واکنش زیباکلام به شایعه خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات: بی‌برنامگی خاتمی آنها را ناامید کرده/قوچانی: انتقاد از شورایعالی به معنای عبور از خاتمی نیست

انتقادات کرباسچی از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری و تاکیدش بر ضرورت بازسازی جبهه اصلاحات گمانه هایی را درباره خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات بر سر زبان ها انداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام در توئیتی به این خبر واکنش نشان داد و نوشت:

خروج سازندگی از جبهه اصلاحات را با همه تلخیش می توانم درک کنم. این فقط کرباسچی و مرعشی نیستند که بی برنامگی، بی هدفی، بی ارادگی، بی مسئولیتی و بی عملی رهبری اصلاحات بالاخص جناب خاتمی آنها را بالمره ناامید و به آخر خط رسانیده است.اما بایستی از این عزیزان پرسید که آیا خروج از اصلاحات راه درستی است؟

سخنگوی اتحاد ملت: کرباسچی تنها به مدیریت جبهه اصلاحات انتقاد دارد

حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت، در ارتباط با خبری که در فضای مجازی مبنی بر خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات مطرح شده است، گفت: آنچه که در مصاحبه آقای کرباسچی وجود دارد اصلا بحث خروج از جبهه اصلاحات نیست؛ بلکه ایشان انتقاداتی را به نحوه مدیریت جبهه مطرح کردند. این انتقادات خوب است و به بهتر شدن عملکرد جبهه کمک می کند. این انتقادات به گردش اطلاعات و تحلیل بهتر اوضاع منجر می شود. 

سخنگوی حزب اتحاد ملت که با ایسنا گفتگو کرده افزود: ایشان گفتند خاتمی جبهه اصلاحات را رهبری نمی کند؛ اگر منظور از رهبری ورود به جزئیات جبهه باشد،  بله آقای خاتمی در جزئیات دخالت نمی کند. اما طی این سال‌ها رهبری را به نحو احسن انجام دادند.

وی سپس گفت: شاید مورد اجماع ترین نظر در بین اصلاح‌طلبان  پذیرش رهبری اصلاحات توسط آقای خاتمی است. در این میان فراموش نکنیم رهبری با مدیریت تفاوت دارد. آقای کرباسچی درست می گوید که آقای خاتمی در مدیریت جزئیات مداخله نمی کنند؛ چراکه به شورای‌عالی سپرده شده است.

نورانی نژاد گفت: به نظر می رسد مدیریت شورای‌عالی چندان نتوانسته رضایت مجموعه اصلاحات را فراهم کند و برای انتخابات آتی نیاز به تقویت دارد. در مورد تشکیل ستاد انتخاباتی هم این بحث ها مطرح بوده و تشکیل یک ستاد قوی از سوی شورایعالی پیگیری می شود اما فعلا سازو کار دیگری برای هماهنگی این امور به جز شورای‌عالی نداریم.

این فعال سیاسی گفت: نقدها و نگرانی هایی که نسبت به شورای عالی وجود دارد مسئله ای است که اکثریت اصلاح طلبان به آن واقف هستند. در افکار عمومی نگرانی نسبت به مدیریت تشکیلاتی جبهه اصلاحات وجود دارد. هنوز به ساز و کار شفافی که در آن نحوه حضور احزاب اصلاح طلب و چگونگی مشارکت چهره های ملی  مشخص شده باشد نرسیدیم. یک رویکرد اجماعی و ائتلافی باعث شده تا نسبت به بحث‌های هویتی و گفتمانی اصلاحات کم توجهی شود و بدنه اجتماعی اصلاحات نسبت به این موضوع ناراضی است.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: در سطح کلان مدیریتی شورای‌عالی هم موضع نگرفتن نسبت به خیلی از اختلافات و یا موضع ضعیف گرفتن باعث شده تا شاهد مقداری سرخوردگی بدنه اصلاحات باشیم. این موضوعات همه تایید کننده این است که جریان سازمانی اصلاحات باید قوی‌تر عمل کرده و به مردم گزارش دهد  و پاسخ‌گو باشد.

وی در پایان گفت: با این وجود تا به ساز و کار جدیدی نرسیدیم خراب کردن ساز و کارهای فعلی  در صلاح نیست. انتقاد حق همه همه هست. صحبت کرباسچی هم خارج از این موضوع نیست و از درون جبه اصلاحات صحبت کرده و نظر ایشان و حزب کارگزاران تقویت جبه اصلاح‌طلبان است.

عطریانفر تکذیب کرد

 محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران،  نیز در واکنش به اخبار منتشر شده در شبکه‌های مبنی بر خروج این حزب از جبهه اصلاحات در گفتگو با پانا اظهار کرد: من تمام این اخبار را تکذیب می‌کنم. برداشت‌ها، برداشت‌های ناصوابی است که از مصاحبه دبیر کل (کرباسچی) صورت گرفته است. دبیر کل سازندگی اظهاراتی کرده است که به مفاد مباحث باز می‌گردد و ارتباطی با خروج از جبهه اصلاحات ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: جهت‌گیری دبیرکل و به‌طور کلی حزب کارگزاران سازندگی همواره به سمت تحکیم و بازسازی برای حفظ اصلاحات بوده است.

