۴ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
بهترین روش برای ترک شیشه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک درمانگر اعتیاد گفت: ترک وابستگی به ماده محرک شیشه با ترک سایر مواد روانگردان به ویژه خانواده مرفین متفاوت است.

رضا فریدی روانشناس و درمانگر اعتیاد  با بیان اینکه مصرف ماده مخدر شیشه موجب تغییرات شیمیایی در مغز می‌شود، درباره روش‌های ترک مصرف این ماده مخدر اظهار کرد: ماده مخدر شیشه با به وجود آوردن اختلالات مغزی در افراد، سبب بروز رفتارهای نامتعارف در مصرف کنندگان می‌شود.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه مبتلایان به بیماری اعتیاد معتقدند که مصرف ماده مخدر شیشه موجب شادابی و افزایش توانایی بدن می‌شود، گفت: علائمی نظیر هذیان و توهم‌های ناشی از مصرف شیشه می‌تواند به عواقب بسیار ناگواری بیانجامد.

او ادامه داد: ترک وابستگی به ماده محرک شیشه با ترک سایر مواد روانگردان به ویژه خانواده مرفین تفاوت اساسی دارد و وقتی فرد در پی ترک تریاک یا هروئین باشد، در مراحل اولیه درمان نیاز جسمانی شدیدی به مصرف ماده یا به اصطلاح حالت خماری پیدا می‌کند و با بی قراری و اضطراب روبرو می‌شود.

فریدی با بیان اینکه فردی که مصرف ماده مخدر شیشه را ترک می‌کند، هنگام ترک خماری چندانی ندارد، اما مشکلات ذهنی و روانی برای او ایجاد می‌شود و ممکن است این مسئله سخت باشد، تصریح کرد: اگر شخصی برای مدت طولانی شیشه مصرف کند، پس از قطع مصرف در روزهای اول احساس ولع و میل شدید به مصرف دارد، همراه با این ولع، اضطراب، افسردگی و بی قراری را نیز تجربه خواهد کرد.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه ترک اعتیاد به ماده مخدر شیشه روش واحدی ندارد، گفت: امروزه درمانگران با در نظر گرفتن شرایط بیمار، درمان مناسب را به او پیشنهاد می‌دهند و یکی از بهترین راه‌های ترک شیشه، روش درمانی ماتریکس است.

او افزود: روش درمانی ماتریکس از جمله روش‌های درمانی غیردارویی برای افراد وابسته به شیشه است و در الگوی درمانی ماتریکس، برای درمان اعتیاد جلسات آموزشی برای خانواده معتادان در نظر گرفته شده است تا آن‌ها آگاهی و دانش لازم در مورد این بیماری و نحوه رفتار صحیح با فرد معتاد را بعد از درمان بیاموزند. حمایت اجتماعی و آموزش پیشگیری از لغزش هم جزئی از برنامه جلسات این درمان است.

فریدی با بیان اینکه هر جلسه درمان ماتریکس، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای فرد برگزار می‌شود، گفت: در این جلسات اتفاقات روزهای گذشته و مسائل مطرح شده در جلسات قبل مرور می‌شود.

این درمانگر اعتیاد تصریح کرد: از دیگر روش‌های مناسب ترک اعتیاد به شیشه می‌توان به روش دوازده قدمی یا شیشه‌ای‌های گمنام اشاره کرد که توسط گروه‌های خودیاری بهبود یافته تشکیل می‌شود و کاملا برای افراد در حال درمان قابل دسترس است و می‌تواند به بهبودی آن‌ها کمک شایانی کند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =