تازه‌ترین توضیح پمپئو از روند تشکیل ائتلاف دریایی

فارس نوشت: «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه (۱۵ مرداد/۶ اوت) در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» گفته واشنگتن از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی با هدف ادعایی محافظت از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس دعوت به عمل آورده است.

پمپئو در این مصاحبه با تکرار ادعاهای همیشگی ایران را «بزرگترین حامی تروریسم» توصیف کرد و گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم برنامه‌ای جامع در اختیار داریم که ایران را از انجام کارهایی که می‌تواند به بروز درگیری در منطقه منجر می‌شود- چیزی که آمریکا نمی‌خواهد- منع می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد بهترین روش برای انجام این کار ایجاد نیروی بازدارنده به منظور برقرار کردن ثبات است. وی تصریح کرد: «به همین دلیل از بیش از ۶۰ کشور دعوت کردیم برای به ایمن‌سازی خطوط کشتی‌رانی در تنگه هرمز کمک کنند.»

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) اعلام کرد به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه یک بار دیگر اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد.  

سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه هفته گذشته (۸ مرداد) اعلام کرد واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

مقام‌های آلمان چندین بار درخواست مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران را با این استدلال که ممکن است برلین را به درگیری دیگری در منطقه بکشاند رد کرده‌اند. 

 آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از دیگر متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن هم مشارکت در این طرح را کرده‌اند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =