۷۷ نفر از ابتدای سال به تب کریمه کنگو مبتلا شدند

ایرنا نوشت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون تعداد ۷۷ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند و ۵ نفر فوت کردند که نسبت به سال گذشته تا این زمان، موارد ابتلا بیشتر، اما تعداد فوتی کمتر شده است.

محمد مهدی گویا درباره بیماری تب کریمه کنگو افزود: در چهار ماه اول سال ۹۷ نیز هشت نفر به علت بیماری تب کریمه کنگو فوت کرده بودند. این بیماری در استان های سیستان و بلوچستان، گیلان و خراسان رضوی بیشتر از سایر مناطق مشاهده می شود.

وی ادامه داد: در سال جاری در استان سیستان و بلوچستان ۲۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که علت اصلی آن عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام تماس با دام است. افرادی که بیشتر با دام سروکار دارند و به خصوص افرادی که کار ذبح دام را انجام می دهند، بیشتر مبتلا می شوند.

 عدم رعایت نکات بهداشتی، علت اصلی انتقال تب کریمه کنگو

گویا بیان کرد: بسیار بعید است که بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن منتقل شود و این بیماری بیشتر مربوط به افرادی است که با دام سروکار دارند و نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. افرادی که در دامداری، کشتارگاه ها، قصابی ها کار می کنند معمولا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: راه دیگر انتقال این بیماری تماس با بیمار مبتلا است که اگر با ترشحات خونی بیمار تماس داشته باشند، ممکن است در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، بیماری تب کریمه کنگو منتقل شود.

وی اظهار داشت: از نظر سن و جنس تفاوتی بین مبتلایان به این بیماری وجود ندارد و از هر دو جنس مرد و زن در کشور به این بیماری مبتلا میشوند.

 گوشت را از مراکز مورد تایید دامپزشکی بخرید

گویا بیان کرد: در روز عید قربان افراد باید به هر جایی که سازمان دامپزشکی معرفی کرده برای ذبح دام مراجعه کرده و از مراجعه به مکان هایی که مورد تایید نیست خودداری کنند. همچنین خرید گوشت هم باید از کشتارگاه ها یا قصابی های مورد تایید سازمان دامپزشکی باشد. زیرا این محل ها فرآیندهای بهداشتی را رعایت کرده اند.

وی ادامه داد: برخی افراد خودشان دام را ذبح می کنند و این در حالی است که نمی توان از روی ظاهر دام تشخیص داد که دام بیمار است یا خیر. همچنین برخی افراد از کنار جاده یا خیابان ها گوشت میخرند که به هیچ عنوان نمی توان در سلامت این گوشت ها اطمینان داشت.

 ممکن است با وجود درمان، فرد مبتلا به تب کریمه فوت کند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: البته راه حل های درمانی بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود دارد و داروهای مربوط به این بیماری در همه استان ها موجود است، اما امکان دارد افراد حتی با انجام فرآیندهای درمانی هم جان خود را از دست بدهند و در نتیجه بهتر است که از ابتدا شرایط بهداشتی را در زمینه خرید گوشت و ذبح دام رعایت کنند.

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خون ریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد.

اولین مورد این بیماری در سال ۱۹۴۴ میلادی در کریمه روسیه کشف و در سال ۱۹۶۹ در کشور کنگو شناسایی شد و نام این دو منطقه (کریمه و کنگو) را به خود گرفت که شایع‌ترین ناقل آن کنه‌ای به نام Hyalomma marginatum از جنس هیالوما و خانواده کنه های سخت (Ixodidae) است.

۲۳۵۲۳۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =