مورد عجیب تشویق به فرزندآوری در توئیتر

توئیت‌های زهره الهیان درباره فرزندآوری سوژه بحث و تبادل نظر در توئیتر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کم پیش می‌آید که در فضای شبکه اجتماعی‌ای مانند توئیتر تعداد نظرات یک توئیت نزدیک به سه برابر لایک‌هایش باشد،‌اما این اتفاق برای توئیت زهره الهیان افتاد.او که در معرفی خود نوشته است:«نماینده مردم تهران درمجلس هشتم،عضو گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم»، وقتی با این مورد نادر مواجه شد که در توئیتی نوشت: «یکی ازدانشجویان دانشگاه شریف رادیدم؛می‌گفت کمپین مادران شریف را راه انداخته‌ایم و باهم عهد کردیم با یاری لطف خداوند هریک از ما ۱۰فرزند بیاوریم ونوبتی ازبچه‌های یکدیگر نگهداری کنیم تابتوانیم درس را هم ادامه دهیم.در دلم احسنت به هوش آینده‌نگرانه جوانان ودختران این مرزو بوم گفتم.»

این توئیت بیش از ۷۰۰ بار «لایک» خورد و بیش از دوهزار نظر داشت. نظراتی که اغلب انتقادی و معتقد بودند که چنین کمپینی در شرایط اقتصادی امروز مملکت ناممکن به نظر می‌ رسد.

البته برخی‌ها هم مدعی بودند که چنین کمپینی اصلا وجود ندارد که البته الهیان در توئیتی دیگر لینکی گذاشت که به سایتی با پروفایلی با همین عنوان باز می‌شد.اما انتقادات تمامی نداشت،‌ و البته الهیان هم از موضع‌اش کوتاه نیامد.

او حتی در پاسخ به کسانی که معتقد بودند مشکلات اقتصادی مانع اصلی فرزندآوری در ایران است، توئیت کرد: «برخی از هم‌وطنان عزیز که به بهانه مشکلات اقتصادی ومعیشتی فرزندآوری را نفی می‌کنند،هزینه‌های کلانی راصرف نگهداری سگ وگربه می‌کنند.متاسفانه حیوانات  کم کم جای فرزند را در این خانواده ها پر کرده.آینده چه خواهد شد؟»

مشکل جمعیت در ایران چقدر جدی است؟

مدیرکل دفترسرشماری وجمعیت مرکز آمار ایران به مناسب روز جمعیت،‌بهار امسال در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو آخرین آمارهای جمعیتی کشور را اعلام کرد.

به گفته علی‌اکبر محزون، جمعیت جوان کشور از ۲۳ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر کاهش یافته است و رشد جمعیت سالمندان کشور سه برابر نرخ رشد جمعیت است.

 همچنین بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر بود با احتساب نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصدی، جمعیت کنونی کشور ۸۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.

این مقام مسئول گفت: نرخ رشد جمعیت در دهه شصت ۳.۹ درصد بود که هم اکنون ۱.۲۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین آخرین سرشماری نشان می‌دهد ۴.۶ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال، ۲۲ درصد ۱۵ تا ۲۰ سال، ۴۱.۹ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال ۶.۴ درصد بالای ۶۵ سال و ۸.۲ سالمند هستند.

به گفته محزون باید به سطح دو تا سه فرزند در هر خانواده برسیم تا به نرخ تعادل در جمعیت دست یابیم.

حق با الهیان است اما...

اگر شاخص را همین آمارهای رسمی در نظر بگیریم، قطعا باید حق را به زهره الهیان بدهیم و بگوییم باید نگران بحث فرزندآوری در ایران باشیم. اما حقیقت این است که بحث فرزندآوری قابل دیکته کردن نیست، قطعا سیاست‌های تشویقی می‌تواند موثر واقع شود، اما استفاده از توصیه‌های غیرواقعی حتی نتیجه معکوس دارد.

خصوصا وقتی که الهیان در آخرین توئیتش به تعداد فرزندان وزیر آلمانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «خانم لاین، وزیر دفاع آلمان و رئیس کمیسیون اروپا و پزشک متخصص؛ زنی با ۷ فرزند.برای آنها که فرزندآوری زیاد را در جوامع امروزی نفی می کنند.»

و البته از کاربران جواب می‌گیرد:«هروقت ما توانستیم وزیر زن داشته باشیم، به فرزندآوری هم توجه خواهیم کرد.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    56 5
    اسمش فرزندآوری صنعتی هستش. با تامین غذای مادر میشه بستش تو خونه و هر نه ماه یک فرزند ازش استخراج کرد.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 3
      دقیقا اشاره بجایی بود.
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      4 4
      نوشته جواب کاربران اینه که هروقت تونستیم وزیر زن داشته باشیم بچه هم میاریم جالبه که این کاربران یادشون نیست روزی‌روزگاری یه مموتی داشتیم که وزیر زن داشت و معاونش از اقلیت‌ها بود بدون اینکه شعار های دهن پر کن بده...
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      5 5
      خدارو شکر کاربرای خبرآنلاین که معلوم‌الحال هستن مخالف فرزند‌اورین امیدوارم این نسل از ادما توی این کشور کم‌کم با همین تفکرشون تموم بشه حالا بده اون منفی قشنگروو...
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    40 3
    امیدوارم قبلش با کمپین پدران شریف هماهنگ کرده باشن.
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    70 4
    ایشون الهه ی خزعبل گویی در توییتر هستن
  • زینب IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    39 3
    ما هم بچه هامونو ببریم دانشگاه شریف بدیم دوستان نگه دارند
  • حامد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    27 8
    ما که بین 20 تا 30 هستیم رو جزو جمعیت حساب نکرده اند ؟
  • حسین IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    41 5
    شعور نیست دیگه همینه
  • محمد احمدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    38 8
    کوه و جنگل و چشمه و حیات وحش و زلالی اب دریاچه به خاطر این افکار نابود خواهد شد طبیعت در این بین تاوان نابودی خود از شما را خواهد گرفت و با افزایش جمعیت و فشار به منابع اب زیزمینی همه جا بیابان خواهد شد همه چی حساب کتاب داره
  • US ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    40 6
    مفاهیمی چون "آسایش"، "رفاه"، " کیفیت آموزش و پرورش"، "میزان شغل و درآمد" و ... رو نمیفهمن بندگان خدا. فقط "زایش" رو خوب میفهمند و احتمالا چون این آخری غریزی هست ولی اون اولیا نیاز به جامعه متفکر و پیشرفته داره.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    39 2
    تربیت هم که هیچ!...
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    40 3
    تا حالا که مسولئن سوار گردن ما بودن حالا دارن تشویق به فرزند آوری میکنن که بچه هاشون یه وقت از سواری کردن بی نصیب نمونن؟
  • امین IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    43 7
    بزرگترین خیانتی که امروز میشه به یه فرد کرد اینه که در شرایط الان ایران به دنیا بیاد. آینده محکوم به بدبختی و ناامیدی
  • مهربان توسی RO ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    31 2
    قصیه زادوواد و فرزند اوری چند بعدی و چندوجهی است و قطعا علاوه بر علاقه زوجین و فرهنگ و ...به اقتصاد و معیشت و شرایط اجتماعی سیاسی هم ارتباط دارد گرانی خواربار پوشک شیرخشک بهداشت ودرمان و اپارتمانهای کوچک و....
  • من IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    25 1
    خانم دکتر که عجبا به مدرکت.این عکس داد می زنه مال 30 سال پیشه یعنی دهه 60 خودمون . دهه 60 ما یا بعبارتی دهه 80 میلادی اکثر خانواده های دنیا زیاد بچه می اوردن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    28 1
    وضعیت اقتصادی به کنار، با این وضع آلودگی محیط زیست، آب و هوا که بدیهی ترین نیاز انسان است، با چه ذهنیتی ایشان توصیه به فرزندآوری می کنند؟ آمار بالای اختلالات اووتیسم و سایر بیماری هایی که کودکان ما را تهدید می کنند، دیگر هیچ روزنه ای را برای حتی فکر کردن به بچه دار شدن، باز نمی گذارند.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    30 1
    مگه فقط بحث مالیه؟ توجه به تربیت این بچه ها هم مهمه. این به حساب دانشجویان نه بحث پزشکی و مضرات فرزندآوری با این تعدد رو میدونند و نه کوچکترین آشنایی با علم وانشناسی کودک دارند. این چه استدلالیه که هزینه نگهداری سگ و گربه میکنن ولی بچه دار نمیشن؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    13 2
    مگه فقط بحث مالیه؟ توجه به تربیت این بچه ها هم مهمه. این به حساب دانشجویان نه بحث پزشکی و مضرات فرزندآوری با این تعدد رو میدونند و نه کوچکترین آشنایی با علم وانشناسی کودک دارند. این چه استدلالیه که هزینه نگهداری سگ و گربه میکنن ولی بچه دار نمیشن؟
  • یتیم IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    12 1
    فرزندبیشتروقتی امکانات نداری یعنی افزون عقده ای های بیشتربه جامعه
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    12 0
    حتما ایشان ده بچه دارند
  • GB ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    10 1
    گویا این خانم بویی از سختیهای این روزگار نبرده اندویک زندگی ارام را تجربه کردند که این صحبتها را می کنند واگه مثل منی هر چه بگوییم دیگر نرود میخ اهنی در سنگ وایشون همچنان می تازوند
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    11 0
    کیفیت به تعداد نیست. سوئیس با ۷ میلیون جمیعت بالاترین رفاه و معتبرترین بازارهای مالی دنیا را دارد.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    8 0
    فقط میگن بچه بیارین ولی جامعه از یک مادر حمایت نمیکنه وقتی بچه نداری میتونی خیلی کارها رو بکنی ولی بچه دار میشی حتی مسجد هم قبول نمیکنن بری چون بچه شلوغ میکنه و مزاحمشونه
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    17 0
    شرایط اقتصادی؟؟؟ از این دانشچویان محترم بپرسید میگویند مگر ما از اتیوپی چه کم داریم که آنها هر کدام ده بچه دارند؟ ولی اگر از عقلا بپرسید میگویند ما در تامین آب و دیگر مایحتاج همین جمعیت هم مانده ایم