۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
هیچ قطع درختی در اردبیل رخ نداده است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: طرح تنفس و صیانت از جنگل‌ها به شایستگی در استان اردبیل در حال اجراست به طوری که ما هیچ قطع درختی را در این استان شاهد نیستیم. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، شهامت هدایت اظهار کرد: جنگل فندقلو تنها محل در کشور است که جنگل‌های آن در حال افزایش و تکثیر بوده به طوری که در این منطقه ۵۰ هکتار جنگل بکر و بی‌نظیر را شاهد هستیم که کوچکترین قطع درخت و تخریبی در این منطقه رخ نداده است. 

وی این منطقه را جزو نواحی هیرکانی توصیف و خاطرنشان کرد: ما در کشور ۵ ناحیه رویشی و جنگل در کشور داریم که در آن گونه‌های متعددی رشد و پرورش می‌یابند به طوری که سه ناحیه رویشی ایرانی – تورانی، ارسباران و هیرکانی در محدوده استان اردبیل قرار دارد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: به غیر از این ما دو ناحیه خلیج عمانی در جنوب و ناحیه زاگرسی در غرب و جنوب غرب کشور داریم که ۶۹ هزار هکتار جنگل در محدوده استان اردبیل وجود دارد.

هدایت بیان کرد: از قزل اوزن تا ارس این پراکنش جنگل را در همه شهرهای استان اردبیل شاهد هستیم به طوری که ما هیچ شهرستانی در استان نداریم که جنگل و منابع طبیعی در آن وجود نداشته باشد. 

وی فندقلو را جزو نواحی هیرکانی و در محدوده جنگل‌های شمال توصیف کرد و گفت: از محل صندوق توسعه ملی و در صیانت از جنگل‌های ناحیه هیرکانی اعتبار خوبی تخصیص یافته که ما نیز در این منطقه قرار داریم به طوری که ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل انبوه در محدوده استان اردبیل وجود دارد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گونه بی‌نظیر فندق را در این محدوده یادآور شد و تصریح کرد: فندق تولید شده در این منطقه ارگانیک و دارای ارزش غذایی بی‌نظیر است که چنین ویژگی را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت.

هدایت وجود گونه‌های بلوط، راش، آلوچه و ... را در کنار درختچه‌های تمشک و زالزالک یادآور شد و بیان کرد: رطوبت ۷۰ درصد و بارش ۴۰۰ میلیمتری در این منطقه سبب شده تا پوشش گیاهی و جنگلی به شکل انبوه باشد و به هیچ عنوان قطع درخت در این منطقه رخ نمی‌دهد. 

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس در تصویب طرح تنفس و نجات جنگل‌های کشور افزود: ما جزو اولین استان‌های کشور هستیم که این طرح را با همکاری و کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجرا می‌کنیم به طوری که منابع اعتباری خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر با هدف توسعه جنگل‌های بکر این منطقه ما نسبت به تولید ۱۸۰ هزار اصله نهال اقدام کرده و نهال‌های گلدانی فندق را برای اولین بار در کشور تولید و وارد عرصه کاشت کردیم. 

هدایت از توزیع ۲ هزار و ۱۰۰ اصله نهال به شکل رایگان خبر داد و گفت: این میزان نهال در نهالستان‌های استان تولید شده بود که ما آنها را در اختیار مردم قرار دادیم.

وی همچنین به مصوبه شورای جنگل برای احداث پارک جنگلی اشاره کرد و افزود: قرار است یک هزار هکتار در منطقه سوها بی‌نظیرترین پارک جنگلی احداث شود که مدیریت پارک‌ها با منابع طبیعی بوده و کل عرصه به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

۴۶
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =