هم‌زمان با روز جهانی شیر «کامران» و «ایلدا» با هم آشنا می‌شوند

ایرنا نوشت: ۱۹ مردادماه، روز جهانی شیر است و به این مناسبت بعد از اینکه اردیبهشت ماه امسال کامران (شیر نر) از انگلستان و خرداد ماه ایلدا (شیر ماده) از ایرلند وارد ایران شدند و باغ وحش تهران خانه جدید آنها شد، قرار است امروز برای اولین بار به هم معرفی شوند.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام سلطان جنگل، جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، برای مراقبت از این گربه‌سان باشکوه و زیباست.

اما در این میان نباید فراموش کنیم که روزی روزگاری جنگل‌ها و بیشه‌های ایران مامن گونه‌ای زیبا و باشکوه از این حیوان آسیایی بود که به شیر ایرانی شهرت داشت اما شواهد نشان می‌دهد که این گونه ارزشمند ۸۰ سال پیش از طبیعت کشور حذف شده است اما گویا این مساله مسئولان امر را ناامید نکرده و دل در گروه احیای آن بسته‌اند.

البته کارشناسان معتقدند گام اول، احیای زیستگاه است اما با تمام اینها ۱۱ اردیبهشت ماه امسال بود که یک گونه شیر نر از باغ وحش «بریستول انگلیس» راهی ایران شد و با نام « کامران » در باغ وحش ارم تهران جای گرفت چند روز دیگر یعنی اواسط خرداد بود که جفت ماده آن نیز به نام «ایلدا» از باغ وحش «دوبلین» ایرلند به کامران پیوست و اکنون سوال این است که این دو نماد شکوه و زیبایی می توانند احیاء کننده نسل پدران خود در این آب و خاک باشند.

ایمان معماریان دامپزشک ارشد باغ وحش ارم، درباره وضعیت این دو شیر به خبرنگار علمی ایرنا گفت: دو شیر نر (کامران) (اا اردیبهشت امسال) و ماده (ایلدا) (اواسط خرداد امسال) وارد ایران شدند و از آن زمان تاکنون همدیگر را ملاقات نکرده‌اند اما در مراحل مختلف با هم آشنا شدند و بوی همدیگر را گرفته‌اند.

وی  افزود: در چند مرحله جایگاه این دو شیر با هم جابجا شده و با این کار با بوی هم آشنا شدند و امروز قرار است به مناسبت روز جهانی شیر این دو برای اولین بار به هم معرفی شوند.

معماریان درباره اینکه آیا این دو شیر، کنار هم می‌مانند یا دوباره جدا می‌شوند، گفت: شیرها برخلاف سایر گربه‌سانان حیواناتی اجتماعی هستند و وقتی به هم معرفی شوند دیگر کنار هم می‌مانند، البته ممکن است که اول کمی دعوا کنند اما به تدریج آرام می‌شوند و تمام این مراحل کاملا تحت کنترل انجام می‌شود.

دامپزشک ارشد باغ وحش ارم درباره امکان جفت‌گیری این شیرها گفت: فعلا اظهار نظر دراین‌باره زود است.

وی درباره نحوه تغذیه شیرها و اینکه غذای زنده دریافت می‌کنند یا خیر، توضیح داد: آنها غذای زنده دریافت نمی‌کنند اما لاشه گاو و مرغ به عنوان غذا به آنها داده می‌شود و در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =