رئیس سازمان نظام پزشکی: هیچ‌وقت درخواستی برای ارائه پرونده پزشکی عباس کیارستمی نداشتیم

ایسنا نوشت: رییس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به مطالبه بهمن کیارستمی برای دریافت پرونده پزشکی پدرش، گفت: در دوره بنده در سازمان نظام پزشکی هیچ درخواستی در این زمینه به سازمان نظام پزشکی نرسیده است و اگر آقای کیارستمی به ما درخواست دهند، برای ارائه پرونده پزشکی پدرشان اقدام خواهیم کرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره مطالبه بهمن کیارستمی مبنی بر ارائه پرونده پزشکی پدرش گفت: در دوره بنده در سازمان نظام پزشکی هیچ درخواستی در این زمینه به سازمان نظام پزشکی نرسیده است. اگر آقای کیارستمی مایل باشند می‌توانند همان درخواست و یا یک درخواست جدید را به بنده بدهند. پرونده قسمت اول درمان آقای کیارستمی که در ایران انجام شد در بیمارستان موجود است و البته بخشی از درمان هم در فرانسه اتفاق افتاد که پرونده آن در دسترس ما نیست. بنابراین اگر آقای کیارستمی به ما درخواست دهند، برای ارائه پرونده پزشکی پدرشان اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضابطه کلی ارائه پرونده پزشکی به بیماران و یا خانواده‌های آنان گفت: بر اساس ضوابط و الزامات قانونی بیمارستان خلاصه پرونده را به بیماران ارائه می‌دهد اما اگر بیمار و یا خانواده‌اش کل پرونده را بخواهند باید به سازمان نظام پزشکی و یا پزشکی قانونی مراجعه کرده و درخواست دهند و از آنجا به بیمارستان دستور داده شود تا پرونده را در اختیارشان قرار دهند.

ظفرقندی در پاسخ به سوالی درباره قطع همکاری بیمارستان‌های خصوصی با برخی بیمه‌های تکمیلی گفت: در این زمینه تصمیم با بیمارستان‌های خصوصی است. به هر حال بیمارستان خصوصی برای انجام کار درمان یک سری ضوابط اقتصادی نیاز دارد و باید هزینه‌هایش با درآمدهایش مطابق باشد. اگر یک بیمارستان خصوصی نتواند پاسخگوی هزینه‌هایش باشد نمی‌تواند حقوق پرسنل و سایر هزینه‌هایش را بپردازد. بنابراین وقتی بیمارستان ارزیابی می‌کند که یک بیمه تکمیلی در یک سال پول خدماتش را نداده، نمی‌تواند قراردادش را ادامه دهد. بنابراین باید بیمه‌های تکمیلی را تقویت کنیم تا در زمان مناسب هزینه‌های بیمارستان‌ها را جبران کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره چهار بیماری که چندی پیش در مرکز قلب تهران مورد جراحی قلب قرار گرفتند و به هوش نیامدند، گفت: این موضوع مربوط به وزارت بهداشت است و باید از سوی وزارت بهداشت مورد کارشناسی قرار گیرد. در این زمینه فعلا شکایتی به ما نرسیده است.

تحریم‌های آمریکا در حوزه سلامت و نامه به مجامع بین‌المللی

رییس کل سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کشور، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا اثر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کاهش یابد. در این راستا از همه مجامع بین‌المللی استمداد کرده‌ایم و بنده نامه‌ای را خطاب به آقای ادریس جزایری - گزارشگر ویژه حقوق بشر نوشتم و به سازمان ملل نیز منعکس کردیم که حتی در جنگ هم تحریم دارو و وسایل پزشکی و ایجاد محدودیت برای درمان بیماران، کودکان و ... کاری غیر قانونی است. این ظلم است که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی شامل تحریم نیست، اما در عمل به دلیل انسداد کانال‌های مالی همچنان تحریم یکجانبه آمریکا در حوزه سلامت اعمال می‌شود. البته وزارت بهداشت تمام تلاشش را انجام می‌دهد تا بتواند به نحوی مشکلات را که به دلیل وجود تحریم‌ها در حوزه سلامت ایجاد می‌شوند، جبران کند.

وی ادامه داد: گاهی مشکلات به حد بحران می‌رسند، اما با پیگیری‌ها حل می‌شوند؛ به عنوان مثال چندی پیش با کمبود رگ‌های مصنوعی مواجه شدیم، اما در این زمینه با سازمان غذا و دارو مکاتبه کردیم و تمهیداتی انجام شد و این کمبود برطرف شد؛ بطوریکه میزان مورد نیازمان تا اواسط سال آینده تامین شد.

ظفرقندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سلامت فقط مراجعه به پزشک و درمان نیست، گفت: بخش عمده‌ای از سلامت این است که در عموم مردم سواد سلامت ارتقاء یابد که کاری رسانه‌ای است. رسانه‌ها باید هدف‌شان ارتقای سلامت مردم باشد. امروزه بسیاری از بیماری‌ها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. این در حالیست که اطلاع رسانی درباره آنها با کمک رسانه‌ها می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند. باید توجه کرد که بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان هستند؛ به شرطی که خانواده‌ها از علائم اولیه مطلع باشند.

وی با بیان اینکه آموزش همگانی در راستای ارتقای سلامت مردم در دستور کار نظام پزشکی قرار گرفته است، گفت: تلاش می‌کنیم تا از طریق فناوری‌های مجازی استارت‌آپ‌ها و امکاناتی که می‌توانیم در ارتباط با فضای عمومی جامعه داشته باشیم، در راستای ارتقای سلامت مردم آموزش‌هایی را ارائه دهیم. در این زمینه روز گذشته نیز برای جاری کردن این موضوع در فضای عمومی با اعضای شورای شهر جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم نقش‌مان را برای آموزش‌های عمومی سلامت به مردم ایفا کنیم.

عمر از دست رفته ایرانیان به دلیل "تروما"

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه بیشترین میزان عمر از دست رفته در کشور ما به دلیل تروما است، گفت: معنی این موضوع این است که بیشترین قربانیان تروما در کشور ما جوانان هستند. البته بیشترین مرگ و میر در کشورمان به دلیل سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان تصادفات جاده‌ای در کشور طی دو سال اخیر افزایش یافته است، گفت: باید هدف‌مان پیشگیری و به ورطه تروما نیفتادن باشد. در اینجا نقش آموزش عمومی و فرهنگ سازی باید مطرح شود.

ظفرقندی همچنین به بحث تبلیغات کالاهای سلامت اشاره و اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در حوزه تبلیغات هم به صورت کمک رسان به سلامت مردم ظاهر شوند و هم به سلامت مردم آسیب بزنند. متاسفانه در برخی رسانه‌ها تبلیغات غیر واقعی ارائه می‌شود و حتی تبلیغ فرآورده‌های آسیب رسان اتفاق می‌افتد. این در حالیست که طبق بند «ب» ماده ۳ قانون نظام پزشکی تمام تبلیغاتی که در عرصه سلامت انجام می‌شود باید تحت نظارت سازمان نظام پزشکی باشد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =