موتورسیکلت‌های بی صاحب دوباره فروخته می‌شوند / رونق بازار موتورهای فرسوده

فارس نوشت: عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت با انتقاد از فروش مجدد موتور سیکلت‌های فرسوده بی صاحب در کشور، گفت: این موتورها با آلایندگی بالا دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردند.

ابوالفضل حجازی در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر شدت تحریم‌ها بیشتر شده ولی شاهد کنترل تورم و همچنین نرخ ارز در کشور هستیم. دلیل این مساله ورود قوه قضاییه و نهادهای امنیتی به موضوع فساد اقتصادی در کشور است و دولت نیز همکاری بیشتری در این زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه دستگیری‌ها در رده‌های بالای کشور به صورت جدی و آنطور که مردم انتظار داشتند در حال اتفاق است، گفت: اگر فساد اقتصادی ریشه‌کن نشود، نمی‌توانیم کشور را به سمت توسعه پیش ببریم.

وی تصریح کرد: در کنار این برخوردها، سیاست‌گذاری‌هایی برای حمایت از تولید داخل صورت گرفته از جمله اینکه واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند، متوقف شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت افزود: ای کاش این اقدامات قبل از خروج آمریکا از برجام  صورت می‌گرفت. در حال حاضر بخش خصوصی از دولت دلگیر است زیرا دولت می‌توانست با یک برنامه دقیق و با هماهنگی با دو قوه دیگر زودتر زمینه حمایت از تولید داخل را فراهم کند.

وی در ادامه اظهار داشت: چرا افرادی که دو تابعیتی هستند و در یک کشور دیگر برای حفظ منافع آنجا قسم خورده‌اند در سازمان‌های داخلی پست می‌گیرند. وزارت اطلاعات نباید اجازه دهد افرادی که عرق ملی ندارند در پست‌های دولتی حضور داشته باشند.

* واردات بی رویه موتورسیکلت به کشور

وی در ادامه در مورد وضعیت تولید موتور سیکلت در کشور نیز گفت: در حال حاضر صنعت موتور سیکلت به بیراهه رفته است. در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ورود موتور سیکلت‌ پرداخت شده و در کنار آن قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی یک شبه افزایش یافته است، سازندگان داخلی چطور می‌توانند در بازار رقابت کنند.

حجازی تاکید کرد: در سال‌های قبل به اندازه‌ای موتور سیکلت به کشور وارد شده که تا ۵ سال هم نیاز به واردات نداریم. به طوری که اگر حالا درهای کشور بسته شود برای بیش از ۴ تا ۵ سال کالای صنعتی در داخل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی افراد کالاها را نمی‌فروشند و منتظرند تا دوباره بازار متلاطم شود در حالی که اگر بازار به ثبات برسد تمام کالاهایی که در انبار هستند وارد بازار می‌شوند.

وی با اشاره به تولید بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه  موتور سیکلت در سال ۹۵ در کشور گفت: تولید سال ۹۶ به ۱۴۰ هزار دستگاه رسید  و در سال ۹۷ ، ۱۶۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شد. طی سال جاری نیز ۴۰ هزار دستگاه موتور سیکلت تا پایان تیر ماه در کشور تولید شده است.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت، قدرت خرید مردم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته در حالی که قیمت موتور سیکلت سه برابر شده است.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور، گفت: مصرف کشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه پیش‌بینی می‌شود.

* تعطیلی ۹۰ درصد قطعه‌سازان موتورسیکلت

حجازی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد  قطعه‌سازان موتور سیکلت در کشور تعطیل شده‌اند، افزود: دلیل این اتفاق، نبود توجیه اقتصادی تولید، کاهش ظرفیت تولید موتور سیکلت و همچنین ورود مدل‌های جدید موتور سیکلت به کشور و عدم توجیه تولید آن با ظرفیت کم توسط قطعه‌سازان داخلی است.

به گفته وی، صنعت موتور سیکلت در حال حرکت از شرایط سنتی به سمت مدرن‌سازی و پوست‌اندازی است.

وی همچنین با بیان اینکه ۴۰ درصد تقاضای موتور سیکلت در بازار به موتور سیکلت‌های لاکچری اختصاص دارد، گفت: تقاضای خرید موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعال بودن مجوز شماره گذاری ۴۲ واحد موتور سیکلت در کشور، گفت: بیش از ۲۰ واحد با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد در زمینه تولید موتور سیکلت در کشور فعال هستند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت همچنین درمورد وضعیت صادرات موتور سیکلت گفت: در حال حاضر به عراق و  افغانستان صادرات داریم ولی به دلیل نوسان قیمت ارز مسیر ایران به مسیر ترانزیت تبدیل شده و این کشورها مستقیماً موتور سیکلت را از چین خریداری کرده و از طریق خاک ایران ترانزیت می‌شود که بیشتر به افغانستان می‌رود.

وی با اشاره به سهم ۲۰ درصدی موتورهای CG در بازار موتور سیکلت ایران گفت: سهم این موتور سیکلت‌ها قبلاً در بازار حدود ۷۰ درصد بوده است. 

*‌ موتورسیکلت‌های بی صاحب دوباره فروخته می‌شوند

وی در ادامه با انتقاد از فروش مجدد موتور سیکلت‌های فرسوده بی‌صاحب در کشور گفت: موتور سیکلت‌هایی که فاقد مدارک هستند و یا به دلیل تخلف بالا در پارکینگ‌ها مانده‌اند در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار می‌گیرند و با برگزاری مزایده به فروش می‌رسند، در نتیجه پس از گذشت حدود دو سال که در پارکینگ ماندند و فرسوده شدند دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردند که آلایندگی زیادی را به همراه دارند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت افزود: بارها به صورت رسمی درخواست جلوگیری از فروش دوباره این موتور سیکلت‌های فرسوده را ارائه کردیم یا اسقاط شوند و یا صادر شوند ولی تاکنون این اتفاق عملی نشده است.

به گفته وی، ۹۰ درصد این موتور سیکلت‌ها فرسوده هستند.

وی همچنین با اشاره به تردد ۸ تا ۹ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور گفت: عمر متوسط این موتور سیکلت‌ها بین ۴ تا ۶ سال است.

حجازی در مورد قیمت فعلی موتور سیکلت در کشور نیز گفت: کف قیمت موتور کار ۹.۵ میلیون تومان است و قیمت موتور سیکلت در کشور به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

به گفته وی، قیمت برخی موتورهای ویژه نیز که برای استفاده از آنها مجوز صادر می‌شود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت تصریح کرد: قیمت موتور سیکلت‌های برقی نیز بین ۷ تا ۲۵ میلیون تومان است و طی سال جاری حدود ۲۰ درصد از تولیدات موتور سیکلت به موتورهای برقی اختصاص دارد.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط رکود سنگین در کشور ایجاد خواهد شد، گفت: اگر بانک‌ها همکاری نکنند و دولت از صنعت داخل حمایت نکند، بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی دچار مشکل خواهند شد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =