کشف بیش از 24 هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده در اردبیل

 مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: از ابتدای سال‌جاری بیش از ۲۷ هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان به‌عمل آمده و ۲۴۶۲۴ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ منقضی، کشف و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، صادق صالحی اظهار کرد : شهروندان می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی مستقر در میادین اصلی تمامی شهرستان‌های استان در عید قربان و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی و حضور اکیپ سیار دامپزشکی در منزل به صورت رایگان از سلامت دام و لاشه دام قربانی اطمینان حاصل نمایند.

 اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آماده‌باش این اداره در عید سعید قربان و اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی در این روز خبر داد و گفت: ۳۷ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۷۵ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت و آلایش خوراکی در این طرح نظارتی مشارکت دارند.

وی افزود: در عید سعید قربان تمامی کشتارگاه‌های استان فعال بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی به عموم شهروندان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: یکی از مخاطرات ذبح دام در خارج از کشتارگاه علاوه بر آلودگی زیست محیطی، درگیری احتمالی با بیمارهای قابل انتقال بین انسان و دام است به همین جهت در راستای اطمینان از سلامت گوشت و آلایش گوشتی از شهروندان درخواست می‌کنیم دام قربانی خود را جهت ذبح و آماده‌سازی لاشه تحت نظارت بازرسی بهداشتی به کشتارگاه منتقل نموده و از خدمات بهداشتی و رایگان کشتارگاه بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموماً در روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، جداً خودداری نموده و به هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند و حتماً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی این اداره کل تهیه نمایند.

صالحی در خصوص گوشت‌های منجمد وارداتی که در اکثر فروشگاه‌ها وجود دارد بیان کرد: این گوشت‌ها کاملاً بهداشتی و با نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه به فروش می‌رسند ضمن اینکه کارشناسان دامپزشکی در کشورهای مبدأ بر روند تهیه این گوشت‌ها از جمله انتخاب دام، ذبح شرعی و بهداشتی و نیز حمل و بارگیری این لاشه‌ها به کشور نظارت کامل دارند ولی باید دقت شود که به هنگام عرضه از حالت انجماد خارج نشده باشند.

وی گفت: در این رابطه ۱۶۹ فقره پرونده تخلف بهداشتی تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

46
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =