مقام‌های لبنان به تجاوز اسرائیل واکنش نشان دادند

فارس نوشت: سران و احزاب مختلف لبنانی، تجاوز پهپادی بامداد امروز رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم و ضمن تأکید بر حفظ وحدت اعلام کردند، سازمان ملل و شورای امنیت بر اساس قطعنامه 1701 باید جلوی این تعرض‌ها را بگیرند.

بامداد امروز (یکشنبه) رسانه‌ها از سرنگون شدن دو پهپاد رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت خبر دادند و ساعاتی بعد «محمد عفیف» مسئول رسانه‌ای در حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حزب‌الله هیچ پهپادی را ساقط نکرده است... پرنده اول بدون اینکه آسیبی بزند، سقوط کرده و دومی بمب‌گذاری شده بوده و منفجر شده و به ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در ضاحیه آسیب زده است.

این اقدام رژیم صهیونیستی با واکنش گسترده مقامات مختلف لبنانی و نیز طرف‌های غیرلبنانی همراه بود و همه آن را محکوم کردند.

میشل عون

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان حضور این دو پهپاد را «تجاوز آشکار اسرائیل به ضاحیه بیروت» توصیف کرد و گفت، این اقدام اسرائیل، پرده دیگری از نقض مکرر قطعنامه 1710 (قطعنامه‌ای که در سال 2006 برای پایان دادن به جنگ 33 روزه صادر شد) است.

میشل عون همچنین اعلام کرد که این حادثه «دلیلی تازه بر مقاصد خصمانه اسرائیل و اقدام آن به هدف گرفتن ثبات و صلح در لبنان و منطقه است».

سعد الحریری

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان جولان دو پهپاد شناسایی رژیم صهیونیستی بر فراز ضاحیه بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانست.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، وی در ادامه گفت، با میشل عون و «نبیه بری» رئیس پارلمان برای «مشخص کردن اقدامات بعدی» مشورت خواهد کرد خصوصا اینکه این موضوع با پرواز گسترده جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز بیروت و حومه آن همراه بوده است.

الحریری افزود: این اقدامات تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و تلاشی برای متشنج کردن بیشتر وضعیت است.

وی تأکید کرد که جامعه بین‌المللی و دوستان لبنان در جهان مسئولیت حمایت از قطعنامه ۱۷۰۱ و عدم نقض آن به دست رژیم صهیونیستی را بر عهده دارند.


وزارت خارجه لبنان

وزارت امور خارجه لبنان امروز در بیانیه‌ای از عزم بیروت برای شکایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت بابت نقض مکرر حریم لبنان خبر داد.

خبرگزاری لبنان نوشت: وزارت خارجه در این بیانیه اعلام کرده که در ارتباط با اقدام مکرر اسرائیل در نقض حاکمیت لبنان که روند آن در دوره اخیر افزایش یافته و به 481 نقض طی دو ماه رسیده، و همچنین نقض اخیر که با دو پهپاد مجهز به قدرت آتشباری انجام شد و [جنوب] بیروت را هدف گرفت... جبران باسیل وزیر خارجه به نماینده لبنان در سازمان ملل دستور داد تا فورا در شورای امنیت شکایت کند...».

عبدالامیر قبلان

«عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد: این موضوع و تبعات خطرناک آن بر امنیت و ثبات منطقه را به اطلاع سازمان ملل و شورای امنیت می‌رسانیم؛ اسرائیل با آتشی بازی می‌کند که آن را در جنگ جدید غرق خواهد کرد، جنگی که به قیمت موجودیت این رژیم غاصب خواهد بود.

شیخ قبلان ادامه داد؛ تجاوز به لبنان و تجاوز همزمان به سوریه در بامداد امروز همزمان با جشن‌های آزادسازی «جرود عرسال» و پیروزی‌های بزرگ سوریه بر تروریسم تکفیری صورت می‌گیرد تا بار دیگر فاش کند که تروریسم صهیونیستی و تکفیری در پروژه‌ای استعماری دنبال زدن محور مقاومت هستند.

رئیس شورای مارونی‌ها

«ودیع خازن» رئیس شورای مارونی‌های لبنان و وزیر سابق در واکنش اعلام کرد، جهان تا کی می‌خواهد در برابر نقض حاکمیت لبنان و قطعنامه‌‎های بین‌المللی سکوت کند .

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، خازن افزود «آنچه در ضاحیه رخ داد بسیار شبیه به یک رسوایی تمام عیار بود؛ گویا اسرائیل با نقض مستمر حریم هوایی لبنان و قطعنامه 1701 ، سازمان‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد و (اعلام می‌کند) هیچ احترامی برای قانون قائل نیست».

وی در پایان بر لزوم مستحکم سازی موضع داخلی لبنان برای مقابله با چالش‌ها تأکید کرد.

مفتی کل لبنان

«عبداللطیف دریان» مفتی کل لبنان هم ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد، سازمان ملل و شورای امنیت بر اساس قطعنامه 1701 باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان را بگیرند.

بر اساس گزارش «ان ان ای» ، وی در ادامه بر وحدت لبنان تأکید کرد و آن را مسأله‌ای اساسی برای مقابله با تجاوزات اسرائیلی خواند.

تجمع احزاب و نیروهای ملی در بقاع لبنان

تجمع احزاب و نیروهای ملی در بقاع لبنان (لقاء الاحزاب والقوی الوطنیة والقومیة فی البقاع) اعلام کرد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از نظر سیاسی و انتخاباتی دچار بحران شده تلاش می‌کند با اینگونه تجاوزها به لبنان و سوریه هیبت از دست رفته خود را بازیابد.

در ادامه بیانیه تجمع احزاب آمده است، اینگونه تجاوزها منجر به سستی مقاومت و اهالی آن نخواهد شد و به راه خود ادامه خواهد داد. 

جریان «الکرامه»

«فیصل کرامی» رئیس «تیار (جریان) الکرامه» هم ضمن محکوم کردن شدید این اقدام رژیم صهیونیستی اعلام کرد: شخص نخست‌وزیر و وزیر خارجه باید نامه‌های شدیداللنی درباره این تجاوز به شورای امنیتی ارسال کنند؛ آنچه اتفاق افتاده بسیار بسیار خطرناک است.

جریان «المرده»

بر اساس گزارش «النشره»، «سلیمان فرنجیه» رئیس «تیار المرده» تجاوز به ضاحیه را محکوم کرد و افزود؛ باید به دلیل این تجاوز آشکار شکایتی رسمی به شورای امنیت ارائه شود.

حزب «قومی-اجتماعی سوریه»

 حزب «قومی-اجتماعی سوریه» اقدام دشمن صهیونیستی در «هدف قرار دادن دفتر روابط رسانه‌ای حزب‌الله» را محکوم و اعلام کرد، همزمانی این موضوع با تجاوز صهیونیستی به سوریه نشان می‌دهد این رژیم همچنان می‌خواهد به اقدامات خصمانه و تروریستی خود و نیز بی توجهی به قانون بین‌الملل ادامه دهد به همین دلیل باید با آن مقابله کرد.

این حزب افزود، اقدامات مذکور رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود نیروهای مقاومت در انجام مسؤولیت خود یعنی دفاع از سرزمین و ملت سست شوند.

عضو جنبش امل

«خلیل حمدان» عضو هیأت رئیسه جنبش امل لبنان اعلام کرد: حمایت از لبنان در برابر تهدیدات دشمن صهیونیستی بر همه واجب است و با توجه به اینکه دشمن از تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی خود دست برنمی‌دارد ادامه گزینه مقاومت ضروری است.
 

حماس

جنبش حماس  فلسطین هم تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان و نقض مکرر آسمان این کشور به وسیله پهپادها و جنگنده‌های صهیونیستی را محکوم کرد.

حماس اعلام کرد: سقوط پهپاد شناسایی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه بیروت که منجر به انفجار بزرگ و ترس غیرنظامیان در این منطقه شد اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز از سوی دشمن غاصب صهیونیستی و نقض آشکار حاکمیت لبنان است.

حماس در ادامه بر ایستادگی کامل خود در کنار لبنان و مقاومت برای مقابله با هر تجاوز رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

تجمع در برابر دفتر رسانه‌ای حزب‌الله به نشانه همبستگی

تعدادی از اصحاب رسانه امروز در برابر دفتر روابط رسانه‌ای حزب‌الله که بر اثر انفجار پهپاد صهیونیستی آسیب دیده، تجمع کردند.

«واصف عواضه» سخنگوی اتحادیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در این تجمع بر همبستگی کامل با حزب‌الله تأکید کرد و خواستار موضع شفاف بین‌المللی در قبال این تجاوز رژیم صهیونیستی شد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =