لاریجانی: به احیای تفکر حقوق‌بشر بر اساس اسلام نیازمندیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: نیازمند احیای تفکر حقوق بشر بر اساس اسلام هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد لاریجانی در همایش  بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به ظریف به عنوان مهمان ویژه همایش، گفت: متاسفانه  آیت الله شیخ عیسی قاسم به علت بیماری که دیروز عارض شدند امروز نمی‌توانند سخنرانی کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ضمن تقدیر از فعالان حقوق بشر، افزود: به برندگان جایزه پنجمین دوره حقوق بشر اسلامی آقای محمد عزمی عبدالحمید از مالزی و همچنین خانم مرضیه هاشمی تبریک می‌گویم.

وی افزود: ما از بین کتبی که در سال گذشته تا به حال چاپ شده یکی را انتخاب کردیم و از بین رساله‌های دکترا و فوق لیسانس هر کدام  یکی انتخاب شده‌اند و از سمن‌ها و  سازمان‌های مردمی که در زمینه حقوق بشر فعال بوده‌اند یکی انتخاب شده‌اند که تقدیر می‌شوند.

لاریجانی افزود: برندگان از بین 33 نفر انتخاب شده‌اند که حول سه محور فعالیت داشته‌اند و یکی در دفاع از مظلومین جهان اسلام فعالیت وسیع کرده‌اند و دیگری افرادی که در دفاع از مسلمانان بلاد غرب زندگی می‌کنند و قربانی اسلام هراسی هستند فعالیت داشته‌اند و دیگر آنهایی هستند که در زمینه تبلیغ و تهدید در زمینه حقوق بشر بر اساس فقه اسلامی با قلم خودشان آثار بارزی را بنا نهادند.

لاریجانی تصریح کرد: ستاد حقوق بشر امسال پانزدهمین سالش را می گذراند و نهاد فراقوه ای است که با ریاست قوه قضاییه اداره می شوند و در آن 5 وزیر عضو هستند. ریاست نیروی انتظامی و ریاست سازمان زندان ها و رییس دیوان عالی و سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل و معاون اول قوه قضاییه به همراه شخصیت‌های حقوقی و حقیقی و دانشگاهی این ستاد را  تشکیل می‌دهند و در مصوبه تاسیسی ستاد مسئولیت‌های ستاد تصریح شده است.

وی ادامه داد: ساماندهی و هدایت و نظارت بر دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف ستاد است که ما مورد تهاجم هستیم و توسط کشورهای آمریکا انجام می شود  که دفاع ضروری است و امر مهمی است که ستاد هیچ فرصتی را برای دفاع از جمهوری اسلامی در مقابل تهاجمات از دست نمی‌دهد.

لاریجانی افزود: ما ستاد هستیم. بازوان ما نهادهای رسمی کشورند. دیپلماسی توسط وزارت خارجه  انجام می‌شود و ستاد نقش هماهنگی را برعهده دارد. معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی یکی دیگر از کارهای ماست.

وی گفت:  ما مباحثمان را در دنیا مطرح می کنیم و برای تحقق آن راه پیدا می‌کنیم. محور دیگر کار ما در مورد حقوق بشر اسلامی این است که هم باید بحث نظری آن را دامن بزنیم و هم باید جایگاه بین المللی‌اش را دنبال کنیم.

لاریجانی ادامه داد: محور دیگرمان راجع به مذاکرات‌مان با کشورهای دیگر و با مشارکت قوه قضاییه در امر حقوق بشر است و همکاری‌های قضایی را باید به آن دامن بزنیم.

وی با بیان اینکه بحث حقوق بشر اسلامی باید یک ساز و کار بین المللی هم داشته باشد که در دنیا قابل عرضه باشد، گفت: ما دو سند مهم در کارنامه‌مان داریم یکی سند قاهره است که توسط وزرای خارجه کشورهای اسلامی حدود سی سال پیش تشکیل شد.   سند حقوق بشر بر اساس اسلام در قاهره است. این سند دو نکته دارد که هم بحث محوری بودن اسناد شرعی اسلام و هم ارزش‌های اسلامی است و به خاطر همین سند، تهاجم غرب علیه اسلام رخ داد و متاسفانه این سند جای خود را باز نکرد. یکی از اهداف ما در جایگاه حقوق بشر زنده کردن این سند است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: سند بعدی بیانیه تهران است که در زمان مرحوم آیت الله شاهرودی دو اجلاس مهم در تهران با مشارکت روسای قوای قضاییه و  کشورهای اسلامی برگزار شد که در جلسه دوم بیانیه تهران تنظیم شد که یک چارچوب برای همکاری تشکیلات قضایی همه کشورهای جهان اسلام به ویژه محوریت حقوق بشر است. امیدوارم در سال آتی اجلاس تهران را احیا کنیم و بتوانیم این بیانیه را یک قدم دیگر جلو ببریم و نیاز به تلاش بین المللی است.

وی افزود: از بدو انقلاب قوه قضاییه محور تهاجمات حقوق بشری بود و هر سال یک قطعنامه علیه خودمان داشتیم. در زمان ریاست آیت الله یزدی اولین اقدام شد و کمیته‌ای با مشارکت جناب دکتر ظریف و مرحوم رجایی خراسانی و بنده و چند نفر دیگر از قضات و وکلا تشکیل شد و ما تقریبا هر هفته جلسه ای داشتیم و در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کردیم. در زمان آیت الله شاهرودی ساز و کارهای این فعالیت حقوق بشری را از لحاظ قانونی شکل دادند و معاونت بین الملل تاسیس شد و ستاد حقوق بشر در فرم اولیه‌اش تاسیس شد و حوزه کارش مشخص شد و در اواخر دوره کار ایشان ستاد حقوق بشر ارتقا یافت. در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی نیز فعالیت‌های قوه قضاییه در  حقوق بشر حجم وسیعی را پیدا کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: ما بیش از 2 هزار فقره پاسخ به ابهامات در صحنه بین المللی دادیم و هیچ چیزی که علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل و مجامع رسمی مطرح شود بدون پاسخ نمی‌گذاریم البته با همکاری وزارت خارجه و نهادهای دیگر. این پاسخگویی رکود بالایی است و در سازمان ملل کشوری با این تحرک کمتر دیده شده است و مثل ما وجود ندارد  و اگر باشد درحد یکی دو کشور هستند.

وی با بیان اینکه در دوره آیت الله رییسی هستیم خطاب به رییس قوه قضاییه، گفت: توجه شما با همان شعار تحول هم خوانی دارد. ان شاءالله تحرک وسیعی برای  پاسخ به شبهات و تحرک وسیعی برای قراردادن فکر اسلامی در مباحث حقوق بشری باز خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به تصویب اعلامیه حقوق  بشر، گفت: در آن زمان جایی برای اسلام نبود لذا بیانیه بر اثر تفکر سکولارلیبرال تعریف شده است. ما به دو دلیل نیازمند احیای تفکر حقوق بشر بر اساس اسلام هستیم. اولا درست است که کشورهای مدعی تالیف و پرچمداری حقوق بشر بودند ولی بزرگترین ناقضان حقوق بشرند. اتفاقا وقتی اعمال آنها تحلیل می‌شود معلوم می شود که ریشه‌هایی وجود دارد که این ریشه‌ها سبب شد این گونه تناقضات زمینه یابد.

وی افزود: یکی از آنها تنازل انسان به یک موجود سکولار و مادی است و زمینه ساز بسیاری از انحرافات است زیرا انسانی که صرفا به یک عنصر مادی تنازل یابد طبیعتا بسیاری از امورش مغفول می‌ماند. این یک کلید مهمی برای فهم این است که چرا کشورهایی که مولف تشکیلات حقوق بشر بودند، معکوس عمل می‌کنند.

لاریجانی گفت: کشورهای غربی نه تنها تفکر سکولارلیبرال دارند و معتقدند که غیر از آنها وجود ندارد و جهان شمولی از نظر آنها یعنی دنیا را وادار کنیم که همین روش ما را انجام دهند و اسناد بین المللی  ملل تبدیل شده است به مانیفست غربی‌ها. در حالی که جهان شمولی یعنی همه کشورها دراین زمینه وارد شوند.

وی گفت: ۹۹ درصد اسناد حقوق بشر مربوط به فرد است در حالی که حقوق انسان‌ها منحصر به فرد نیست. ما جامعه بشر را بر اساس یک خانواده می بینیم. بسیاری از حقوقی که ضایع می‌شود حقوق فرد نیست مثلا تحریم‌هایی که علیه یک ملت قرار می‌دهند. اسناد حقوق بشر باید جایی باشد که علاوه بر فرد شان ملت‌ها حقوقشان مشخص شود. یکی از بارزترین حقوقی که در اسناد فعلی کاملا مغفول است حق ملت‌ها برای تنسیق زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی است و این مجاز نیست یعنی ملت‌های مسلمان حق ندارند زندگی شخصی و مدنی بر اساس اسلام شکل دهند ولی می‌توانند قرآن و لباس‌های خاصی بپوشند و به محض اینکه بحث راجع به تنسیق زندگی مدنی می‌شود انواع آژیرهای غربی‌ها بلند می‌شود که این‌ها ضد حقوق بشر است و نشان می‌دهد که تهاجماتی که غرب علیه اسلام و ملت‌های اسلام دارد ریشه نظری دارد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =