روحانی: حضور نیروهای بیگانه در کشورهای منطقه مشکل آفرین است

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدارهای امروز خود با سفرای سه کشور ایتالیا، بولیوی و افغانستان دیدار و ضمن دریافت استوارنامه آنها بر ضرورت همکاری های فی مابین تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه پس از دریافت استوارنامه «جوزپه پررونه» سفیر جدید ایتالیا، مناسبات و روابط تجاری،  تاریخی و دیرینه دو کشور را  مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ایتالیا در سالهای متمادی اولین شریک تجاری ایران در اروپا بوده، اظهار داشت: مصمم هستیم روابط و مناسبات دیرینه ایران و ایتالیا دوستانه و توسعه‌یافته باقی بماند و تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا هیچ‌گونه تأثیری بر این روابط نداشته باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر آمادگی تهران بر گسترش روابط اقتصادی با رم، گفت: شرایط کنونی موقت است و نحوه رفتار دو دولت و تلاش آنها برای حفظ و توسعه روابط در حافظه تاریخی دو ملت باقی می‌ماند.

روحانی ایجاد تحرک مثبت در روابط تهران – رم در راستای تحکیم و تعمیق روزافزون مناسبات دو جانبه را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایط کنونی بایستی با بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری در مسیر افزایش همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک و تقویت مناسبات و گام‌های مستحکم و پایداری برداریم که این در راستای منافع دو ملت و منطقه است. 

رئیس جمهور همچنین با تجلیل از نقش سازنده و مثبت ایتالیا در دوران مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: بعد از توافق هسته‌ای نیز روابط بسیار سازنده و مثبتی از لحاظ اقتصادی بین دو کشور برقرار گردید و امروز باید این مسیر را به پشتوانه اراده سیاسی دو دولت ادامه دهیم.

«جوزپه پررونه» سفیر جدید ایتالیا در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور ، تاکید کرد:

رم خواهان گسترش روابط در همه زمینه ها با تهران است.

سفیر جدید ایتالیا در تهران گفت: شرایط کنونی را گذرا ارزیابی می کنیم و روابط دو کشور باید روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

ایران و بولیوی اهداف راهبردی داشته و در مجامع بین المللی مواضع مشترک دارند

حسن روحانی روز یکشنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید دولت چند ملیتی بولیوی در تهران، خاطرنشان کرد: ملت بولیوی یک ملت انقلابی است که برای استقلال خود همواره تلاش کرده و در برابر قدرت های بزرگ سر فرود نیاورده اند.

روحانی تصریح کرد: اعتقاد قلبی ما این است هر ملتی برای منافع خود در برابر تجاوزگران ایستادگی کند، پیروز خواهد شد و تاریخ نیز گواه این است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و بولیوی به عنوان دو کشور انقلابی، اهداف راهبردی داشته و در مجامع بین المللی مواضع مشترک دارند، تاکید کرد: دو کشور برای تحقق اهداف خود در کنار هم بوده و خواهند بود.

روحانی ابراز امیدواری کرد که در دوران ماموریت سفیر جدید بولیوی در تهران  روابط دو کشوردر زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بیش از پیش توسعه یابد و سرمایه گذاران و تجار دو طرف به هم نزدیک تر شوند.

" رومینا گوادالوپه پرز راموس" سفیر جدید  بولیوی در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور ایران و ابلاغ سلام گرم "اوو مورالس" رئیس جمهور کشورش به دولت و مردم ایران، تلاش برای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور را ماموریت ویژه خود در تهران عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ایران و بولیوی نقاط مشترک فراوانی دارند، افزود: انقلاب های مردمی دو کشور و رهبران برخاسته از قلوب مردم ، موقعیت ویژه جغرافیایی در منطقه و همچنین برخورداری از منابع بزرگ نفت و گاز از ویژگی های مشترک دو کشور است.

سفیر جدید بولیوی در ادامه حمایت از برنامه هسته ای ایران را موضع قاطع بولیوی اعلام کرد و گفت: تهران و لاپاز هر دو بدنبال مقابله با سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا و مسابقه تسلیحاتی این کشور در منطقه هستند و  ما از استقلال و دموکراسی کشورهای هم حمایت می کنیم.

ایران از حاکمیت ملی و اتحاد و یکپارچگی افغانستان حمایت می‌کند

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه «عبدالغفور لیوال» سفیر جدید جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای بیگانه در هر یک از کشورهای منطقه، مشکل‌آفرین است و مطمئن هستیم حضور نظامی آمریکا در افغانستان نیز هیچ سودی برای امنیت این کشور و مردم افغانستان نداشته و ندارد، بلکه آنها به دنبال اهداف خود به منظور ایجاد ناامنی در منطقه هستند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت در کنار مردم افغانستان بوده است، گفت: به مردم مظلوم و عزیز افغانستان در ایران مانند مردم خودمان ، خدمات ارایه کرده ایم و تعداد زیادی از فززندان این کشور در مدارس و دانشگاههای ایران مشغول تحصیل هستند.

رئیس جمهور با اشاره به آمادگی تهران برای استحکام صلح وامنیت پایدار در افغانستان گفت: وجود امنیت پایدار علاوه بر تشویق مهاجرین افغانستانی به بازگشت به وطن خودشان باعث افزایش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور است و امیدواریم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران و کابل بیش از پیش توسعه یافته و مرزهای دو کشور از امنیت‌ بیشتری برخوردار باشد.

روحانی اتحاد و همدلی بین اقوام و مذاهب مختلف در افغانستان را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: شیعه و سنی و اقوام و مذاهب مختلف باید بدانند که اعضای یک خانواده بزرگ به نام افغانستان هستند و همه باید برای اتحاد و یکپارچگی کشورشان تلاش کنند.

رئیس جمهور گفت: هیچگونه صلحی بدون نظر مردم و نمایندگان آنها، معنا و مفهومی ندارد و بی‌تردید پایداری نیز نخواهد داشت و ایران از حاکمیت ملی و رای مردم افغان و نمایندگان آنها  حمایت می کند.

روحانی همچنین اقدامات تروریستی در افغانستان را تأسف‌بار و غم‌انگیز توصیف کرد و با محکوم کردن اعمال تروریستی اخیر در این کشور، گفت: اقدامات تروریستی از طرف هر گروهی باشد، از نظر ایران محکوم است و اراده جمهوری اسلامی ایران تقویت هر چه بیشتر روابط دوستانه با دولت و ملت افغانستان است.

«عبدالغفور لیوال» سفیر جدید جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، با تبریک فرا رسیدن عید غدیر و نیز با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران از دولت و ملت افغانستان، گفت: مهاجرین افغانستانی در ایران بیشتر از جمعیت برخی از کشورها است و همواره ملت و دولت افغانستان قدردانی میزبانی خوب ملت بزرگ ایران هستند.

سفیر جدید جمهوری اسلامی افغانستان با تأکید بر اینکه کشورش برای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌های روزافزون با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قایل است، تصریح کرد: افغانستان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.


قدردانی روحانی از میزبانی مسلمانان روهینگیا توسط دولت و ملت بنگلادش

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بنگلادش در تهران نیز، با بیان اینکه ما خواهان توسعه روابط اقتصادی دو کشورهستیم، خاطرنشان کرد: تهران و داکا  از نظر فرهنگی اشتراکات بسیاری دارند و ما آمادگی داریم روابط خود را در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بیش از پیش توسعه دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از روابط سیاسی سطح بالای دو کشور استقبال می کند، رفت و آمد مقام های دو کشور را در جهت توسعه روابط مفید و تاثیر گذار دانست.

روحانی همچنین از دولت و مردم بنگلادش بخاطر میزبانی از مسلمانان روهینگیایی که به ناحق از کشور خود آواره شده اند، قدردانی کرده و آمادگی ایران را برای ادامه کمک ها به این آوارگان مسلمان اعلام کرد.

"ا.ف.م گوسال اعظم سارکار" سفیر جدید جمهوری خلق بنگلادش در تهران نیزضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان و ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور و نخست وزیر کشورش به روحانی، تاکید کرد: ماموریت من تعمیق روابط دو کشور در ابعاد مختلف است.

سفیر جدید بنگلادش در تهران با بیان اینکه تهران و داکا روابط دوستانه ای در سطح عالی دارند، به اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و اظهارداشت: همکاری دو کشور بر پایه روابط دیرینه و ریشه های فرهنگی و مواضع نزدیک بین المللی بوده که برای توسعه و تعمیق آن همه تلاش خود را انجام خواهم داد.

وی با بیان اینکه توسعه ارتباطات دو کشور را در اولویت کارهای خود قرار داده است، بر اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران و داکا تاکید کرد.

سفیر جدید بنگلادش در تهران به میزبانی این کشور در نشست آتی سران گروه "دی ۸" اشاره و از سوی مقامات ارشد کشورش، از دکتر روحانی برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

دیدار سفرای جدید ایران در ساحل عاج و ازبکستان با روحانی

هم چنین سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج و ازبکستان، پیش از عزیمت به محل ماموریت خود با رئیس جمهور دیدار و گفت وگو کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در این دیدار، برای موفقیت سفرای جدید کشورمان آرزوی موفقیت کرد و از آنان خواست ضمن معرفی توانمندی ها و ظرفیت های کشورمان به سرمایه گذاران و بخش های خصوصی و دولتی محل ماموریت خود، بیش از پیش برای توسعه، تقویت و تحکیم روابط و مناسبات همه جانبه با کشورهای محل ماموریت خود تلاش کنند.

آقایان کوروش مجیدی و حمید نیرآبادی به ترتیب به عنوان  سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج و ازبکستان نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه های مختلف، بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =