تحلیل اشپیگل از افتتاح پایگاه جدید نظامی ترکیه در قطر

ایرنا نوشت: یک روزنامه آلمانی روز یکشنبه نوشت، در حالی ترکیه به دنبال افتتاح پایگاه نظامی و افزایش نیروهای خود در قطر است که در حقیقت این اقدام پیام مستقیم دولت آنکارا به دولتمردان ریاض است.

به گزارش روزنامه اشپیگل، ترکیه در حال افزایش حضور نیروهای نظامی خود در قطر است و ما در آینده نزدیک باید شاهد حضور بیش از پنج هزار سرباز ترکی در پایگاه های قطر باشیم.

ترکیه در حالی به دنبال افزایش حضور نظامی در قطر است که سه کشوری عربی خلیج فارس عربستان، امارات و بحرین به مدت ۸۰۰ روز است که قطر را تحت تحریم های شدید اقتصادی و تجاری قرار داده اند.

پیش از این نیز در هفته گذشته روزنامه حریت ترکیه نزدیک به دولت اردوغان نوشت: دولت آنکارا قصد افزایش نیروهای نظامی خود در قطر را دارد و در پاییز سال جاری نیز قرار است پایگاه جدیدی در شهر دوحه را افتتاح کند.

به گزارش این روزنامه، سربازان ترکیه همچنان وظایف خود را در دوحه، تحت فرماندهی نیروهای مشترک قطر و ترکیه انجام می دهند و تعداد آنها در آینده نزدیک افزایش می یابد.

به نوشته روزنامه حریت، پایگاه نظامی ترکیه در قطر بزرگتر خواهد شد و همچنین یک پایگاه جدید در نزدیکی پایگاه نظامی "طارق بن زیاد" در حال ساخت است.

روزنامه حریت در ادامه به دلایل امنیتی به تعداد افزایش نیروهای ترکیه در قطر اشاره نکرد، اما متذکر شد که تعداد افزایش شمار نیروهای نظامی ترکیه در قطر چشمگیر است.

در حال حاضر بیش از سه هزار نیروی نظامی در پایگاه طارق بن زیاد ترکیه در دوحه مستقر هستند.

به نوشته حریت، قرار است مرحله جدید توسعه پایگاه نظامی در پاییز امسال در حضور "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شود.

ترکیه در اکتبر ۲۰۱۵ سربازان خود را به پایگاه نظامی طارق بن زیاد که زیر فرماندهی مشترک انکارا  دوحه  فعالیت دارد، اعزام کرد. از آن روز تاکنون سربازان قطری و ترک حاضر در این پایگاه روزانه مشغول تمرین عملیات نظامی هستند.

عربستان و سایر کشورهای عرب هم‌پیمانش از جمله امارات و بحرین از حضور نظامیان ترکیه در خلیج فارس خرسند نیستند. از سال ۲۰۱۷ که روابط عربستان و متحدانش با قطر قطع شد، این کشورها از دوحه خواستند تا پایگاه مشترک خود با ترکیه را تعطیل کند.

قطر پیشینه همکاری نظامی با کشورهای خارجی در خاک خود را دارد. پایگاه نظامی "العدیده" قطر که هم‌اکنون ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در آن حضور دارند، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه است.

23310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =