عضو جامعه روحانیت: پایداری ها نپذیرفتند در جلسات ما شرکت کنند

محمدتقی رهبر می‌گوید: جامعه روحانیت مبارز از همه گروه‌های اصولگرا خواسته است تا در جلسات جامعه روحانیت شرکت و باهم گفتگو کنند، اما جبهه پایداری این دعوت را نپذیرفته است.

محمدحسین شریعتمدار: جامعه روحانیت مبارز با آغاز فعالیت‌های خود برای وفاق اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، از همه گروه‌های اصولگرا دعوت کرده است تا جلسات این تشکل شرکت کنند. در این میان به نظر می‌رسد گروه‌های اصولگرا پس از شکست‌های انتخاباتی اخیر که میوه تفرقه و تشتت میان آنان بود، سعی دارند تا با پذیرش نقش محوری جامعه روحانیت، دوباره به روزهای خوش وحدت بازگردند. 

آن طور که حجت الاسلام محمدتقی رهبر، یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز می‌گوید گروه‌ها و احزاب اصولگرا در جلسات جامعه روحانیت شرکت می‌کنند و تا به حال تنها جبهه پایداری بوده است که نپذیرفته در جلسات شرکت کند. 

رهبر هم‌چنین درباره نقش جامعه روحانیت در میان اصولگرایان می‌گوید: صلاح و صحیح جامعه روحانیت این است که عنوان پدری برای اصولگراها داشته باشد، نباید بگوییم که باقی اصولگراها باید زیر چتر ما قرار بگیرند و فکر هم نمی‌کنم که جامعه روحانیت چنین ادعایی داشته باشد.

او در واکنش به نگاه برخی اصولگرایان که می‌گویند جامعه روحانیت دخالتی در امور نداشته باشد و تنها مشورت بدهد هم می‌گوید: اینکه برخی معتقدند جامعه روحانیت در کناری باشد و گاهی از آن مشورت بگیرند را قبول ندارم. با هم بودن یعنی روی نقش همه حساب کنیم.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با محمدتقی رهبر را در ادامه می‌خوانید:

*****

بعد از تغییر ساختار جامعه روحانیت و فعالیت‌های جدیدی که جامعه روحانیت آغاز کرده است، گویا گروه‌های مختلف اصولگرا در جلسات جامعه روحانیت شرکت می‌کنند، فکر می‌کنید جامعه روحانیت می‌تواند نقش گذشته خود را بازسازی کند و دوباره شاقول وحدت اصولگرایان باشد؟

جامعه روحانیت در این مدت برای اساسنامه جدید و تشکیلات کشوری فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. در بسیاری از استان‌ها جامعه روحانیت هواداران و تشکیلاتی دارد و در تلاش است که این دایره را گسترده‌تر کند.

تلاش های جامعه روحانیت برای ائتلاف بین اصولگرایان

در ماه‌های اخیر جامعه روحانیت برای ائتلاف اصولگرایان تلاش‌های بسیاری انجام داده و نشست‌هایی را برگزار کرده است. در کشور بیش از ۳۰ تشکل اصولگرا داریم و اگر یک همدلی داشته باشیم، می‌توانیم در عرصه‌های مختلف پیروزی را از آن خود کنیم. این ایده و آرمان وجود دارد. جامعه مدرسین و جامعه روحانیت همیشه با هم بوده‌اند و ما معتقدیم باید همراهی در میان جامعتین وجود داشته باشد.

اصولگرایان وحدت داشته باشند و من و تو نکنند

شما اطلاع دارید که از چه گروه‌های اصولگرایی دعوت شده است و چه گروه‌هایی محوریت جامعه روحانیت را پذیرفته‌اند؟

آقای مصباحی مقدم در این باره بیشتر اطلاع‌دارند، البته ایشان اخیرا گلایه‌ای هم کرده بودند از اینکه رفقای اصولگرای ما باید در همگرایی باید بیشتر تلاش کنند. در جامعه، چشم مردم به ما دوخته شده است و نیاز است که ما بدانیم جامعه ناظر ما هست. اگر مردم اندک خودخواهی و ناسازگاری از ما ببینند، برایشان زننده است، چنین اتفاقی یک چالش برای اصولگرایان است. بنابراین تاکید ریش سفیدان ما بر این است که بر اساس تجارب باید وحدت داشته باشیم و من و تویی نکنیم، در این صورت می‌توان به موفقیت امید داشت. ما معتقدیم که به این سمت باید حرکت شود.

جامعه روحانیت نقش پدری برای اصولگرایان دارد

بعضی از طیف‌های جدید اصولگرایی می‌گویند که جامعه روحانیت به جای نقش محوری، تنها به نقش مشورتی بسنده کند. فکر می‌کنید این نگاه تا چه اندازه با جایگاه اصلی که جامعه روحانیت برای خودش تعریف کرده و در گذشته هم داشته، منافات دارد؟

من تصور می‌کنم صلاح و صحیح جامعه روحانیت این است که عنوان پدری برای اصولگراها داشته باشد، نباید بگوییم که باقی اصولگراها باید زیر چتر ما قرار بگیرند، فکر هم نمی‌کنم که جامعه روحانیت چنین ادعایی داشته باشد. این با هم بودن مهم است. فکر نمی‌کنم جامعه روحانیت بر آن باشد خود را محور تلقی کند. براساس صحبت‌هایی که داشتیم، جامعه روحانیت همان نقش ارشادگری را در نظر دارد و البته در انتخاب موارد و تصمیمات رای دارد و صاحب نظر است. برای آنکه همه گروه‌ها را جذب کنیم راه صحیحش این است که جامعه روحانیت بگوید ما در کنار گروه‌های اصولگرا هستیم و پدری می‌کنیم. آنجایی هم که گله دارید، تحمل می‌کنیم.

اینکه جامعه روحانیت کنار بنشیند و مشورت بدهد را قبول ندارم

نکته‌ای که این طیف از اصولگراها می‌گویند با منظور شما از مشورت متفاوت است. آنها معتقدند که جامعه روحانیت نباید نقش گذشته را داشته باشد. در صورتی که جامعه روحانیت در گذشته که محور و شاقول وحدت بود، تأثیر گذار هم بوده است، اما این طیف از اصولگرایان می‌گویند جامعه روحانیت تنها مشورت بدهد و در امور دخالت نداشته باشد...

باید جامعه روحانیت به عنوان یک تشکیلات سابقه‌دار و اثرگذار با آقایان و سایر گروه‌ها با هم باشند، اما اینکه برخی معتقدند جامعه روحانیت در کناری باشد و گاهی از جامعه روحانیت مشورت بگیرند را قبول ندارم. من قبلا گفتم با هم بودن یعنی روی نقش همه حساب کنیم.

هر گروهی بخواهد بگوید من رئیس هستم به جایی نمی رسد

جامعتین با توجه به تجاربی که داشته‌اند، بالاخره ریش سفیدان قوم هستند و می‌توانند در میدان محوریت بیشتری داشته باشند، نه آنکه فرماندهی کل را داشته باشند، اما به عنوان گروه صاحب نظر که حرف‌هایشان پذیرش داشته باشد، باید نقش جامعتین را پذیرفت. آقای مصباحی مقدم یک جمله‌ای را گفته بودند که «در قبیله ما همه رییسند». اینگونه نباید باشد. هر گروهی که بخواهد بگوید من رئیس هستم به جایی نمی‌رسد. همه باید با هم کار کنند و  بر نقش جامعتین حساب کنند.

جبهه پایداری نپذیرفت در جلسات جامعه روحانیت شرکت کند

جبهه پایداری همیشه به ساز مخالف زدن در جریان اصولگرایی معروف شده است، اخیرا هم آقای محصولی گفته‌اند اگر ما  لیست جدا هم بدهیم، رای خواهیم آورد، شما فکر می‌کنید جامعه روحانیت در جذب جبهه پایداری موفق خواهد شد؟

تا آنجایی که در جلسات شورای مرکزی عنوان می‌شود از همه خواسته‌اند تا با هم باشند و گفتگو کنند اما مثل اینکه آقایان پایداری این خواسته را نپذیرفته‌اند یا بهتر است بگوییم تا این زمان با درخواست گفتگو موافقت نکرده‌اند. من به برادران عزیز پایداری که همه دوستان خودمان هستند، می‌گویم که امروز وحدت مهم است و اگر وحدت نداشته باشیم از یک سو خودمان چوب این عدم وحدت را می‌خوریم و از سوی دیگر مردم را ناامید و زمینه بهره‌وری دشمن را فراهم می‌کنیم.

بنابراین اگر وحدت اصولگرایان شکل گرفت، آن بزرگوران هم باید به این وحدت بپیوندند. رفتار ما زیر ذره‌بین است، اگر با این نگاه به اتفاقات بنگریم، دیگر کسی به دنبال تعدد لیست نخواهد رفت، چرا که در این صورت ضررش را همه خواهیم دید. به نظر من هر گروه -حتی جامعه روحانیت- اگر بخواهد تنها لیست بدهد، موفق نخواهند شد. پایداری هم اگر بخواهد تنها وارد میدان شود، بداند که نتیجه همان است که در گذشته تجربه شده است. ما باید به نگاه قرآن گوش دهیم و بر اساس وحدت عمل کنیم.

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =