رفتارهای دیوانه‌وار ترامپ علیه ظریف/ پیشنهاد برای شکایت کردن از آمریکا بخاطر تحریم وزیر خارجه

با گذشت چند روز از تصمیم خزانه داری آمریکا برای تحریم محمدجواد ظریف، واکنش ها به این اقدام همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، در جدیدترین واکنش ها به تحریم وزیرخارجه ایران، یک نماینده عضو کمیسیون صنایع این تصمیم ترامپ را دیوانه وار دانست و فلاحت پیشه دیگر نماینده مجلس هم خواستار شکایت ایران به سازمان ملل شد.

محمد عزیزی، نماینده مجلس، در واکنش به تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ایسنا گفت: رفتار آمریکایی‌ها در تحریم آقای ظریف دیوانه‌وار است. آنها شبیه مجانین به جان کشور ما افتاده و می‌خواهند هر چه به ذهنشان برسد، انجام دهند. تحریم سخنگو و وزیر امور خارجه یک کشور به دور از معادلات بین المللی است. البته جای تشکر دارد که بعضی از کشورهای اروپایی از این اقدام استقبال نکردند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اعتقاد من این است که آمریکا از هر حربه و فشاری برای فشار بر ایران استفاده می‌کند. هیچ  کس باورش نمی‌شود که بعد از یک سال و نیم فشار کشور ما کار خود را انجام می‌دهد و جلو می‌رود. من فکر می کنم آمریکا به جای این اقدامات سطحی باید به میز مذاکره برگردد تا عاقلانه و در یک اقدام متقابل گفت‌وگو کند.

نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس در پایان با بیان اینکه «وزارت خارجه شرایط خاصی را می‌گذراند» گفت: وزارت خارجه این روزها باید اقدامات خاصی انجام دهد و ارتباطات خاصی بگیرد. آقای ظریف نیز یک دیپلمات برجسته است. مقام معظم رهبری نیز ایشان را مورد عنایت قرار دادند و این نشان می‌دهد که آقای ظریف رضایت رهبری را نیز دارند. ان‌شاءالله با بینش‌های مقام معظم رهبری و اقدامات دیپلماتیک وزارت امور خارجه اوضاع تغییر خواهد کرد و به نتایج خوبی خواهیم رسید.

ایران به دبیرکل سازمان ملل شکایت کند

حشمت الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی هم در تبیین ابعاد حقوقی و بین‌المللی تحریم وزیر خارجه کشورمان گفت: این موضوع را می‌توان از دو بعد منشور ملل متحد و معاهده مقر بررسی کرد که از هر دو نظر آمریکا کار خلاف‌ قانون انجام داده است.

بنا به گزارش ایسنا وی توضیح داد: اصل منشور ملل براساس دیپلماسی است که جنگ و تنبیه در منشور و سیاست‌های تحریمی در قالب فصل ۷ اشاره شده است. هرگونه جنبه‌های تصمیم‌گیری باید در قالب شورای امنیت صورت گیرد. کل منشور ملل بر پیشبرد دیپلماسی در دنیا تاکید دارد و در آن نقش وزرای خارجه را مورد تاکید قرار داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با این موضوع همچون ژنو و وین هم تاکید دارند که باید دیپلمات‌های کشورها از امکانات برای دیپلماسی برخوردار باشند که حتی در شرایط جنگ و دشمنی هم مذاکره ادامه پیدا کند، لذا مشخصا اقدام آمریکا در تحریم ظریف نقض منشور ملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با منشور است.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که تحریم ظریف معاهده مقر را هم نقض کرده است، توضیح داد: طبق این معاهده میزبانی نیویورک برای هیات‌های دیپلماتیک به رسمیت شناخته شده و آنها اجازه ندارند تصمیم ملی درباره هیات‌های نمایندگی سایر کشورها اتخاذ کنند که این هیات‌ها با سازمان‌های بین‌المللی و جهانی ارتباط دارند. البته که پیش از این هم آمریکایی‌ها درباره هیات‌های کشورهای مختلف همچون ایران نقض عهد کرده که اوج این اقدام تحریم ظریف است.

وی تاکید کرد که باید ایران در قالب معاهده مقر از دولت آمریکا شکایت کرده و درخواست حکم کند؛ شکایت باید به دبیرکل سازمان ملل داده شود تا از طریق نهادهای حقوقی و بین‌المللی موضوع پیگیری شود.

آمریکا در برابر منطق ایران زبون و متزلزل شده است

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل بین‌الملل و نماینده سابق مجلس هم در ارزیابی خود از اقدام آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: بدیهی است آمریکا براساس تقابلی که با جمهوری اسلامی ایران از 22 بهمن 57 تاکنون داشته، به چنین کارهایی دست بزند. این مورد هم یکی از اقدامات تقابلی است و نشان دهنده این است که هیچ وقت آمریکایی‌ها دست از تقابل بر نداشته‌اند و تنها بنا به موقعیت‌های مختلف فراز و فرودهای زیادی را در این باره شاهد بوده‌ایم.

وی در گفتگو با ایسنا افزود: اقدامی که اخیرا در تحریم آقای ظریف انجام دادند به هیچ وجه در چارچوب‌های دیپلماتیک و حقوق بین‌الملل نیست. یک اقدام بسیار وقیحانه است. آن‌ها سعی‌شان بر این است که یک جنگ روانی جدیدی ایجاد کنند، لذا فکر می‌کنم نه برای ترساندن ایران بلکه بیش‌تر برای ترساندن سایر کشورها است که این اقدام را انجام داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: طی یکی دو روز گذشته هم شاهد بودیم که کشورهای مختلف با آمریکا همراهی نکردند به جز معدودی کشور که اساسا جایگاهی در چارچوب‌های بین الملل ندارند اما در نزد اکثر کشورهای جهان این اقدام محکوم است.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با بیان این که آمریکا در حال انجام یک اقدام تقابلی است، گفت: این‌که آقای ظریف را سخنگوی دولت و نظام ایران معرفی کردند، نشان می‌دهد آن‌ها در مقابل منطق ما دچار یک زبونی و تزتزل شده‌اند و این مساله مهمی است. باید به نقطه قوت خودمان تکیه کرده و دست به اقدامات مبتکرانه بزنیم.

منصوری آرانی با تاکید بر این‌که روش‌ها و تاکتیک‌های آمریکایی‌ها را باید بشناسیم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با اقداماتی ابتکار عمل را در دست بگیرند، در این موارد  هرگاه سعی کردیم روش انفعالی - تهاجمی (یعنی انفعال موردی و عملیات تهاجم دیپلماتیک) را در دستور کار قرار دهیم، موفق بوده‌ایم. بنابراین اکنون باید متناسب با تحریم ظریف یک دفاع انجام دهیم و در موردی هم که آن‌ها بر روی آن تاکید دارند حالت تهاجمی داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: اقدام آمریکایی‌ها زشت، غیر دیپلماتیک و وقیحانه بوده و در جای خود محکوم است اما علتی که آمریکایی‌ها بیان کردند نه فقط هدف و منظورشان شخص ظریف بلکه منطق جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین باید منطق ایران توسط اعضای دولت، گروه‌های پارلمانی و افراد ذی نفوذ هم بیان شود زیرا آن‌ها از به اشتراک گذاشتن منطق ما با مردم دنیا وحشت دارند و ما باید به آن‌ها بگوییم دیدگاه، استراتژی و تفکر ما چیست.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: در برجام هم همین کار را انجام دادیم،  قبل از برجام جنگ روانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها واقعا بسیار سنگین بود و ما نمی‌توانستیم با ملت‌های دنیا گفت‌وگو کنیم اما در برجام توانستیم منطق خودمان را برای مردم دنیا و دولت‌ها تشریح کنیم، بزرگ‌ترین هنر ما در برجام این بود که جنگ روانی آمریکایی‌ها را خنثی کردیم و شاید بزرگ‌ترین هنر ظریف هم در گفت‌وگوهایش باشد که با زبان بین‌الملل آشنا است و می‌تواند به راحتی مطالبش را به اشتراک بگذارد.

منصوری آرانی در پایان اظهار کرد: در نتیجه دنیا منطق ما را پذیرفت، بالاترین هنر ما  این بود که منطق ایران را به گوش جهانیان رساندیم، اکنون هم باید به بسط و گسترش ارتباطات از کشورهای منطقه تا اروپایی، آفریقایی و آسیایی بپردازیم، اگر این اقدام را انجام دهیم حتما موفق می‌شویم و آمریکایی‌ها متضرر می‌شوند.

۲۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =