۳ نگاه متفاوت کاربران خبرآنلاین به مشارکت در انتخابات اسفند ۹۸

دغدغه میزان مشارکت در انتخابات آینده مجلس همه جناح های سیاسی را بر آن داشته تا با وجود فرصت هفت ماهه تا زمان برگزاری انتخابات دست به کار شده و تلاش ها را بر ترغیب رای دهندگان برای حضور در پای صندوق های رای متمرکز کنند.

به گزارش خبرآنلاین، میزان مشارکت در انتخابات آینده مجلس را شاید بتوان مهم ترین دغدغه در فضای سیاسی این روزهای کشور دانست، دغدغه ای که گفته می شود از هم اکنون باید تلاش های جدی برای بالا بردن آن در دستور کار قرار گیرد.

در حالیکه عده ای بر این باورند که نباید نگران بود زیرا شور انتخاباتی در روزهای منتهی به انتخابات به ترغیب و تشویق رای دهندگان منجر خواهد شد اما گروهی دیگر بر این نظرند که ضعف در عملکرد مسئولان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، انگیزه افراد را برای رای دهی به پایین ترین حد خود رسانده که باید برای آن چاره ای اندیشید. اما چاره کار چیست؟

در همین راستا خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود خواسته تا به این سوال پاسخ دهند که "راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس ۹۸ چیست؟"

نظرات کاربران را در پاسخ به این سوال می توان در سه محور دسته بندی کرد.

گروه نخست: تلاش ها بی ثمر است، رای دادن چیزی را عوض نمی کند

گروه اول بر این باورند که هیچ تلاشی برای افزایش میزان مشارکت کارساز نیست زیرا در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد.

یکی از کاربران در تایید این نظر نوشته است:" به نظر من فساد سیستماتیک و همه جانبه است. لیست دوتابعیتی ها در کنار گرانی و رکود و نوسان قیمت ها و شرایط سخت زندگی در ایران مردم را به این نتیجه می رساند که رای دادن چیزی را عوض نمی کند."

کاربر دیگری نیز تاکید کرده است که "باید اعتماد مردم را جلب می‌کردند که متاسفانه بدتر از دستش دادند."

گروه دوم: باید شرایط مساوی برای همه کاندیداها لحاظ شود

گروهی دیگر اما رای خود را مشروط کرده و تاکید دارند که باید شرایط مساوی برای همه کاندیداها لحاظ شود تا شاهد مشارکت گسترده  باشیم.

حذف رد صلاحیت های جناحی- سیاسی، تنوع انتخاب بین کاندیداهای حزبی و مستقل و تایید افراد متخصص قوی و پاکدست و توانمند از عواملی است که این گروه معتقدند به افزایش مشارکت منجر می شود.

یکی از مخاطبان با بیان این مطلب تاکید کرده است که " حذف نظارت استصوابی و انتخاب بی واسطه نمایندگان توسط مردم" زمینه مشارکت گسترده را فراهم خواهد کرد.

کاربر دیگری نوشته است: "فکر میکنم بهتر باشد به جای "خویشاوند سالاری" در انتخابات آتی "شایسته سالاری" رو امتحان کنیم چون مردم دیگر از دعواهای زرگری جناح ها و یارکشی های سیاسی خسته شده اند."

مخاطبی هم برگزاری رفراندم را عامل موثری در افزایش مشارکت دانسته و نظر خود را اینگونه درج کرده است: "مشارکت حداکثری میخواین؟ رفراندوم درباره مسائل اساسی مثل رابطه با آمریکا، ... برگزار کنید."

و اما گروه سوم...

اما گروه سوم بر حضور بی قید و شرط در انتخابات تاکید کرده و آن را وظیفه شرعی خود می دانند.

کاربری با تایید این نظر نوشته است: ملت هر چقدر از وضعیت ناراضی باشد باز هم مطیع حکم امام است.

مخاطب دیگری هم نوشته است: "با توجه به شرایط اگر مردم در انتخابات شرکت و به نشانه اعتراض به نحوه تایید صلاحیت ها و غیره رای سفید بیندازند هم نشان می دهند که اصل نظام را قبول دارند و فقط با دزدی و رانت و غیره مخالف هستند و هم دشمن را از دست درازی به کشور مایوس می کنند."

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285677

برچسب‌ها