عضو شورای مرکزی کارگزاران متذکر شد: ما (کارگزاران) همچنان به اصلاحات پایبند هستیم و از این جریان سیاسی اعلام خروج نکرده‌ایم و اخبار منتشرشده در این زمینه را تکذیب می‌کنم.

قوچانی: خروج کارگزاران از اصلاح طلبی امکان پذیر نیست

«محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که با ایرنا گفتگو کرده درباره برخی حاشیه ها و سوء برداشت ها از مصاحبه امروز غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفت: نکته اول این است که مواضع حزب کارگزاران را دبیرکل و سخنگوی این حزب بیان می کند و اگر کارگزاران از ائتلاف جبهه اصلاحات خارج شده باشند؛ خود حزب آن را بیان می کند و نه شخص یا رسانه دیگری.

وی ادامه داد: موضوعی که کرباسچی بیان کرد تلاش و رایزنی به رهبری و محوریت رئیس دولت اصلاحات، برای بازسازی و نوسازی جبهه اصلاحات است. معنی این سخنان اصولا نمی تواند عبور از رئیس دولت اصلاحات باشد چون همچنان محوریت این تلاش ها وی هست.

قوچانی تصریح کرد: بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات تاکنون به لحاظ تشکیلاتی یعنی سازمانی و با یک سازوکار حقوقی روشن به عنوان رهبر جبهه اصلاحات انتخاب شده باشد؛ به معنای عبور از وی نیست این اتفاق تاکنون نیقتاده است و وی در دوران ریاست جمهوری هم حاضر نبودند به لحاظ حزبی رهبر یک جریان سیاسی خاص باشند. در سال های اخیر هم که وی نقش بیشتری ایفا کردند و رهبری گفتمانی را بر عهده گرفتند باز هم پذیرش یک سازوکار حقوقی نبوده است و خود وی نخواست رسما به عنوان رهبر اصلاحات باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید براینکه اتفاقا مصاحبه آقای کرباسچی "دعوت خاتمی به رهبری اصلاحات است نه عبور از رهبری اصلاحات"؛ خاطرنشان کرد: وی در همین مصاحبه عنوان می کنند که یکی از شروط رهبری حل و فصل منازعه در درون جبهه اصلاحات است و  مرجع داوری در هر گونه تحول و تصمیم یا دعوا و اختلاف نظر رهبری اصلاحات است. اتفاقا محور مصاحبه این است که اگر رهبری اصلاحات انجام می شد نوبت به برخی افراد نمی رسید.

وی افزود: افراد و رجال سیاسی برجسته ای در جریان اصلاحات وجود دارند که به هر دلیلی نمی توانند چنین موقعیتی را داشته باشند و نتیجه آن می شود که برخی افراد که در موقعیت ریاست قرار می گیرند و نباید این موضوع را حمل بر این کنند که به دلایل ذاتی در این موقعیت قرار گرفته اند.

سردبیر روزنامه سازندگی گفت: پیش از این هم سعید حجاریان و عباس عبدی و احمد زیدآبادی هم اشاره کرده بودند که حتما باید در لیدری اصلاح طلبان مجلس و شورای عالی سیاستگذاری تغییر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کانال های نزدیک به شورای عالی سیاستگذاری موضوع تعریف و بازسازی اصلاحات را حمل بر خود دانسته اند، تاکید کرد: عبور و انتقاد از شورای عالی سیاستگذاری به معنای عبور از آقای خاتمی نیست و موضوع اصلی ما مدیریت اصلاحات در شورای عالی است.

قوچانی درباره شایعه های خروج کارگزاران از اصلاحات، گفت: بی تردید دوگانه اصلاح طلبی-کارگزارانی دوگانه غلطی است و کارگزاران مقدم بر جریانی که به اسم اصلاحات شکل گرفت وجود داشته است و یکی از موسسان جریان اصلاحات، کارگزاران است. تفکر اصلاح طلبی از جمع میان تفکر تکنوکراسی کارگزاران و چپ گرایی دوستان خط امام (ره) شکل گرفت و در انتخابات مجلس پنجم و بعد از آن در انتخابات سال ۷۶ به شکل ائتلاف اصلاح طلبی خود را شکل داد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند، تصریح کرد: از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست. از نظر تشکیلاتی هم تا این لحظه در همه ارکان اصلاحات حضور دارد و با تمام جریان های اصلاح طللب در حال همکاری است و اگر هم حرفی وجود دارد مبنی بر نوسازی و بازسازی جریان اصلاحات از درون جبهه اصلاحات است و نه در بیرون این مجموعه.

وی با رد برخی شایعه درباره ائتلاف با جریان رقیب، گفت: تاکنون در حزب کارگزاران درباره ائتلاف با دیگر جریان های خارج از جبهه اصلاحات بحثی نشده و مصوبه ای وجود نداشته است و ما وقتی عضو ائتلاف جبهه اصلاحات هستیم، نظر خود را درباره تصمیم این جبهه بیان خواهیم کرد و به عنوان یک جز مستقل هرگز تصمیم گیری نمی کنیم.

وی افزود: رایزنی ها و ارتباطاتی که بخشی از نیروهای درون جبهه اصلاحات در احزاب دیگر با برخی نیروهای جریان رقیب وجود دارد، بیشتر از حزب کارگزاران است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1289146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    0 0
    دیگه دیره
  • توسی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    1 0
    اصلاحات برند و جریان و تفکریست که با سید درسال۷۶ جوانه زد و معنی گرفت