ها رو به افزایش است و آیا همانطور که به نظر می‌رسد این موضوع در اقیانوس اطلس بیشتر رخ می‌دهد یا خیر؟ حالا یکی از خبرگزاری‌های مطرح در صدد پاسخ این سوالات بر آمده که ما هم در ادامه نتایج این پرس‌وجو ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پیش از این که وارد این موضوع شویم برای افرادی که کمتر با زندگی کوسه‌ها آشنایی دارند باید بگوییم که با توجه به طول عمر و تعداد کوسه‌ها آمارها نشان می‌دهند که شمار حملات کوسه‌ها افزایش داشته است و البته این تعداد در یکی، دو سال اخیر کمی کاهش یافت اما به طور کلی میزان حملات رو به افزایش است. با توجه به چند حمله اخیر کوسه‌ها به انسانها در نزدیکی سواحل اقیانوس اطلس و آرام، حالا دانشمندان در پی کشف چرایی این موضوع و دقت بیشتر در زندگی این جانداران هستند.

به راستی حمله کوسه ها در حال افزایش است؟

بر اساس سوابق حملات کوسه به انسان و بررسی چگونگی و شمار این حوادث مشخص شد که حمله‌ی کوسه‌ها همیشه غیرقابل تشخیص است و نمی‌توان متوجه شد که کوسه چه زمانی قصد حمله دارد. البته می‌دانیم که آزار انسان‌ها مانند لمس کوسه‌ها و یا برخورد قلاب ماهی‌گیری با این جانداران احتمال حملات را افزایش می‌دهد.

محققان در موزه‌ی تاریخ طبیعی فلوریدا بر روی رفتار کوسه‌ها پژوهش انجام دادند؛ آنها حملات کوسه ها را از  سال 1958 میلادی بررسی کردند. در این تحقیق 6200 حمله‌ی کوسه به انسان مورد ارزیابی قرار گرفت که برخی از آنها متعلق به سالهای پیش از 1958 بودند. در نهایت پژوهشگران اعلام کردند که نمی‌توان به اسناد بسنده کرد زیرا افرادی که در شهر و روستاهای کوچک زندگی می‌کنند و دسترسی به اینترنت و گوشی‌های هوشمند ندارند حملات کوسه‌ها را گزارش نمی‌دهند همچنین در زمان حمله‌ی کوسه کمتر کسی آمادگی برخورد با چنین حادثه‌ای را دارد و اغلب نمی‌دانند باید چه عکس العملی نشان بدهند به همین خاطر نمی‌توان به طور کامل به اسناد و آمارها تکیه کرد.

دلایل ذکر شده سبب شد تا محققان پژوهش‌هایشان را روی تعداد حمله‌های غیر قابل تشخیص متمرکز کنند. آنها بر این عقیده هستند که بهبود صنعت گردشگری و افزایش گردشگران در مناطق نزدیک به ساحل یکی از مهمترین دلایل افزایش میزان حملات کوسه به انسان است. در واقع مردم بومی می‌دانند که در چه مناطقی احتمال حمله وجود دارد اما گردشگران کمتر به این موضوعات اهمیت می‌دهند و قاعدتا بیشتر با کوسه‌ها درگیر می‌شوند.

از دیگر علتهای حمله‌ی کوسه‌ها افزایش شمار انسانهاست و افرادی که علاقه‌مند هستند در سواحل به تفریح بپردازند نیز افزایش یافته است و این موضوعات باعث بیشتر به چشم آمدن حمله‌ی کوسه‌ها شده و در حال حاضر به دلیل افزایش میزان توریست‌ها در اطراف اقیانوس اطلس و سپس آرام، اینگونه به نظر می‌رسد که کوسه‌های این مناطق وحشی‌تر شده و مقدار حمله‌ها افزایش داشته است.

آیا کوسه های اقیانوس اطلس وحشی شده اند؟

با وجود توضیحاتی که بیان شد باز هم افرادی بر این عقیده هستند که کوسه‌ها اقیانوس اطلس وحشی‌تر از سایر کوسه‌ها هستند. در سال 2018 بیشترین گزارش حمله‌ی کوسه به انسان متعلق به ایالات متحده آمریکا بود که درصد زیادی از آنها در اقیانوس اطلس رخ داد و این موضوع به رفتار وحشیانه‌ی کوسه‌های این ناحیه دامن زد. اگر بخواهیم دقیقتر آمار را در اختیارتان قرار بدهیم باید بگوییم که از 30 حمله‌ی گزارش شده 27 حمله در اقیانوس اطلس رخ داد و تنها 3 حمله در اقیانوس آرام و نزدیک به هاوایی بود.

دانشمندان عقیده دارند که این آمار ممکن است دلایل پیچیده‌تری داشته باشد برای مثال چگونگی پراکندگی کوسه‌ها در این دو اقیانوس و قدرت بدنی گونه‌های مختلف آنها در این موضوع دخیل است. حمله‌هایی که در اقیانوس آرام گزارش شده اغلب توسط کوسه‌های سفید انجام شده اما حمله‌ها در اقیانوس آرام توسط کوسه‌های ببری بوده است. کوسه‌های سفید همواره به عنوان یکی از گونه‌های وحشی کوسه‌ها شناخته می‌شوند و احتمال این که در تماس با انسان حمله کنند، زیاد است و اسناد موجود از حملات در طول تاریخ هم حاکی از آن است که کوسه‌های سفید نقش زیادی در حمله‌های مرگبار داشته‌اند. گفته می‌شود که کوسه‌های سفید به این دلیل به انسانها حمله می‌کنند که نشان بدهند به حوزه‌ی استحفاظی خود نیاز دارند و انسانها نباید به آن نزدیک شوند و حمله‌ها به گونه‌ای نشان از هشدار دارد.

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر به ماجرا نگاه کنیم باید گفت که آب اقیانوس اطلس گرمتر است و این موضوع باعث می‌شود که برخی از ماهی‌ها بیشتر به سمت سواحل رهسپار شوند و کوسه‌ها هم برای شکار آنها به سمت سواحل بیایند. ماهی‌های سیاه از جمله خوراکی‌های مورد علاقه‌ی کوسه‌ها هستند که به سواحل می‌آیند.

نگاهی به حمله کوسه ها

در سال 1950 میلادی کوسه‌ها به 28 نفر در سواحل فلوریدا حمله کردند. اغلب این حمله‌ها مرگبار نبودند و انسانها توسط کوسه گاز گرفته شدند. امروزه در اطراف ماساچوست هم حمله‌ی کوسه‌ها زیاد است و می‌توان گفت ماساچوست هم در مسیر آبی فلوریدا قرار دارد. حال ممکن است دلیل این موضوع قانون عدم صید کوسه‌های سفید در این ناحیه باشد که برای پیشگیری از انقراض این گونه تصویب شد.

نباید از یاد برد که شکی وجود ندارد که میزان حمله‌ها در آبهای گرم بیشتر است زیرا انسانها ترجیح می‌دهند در این آبها شنا کنند و کوسه‌ها نیز طعمه‌های بیشتری به دست می‌آورند. با این وجود تطابق آمار سال 2015 و 2018 میلادی نشان داد که حمله‌های مرگبار کوسه‌ها در حال کاهش است که علت آن نیز می‌تواند کاهش میزان کوسه‌ها در اطراف فلوریدا باشد. در یک سال گذشته حدود 49 حمله‌ی مرگبار گزارش شده که در مقایسه با سالهای گذشته کاهش زیادی داشته است. آیا تا به حال در سفرهایتان با یک کوسه مواجه شده‌اید؟

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    7 0
    فکر نکنم اندازه انسان وحشی باشن