تعابیر چهره‌های نظامی و سیاسی درباره ظریف؛ باهوش، امانت‌دار و مقتدر

دیروز و امروز وزارتخارجه ساعات پرترافیکی را پشت سر گذاشت، ترافیک حضور چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی در ساختمان وزارت خارجه برای حمایت از مرد شماره یک این وزارتخانه؛ جواد ظریف.

به گزارش خبرآنلاین، دیروز و امروز از روزهای شلوغ وزارت خارجه بود، دو روزی که از مقامات و سران قوا گرفته تا شخصیت‌های نظامی میهمان وزارت خارجه بودند. هدف از دیدارها هم حمایت تمام قد از مرد اول دیپلماسی کشور در مقابل تحریم‌ آمریکا بود. تحریمی که به اذعان محمدجواد ظریف در پی رد درخواست وی برای حضور در کاخ سفید، هفته پیش در دستور کار وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت اما خروجی آن نه تنها انزوای ظریف نبود که البته انسجام درونی در همراهی و حمایت همه گروه‌ها و شخصیت‌ها از او به عنوان مرد اول دیپلماسی کشور بود. حضور چهره های شاخص در این وزارتخانه در حمایت از ظریف اما روی دیگری هم داشت، حمایت از وزیرخارجه در روزهایی که برخی دلواپسان داخلی همپای مخالفان خارجی هجمه به ظریف را دستور کار خود قرار داده اند. 

ابتکار عمل لاریجانی در دیدار با ظریف

اما استارت این دیدارها با ابتکار عمل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی زده شد. علی لاریجانی که پیش ازظهر دیروز (14 مرداد) عازم وزارت خارجه شد در همان آغاز دیدار محمدجواد ظریف را دیپلماتی ورزیده و باهوش خواند و ادامه داد: شما به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، باجدیت، هوشمندی، پشتکار و بااقتدار از مصالح ملی دفاع می‌کنید و تلاش‌های شما در عرصه بین‌المللی موثر بوده است که دشمنان ملت دست به تحریم شما زده‌اند.

او در ادامه افزود: شما در این عرصه، مجاهدانه و خستگی ناپذیر عمل کردید و دستاوردهای بسیاری را برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آوردید.

ربیعی خطاب به ظریف: حق ندارید دلتان از نامهربانی ها بگیرد

علی ربیعی سخنگوی دولت دومین شخصیتی بود که روز گذشته راهی وزارت خارجه شد. او در نشست خبری رسانه‌ها با محمدجواد ظریف با ییان اینکه برای ظریف به وزارت خارجه آمده‌ایم، گفت: در هیچ دوره‌ای مثل امروز رسانه‌ها و وزارت خارجه این چنین در سپهر جهانی ندرخشیده بود و هیچ دوره‌ای اینگونه کاخ سفید علیه ما بسیج نشده بود.

او در جمله‌ای تاکیدگونه خطاب به ظریف، گفت: شما حق ندارید دلتان از نامهربانی‌ها و خصومت‌ها بگیرد، هر چه بیشتر خصومت کنند با شما بیشتر در دل و روح جامعه ایرانی جای خواهید داشت.

واعظی: تحریم ظریف باعث محدودیت و تضعیف نفوذ کلام ایشان نمی شود

وزارت خارجه عصر روز گذشته هم ساعات پرترافیکی داشت. به طوریکه  محمود واعظی عصر دوشنبه به همراه جمعی از معاونان دفتر رئیس‌جمهور و نهاد ریاست جمهوری عازم وزارت خارجه شدند.

واعظی در این دیدار تاکید کرد: تلقی دولت آمریکا این بود که تحریم ظریف باعث محدودیت و تضعیف نفوذ کلام و به ویژه منطق ایشان در مذاکره و مصاحبه و همچنین تضعیف موقعیت وزیر خارجه در داخل کشور می‌شود؛ حال آنکه برخلاف خواست آنها جامعه جهانی اقدام دولت ترامپ را محکوم کرد و ظریف امروز بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت نظام، دولت و شخص رئیس جمهور، ارکان حاکمیت و محبوب عموم جامعه است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اعلام اینکه رئیس جمهور و دولت نیز مستحکم تر از گذشته پشتیبان دستگاه سیاست خارجی و دکتر ظریف خواهند بود، ادامه داد: مدیران، سفرا و کارکنان وزارت امور خارجه با روحیه و انگیزه بیشتر،‌ این اقدام نسنجیده و خصمانه دولت آمریکا را به فرصتی برای تحرک بیشتر در ماموریت‌های خود و توسعه روابط و مناسبات بین‌المللی تبدیل خواهند کرد.

سردار سلیمانی: دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان از خصوصیات ویژه آقای ظریف

دیدارها اما محدود به دیروز نشد به طوریکه دقایق ابتدایی امروز (15 مرداد) سردار قاسم سلیمانی - طبق روال برنامه هفتگی‌ با ظریف - با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل وزارت امور خارجه حاضر شد و با محمدجواد ظریف دیدار کرد.

سردار حاج قاسم سلیمانی در این دیدار ضمن خداقوت به ظریف، اقدام آمریکا در خصوص وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را جنون آمیز و نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست.

سردار سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه آقای ظریف دانست و افزود: به شما تبریک می گویم که بدلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته اید.

سردار حاج قاسم سلیمانی در دیدار صبح امروز با محمدجواد ظریف خطاب به او گفت: اقدام آمریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکارعمومی و به ویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.

روحانی: شهادت می‌دهم وزیر امور خارجه ما رسول امین بوده است

 اما آخرین و مهم‌ترین دیدار را شاید بتوان دیدار رئیس جمهوری با وزیر خارجه دانست. دیداری که صبح امروز انجام شد و حجت الاسلام والمسلمین، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای دیدار با محمدجواد ظریف در محل وزارت خارجه حضور یافت.

رئیس جمهور در اظهاراتی ظریف را امانتدار به معنی واقعی کلمه توصیف کرد و گفت: شهادت می‌دهم وزیر امور خارجه ما رسول امین بوده است یعنی وقتی نظر جمعی را شنید ممکن است گاها نظرش متفاوت بوده اما نظر جمع را اجرا کرده چون تصمیم نظام بوده است.

او ادامه داد: برای مذاکرات ما فردی را که هم علمش را داشته باشد و هم هنرش را داشته باشد در کشور داشتیم. یاران و همکاران خوبی هم در کنارش حضور داشتند. ما نیرویی داشتیم که هم کاردان و هنرمند برای این کار باشد و هم دیپلمات در سطح جهانی باشد. آقای ظریف در سطح جهان یک دیپلمات شناخته شده است.

روحانی ادامه داد: اگر وزیر امورخارجه ما را برای ایجاد اختلاف تحریم کردند، باز اشتباه کردند. امروز همه ملت پشت وزیر خارجه ماست و هشتگ‌های فضای مجازی مانند «ما همه پاسدار هستیم و یا ما همه ظریف هستیم» با هر تحریم آمریکا داغ می شود و همه مردم به صحنه می آیند.

حمایت اهالی رسانه از ظریف

دیدارها البته محدود به شخصیت‌های نظام نبود، روز گذشته وزارت خارجه میزبان اهالی مطبوعات و مدیران مسئول رسانه‌ها هم بود. دیداری که شاید بتوان وجه مشترک آن را تعریف و تمجیدها از وزیر خارجه البته با چاشنی بغض و اشک دانست. آنجا که محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در نشست خبری تاکید کرد: آقای ظریف به شدت فرهیخته و افتاده هستند. تاریخ گواهی می‌دهد افراد بزرگ چه رنج‌هایی گرفتار شدند و از طعن‌ها و کین‌های دوست و دشمن برخودار شدند.

وی ادامه داد: ظریف هرچه بیشتر گذشت، به دین و ایران باورمندتر شد. ظریف پدیده عصر ماست. او بهترین، کاردارترین و شایسته‌ترین وزیر امور خارجه از عهد خارجه تاکنون است. او در مذاکره با 6  قدرت جهانی با قدرت بیرون آمد.

خدادی: ظریف یک خبرشناس، خبرساز و جریان‌ساز است

محمد خدادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در  نشست خبری وزیر امور خارجه گفت: ظریف یک خبرنگار حرفه‌ای است که محتوای کارش بر جسمش غلبه داشته است. او یک خبرشناس، خبرساز و جریان‌ساز است. ما به خود می‌بالیم یک خبرنگار در مصاف خبری خط مقدم جریان رسانه‌ای و خبری ما در برابر جریاناتی که ایران را هدف گرفته‌اند، باشد.

وی با بیان اینکه در خبرنگار دوستی ظریف یک الگوی تمام عیار است، اظهار داشت: تمام مسئولان الگوی ارتباطی ظریف در مستندات‌سازی اطلاعات در برابر جریانات را استفاده کنند و خبرنگار دوستی ظریف را به عنوان یک شیوه قرار بدهند. ساختن کلیدواژه و جریان‌سازی خبری نمونه و الگویی است که بد نیست کلاسی بگذاریم و از توانانی ایشان استفاده کنیم.

در ادامه تعابیری که از سوی چهره های مختلف حضور یافته در ساختمان وزارتخارجه و در توصیف ظریف بکار برده شد آمده است؛

نام و سمت

توصیف از وزیر خارجه

حسن روحانی /رئیس جمهور

امانتدار- رسول امین- کاردان و هنرمند- دیپلمات در سطح جهانی-

علی لاریجانی /رئیس مجلس

دیپلماتی ورزیده و باهوش- با جدیت- هوشمند - باپشتکار- مقتدر- خستگی ناپذیر

سردار قاسم سلیمانی/ فرمانده سپاه قدس

مدافع منافع ملی- صادق در بیان- تاثیرگذاری عمیق بر افکارعمومی

علی ربیعی/ سخنگوی دولت

شخصیتی محبوب در دل و روح جامعه ایرانی

محمود واعظی/ رئیس دفتر رئیس جمهوری

دارای نفوذ کلام - صاحب منطق در مذاکره و مصاحبه- محبوب عموم

محمود دعایی /مدیر مسئول روزنامه اطلاعات

فرهیخته و افتاده- متدین - ایران پرست- کاردار و شایسته ترین وزیر خارجه

محمد خدادی /معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

خبرنگاری حرفه‌ای- خبرشناس- خبرنگار دوست

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =