جواب تند شاه به مخالفت ارتشبد فریدون جم با جدایی بحرین: مزخرف می‌گویی

فارس نوشت: حسن امین، حقوقدان و مدرس دانشگاه در مراسم رونمایی «آسوده بخواب کورش»، با ذکر خاطره‌ای، از پشت پرده جدایی بحرین از ایران در مرداد ۱۳۵۰ گفت.

مستند «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی، عصر امروز (یکشنبه ۲۷ مرداد) رونمایی شد. این مستند مروری بر تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ است.

در بخشی از این مراسم، حسن امین، حقوقدان و استاد دانشگاه پس از نوشتن یادگاری روی پوستر مستند در سخنانی گفت: «دلیل عمده مشارکتم در این مستند، عشق به ایران و تعهد و احساس مسئولیت به حفظ تمامیت ارضی این کشور است.»

وی افزود: «آنچه در این مستند نشان داده‌ شد، این است که بدون اجماع شهروندان ایرانی حتی بدون موافقت کارگزاران نظام سلطنتی محمدرضاشاهی، تصمیمی در باب انتزاع بحرین گرفته شد که از نگاه من نامی جز «خیانت» بر آن نمی‌توان نهاد.»

این حقوقدان گفت: «یک انتقاد صریح‌تر از آنچه به محمدرضا وارد است، به مردم ایران وارد است که چرا نسبت به این اقدام خطا صحبتی نکردند. مگر می‌شود سی و چند میلیون نفر هم ترسو باشند؟»

نویسنده کتاب «بحرین، پاره تن ایران» ادامه داد: «ارتشبد فریدون جم، شوهرخواهر شاه، در مقاله‌ای نوشته است که پس از تسلیم بحرین به بریتانیا، شاه از او می‌پرسد نظر نظامیان چیست؟ او پاسخ رسمی داده که نظامیان حق دخالت در امور سیاسی را ندارند و هر چه شاه بگوید، تمکین می‌کنند. اما وقتی شاه نظر صریح او را می‌خواهد، او می‌گوید این کار درست نبوده است که شاه واکنش نشان می‌دهد: مزخرف می‌گویی!»

وی ادامه داد: «قطعا با گفتن این مطالب، مورد هجوم افراد زیادی واقع می‌شویم که آن زمان (سال ۱۳۵۰) اصلا متولد نشده بودند. اما من طرفدار حق و حقیقت هستم و این وظیفه روشنفکران است که حقیقت تاریخ را بیان کنند، مخصوصاً امثال ما که سن‌مان از ۷۰ گذشته است، چرا باید بترسیم؟»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 2
    بعد از مراسم به ایشون وام بلاعوضم دادن؟! خیلی عرضه داری در مورد واگذاری دریای خزر و خلیج فارس کتاب بنویس. دریای خزری که الان کلا شده واسه روسیه و خلیج فارسی که شده واسه چین. الان جمعیت 70 میلیونه و بله همه ی این هفتاد میلیون ترسو ان. همون بهتر که بحرین جدا شد از ما وگرنه الان اونم یه استان بدبخت و بی امکانات بود.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    11 1
    تحریف واقعیت ها باز هم ادامه داره
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    4 1
    مزخرف نگویید. وطن پرست تر از ایشان نداشتیم
  • ایرانی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 0
    امیدوارم مستند باشد نه اینکه مستند سازی شده باشد.
  • یک ایرانی SE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 0
    بهتر نیست از اکنون صحبت کنید مردم رو روشن کنید
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    3 0
    چطور روحانیون عالی قدر سره قضیه کاپیتولاسیون یا انقلاب شاه و مردم یا قضیه تنباکو مردمو به خیابون دعوت میکردن سره همچین قضیه مهمی حرکتی نکردن فتوای ندادن!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 0
    من کاملا از چندو چون جدایی بحرین آگاهی ندارم ولی در این حد میدانم که این جدایی آنقدر که این آقا میگوید ساده نبوده بلکه پیچیدگی‌هایی داشته که اگر قصد بهره برداری سیاسی نباشد باید به عنوان تجربه تاریخی به دور از شعار زندگی معمول بررسی شود ،آن موضوع را میشود در مشابهت با موضوع کاهش سهم ایران از دریای خزر مورد بررسی قرار داد
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    19 0
    بیان حق و حقیقت راه و رسمی دارد که به نظر می رسد جناب حقوق دان عزیز از آن بی خبرند. دنیای امروز دنیای فریبکاری است به گونه ای که مطلبی نا حق را چنان جذاب و مخاطب پسند مطرح می کنند، که مخاطب با وجود مغایرت آن با وجدانش و تمایل فطری به پیروی از وجدانش، پذیرای آن می گردد. در چنین شرایطی آیا می توان مطلبی حق را بدون توجه به مخاطب شناسی مطرح کرد؟!!!!!!
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    1 10
    من شخصا هیچ علاقه و نسبتی با نظام فعلی ندارم، ولی جدا شدن بحرین از وطن را چیزی جز خیانت و وطن فروشی و بی کفایتی و ترسویی نمیدانم! آنهم از سوی رژیمی که داعیه وطن پرستی داشت! شاهان بی عرضه قاجار خاک وطن را از دست میدادند از ترس اینکه روس ها زیر پایشان را خالی نکنند، شاه پهلوی هم همین کار را کرد از ترس اینکه آمریکا و انگلیس زیر پایش را خالی نکنند ( که کردند ) . پس تفاوتی بین این و آنان نیست. فقط میتوان در این میان رضاشاه را تاحدی متفاوت دانست
  • بی نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    1 9
    وقتیکه یک نفرهمه کاره وتصمیم گیرباشدومتکی به حمایت ونظرقدرت بیگانه نتیجه بدترهم میتوانست باشد.
  • SE ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    16 1
    تاریخ را فاتحان می نویسند
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    1 10
    این انگلیس حرامزاده هم افغانستان و هم بحرین را از ایران جدا کرد و خدا لعنت کند این رژیم پهلوی را که اینقدر خیانت کرده اند و الان مردم بحرین که اینهمه ظلم از ظالم می بینند را باعث شدند
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    2 0
    بایستی یک کمپین برای برگشت یا آزادی مردم بحرین انجام داد.
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    12 0
    اولا که بحرین اون موقع جز خاک ایران نبود و ایران هیچ دخالت رسمی تو حاکمیت و اداره اون نداشت و صرفا موضوع یک ادعای مالکیت تاریخی بود که شاه مطرح کرده بود تا بتونه امتیازهایی بگیره و صرفا یک بازی سیاسی بود بحرین اواخر دوران زندیه از ایران جدا شد و به استعمار بریتانیا در اومد و حاکمیتش به ال خلیفه سپرده شد در ثانی بعد از قضیه بحرین جزایر سه گانه و فوق استراتژیک تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی به تصرف ایران در اومد و این امتیازی بود که از قضیه بحرین گرفتیم جزایری که در اختیار امارات بود و در ۹ اذر ۱۳۵۰ با ورود ارتش ایران و درگیری مختصر با نظامی های امارات ضمیمه خاک ایران شد و امروز همین جزایر عامل تثبیت حاکمیت ما در شاه راه مهم تنگه هرمز شده و مرز های ابی ما رو تو مهمترین قسمت خلیج فارس جلو برده خوبه وقتی یک قضیه رو میگیم همش رو بگیم نه نصفه انصاف رچ فراموش نکنیم
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    12 0
    اگر بحرین رو جز خاك ایران فرض كنیم (كه اینطور نبود) . و این داستان رو یك معامله در نظر بگیریم شاه بر ادعای مالكیت بحرین دست كشید تا بعد از خروج انگلیس از جزایر سه گانه اونها رو به تصرف دراورد و مال ایران شد و این معامله ای پر سود بود علاوه بر منابع غنی نفتی كه نصیب ایران كرد مرز های ابی ارزشمندی رو تو خلیج فارس نصیب ما شد اگر اون جزایر تحت مالكیت امارات میموند امروز اونها تو تنگه هرمز كل خلیج فارس احاطه داشتن . در ضمن بحرین یك چیز نقد واسه ایران نبود یك ادعایی بود كه كه معلوم نبود به كجا خواهد رسید مثل همین ادعایی كه 50 ساله امارات رو جزایر سه گانه داره خودشو میكشه ولی به جایی نمیرسه پس هر جور به این داستان نگاه كنیم ایران سود سرشاری ازش كرد
  • م حمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    1 21
    ی زمان تفلیس وگنجی و... رو دادن رفت.شاه خائن بحرین را داد خدا کنه سهممان را ازخزر وخلیج فارس رو ندیم بره.از قدیم گفتن گرگ برادر شغاله.به قول مستند سازها که به سگ وحشی میگن گرگهای نقاشی شده.اعتماد به اجانب خطاست.ترس از دشمن خطاست.تضعیف بنیه نظامی خطاست.مردم هم علی دین ملوکهم اند
  • محمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    11 0
    سلام استاد محترم آیا شما ترسو نیستی حالا کاری بکن یا حرفی بزن